دوشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۵
دلايل كاهش مخاطبان برنامه‌هاي انجمن كتابداري بررسي شدند

دلايل كاهش مخاطبان همايش‌ها و برنامه‌هاي انجمن در نهمین جلسه مشترک کمیته‌های انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران بررسي شد. بر اساس گفته‌هاي مسوولان كميته‌هاي مختلف اين انجمن، بي‌توجهي به نيازهاي جامعه، تعامل كم با كتابداران، گروه‌هاي آموزشي در دانشگاه و اتحايه ادكا و نحوه اطلاع‌رساني نامناسب از مهم‌ترين دلايل اين موضوع عنوان شد.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، نهمین جلسه مشترک کمیته‌های انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران روز گذشته 21 اسفند با حضور مسولان كميته هاي مختلف اين انجمن همچون كميته پژوهش، كميته روابط عمومي، كميته همايش‌ها و برخي ديگر از اعضا و علاقه‌مندان در سالن جلسات طبقه ششم پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایران داک) برگزار شد.

مهدي عليپور حافظي مسوول كميته پژوهش انجمن كتابداري و اطلاع‌رساني ايران در ابتداي اين برنامه با بيان اين‌كه برگزاري همايش‌ها يكي از اصلي‌ترين نمود فعاليت‌هاي انجمن است، گفت: در تهران شاخه‌اي براي انجمن وجود ندارد و به همين دليل انجمن كتابداري اين وظيفه را بر عهده گرفته در حالي‌كه وظيفه اين انجمن بيشتر نظارت و تعامل با ساير شاخه‌هاي انجمن در سراسر كشور است.

وي در ادامه با اشاره به كاهش مخاطبان برنامه‌هاي انجمن كتابداري و اطلاع رساني افزود: متاسفانه امروز در بيشتر كارگاه‌هاي آموزشي و همايش‌هاي انجمن مخاطبان كمي حضور دارند.

وي ادامه داد: يكي از دلايل اين موضوع كاهش ورودي دانشجويان كتابداري به دانشگاه است كه به طور طبيعي موجب كاهش مخاطبان ما نيز شده است.

مسوول كميته پژوهش همچنين با اشاره به تعامل كم اين انجمن با صنعت كتابداري تصريح كرد: از ابتداي كار انجمن با اين ادعا كه ما انجمن علمي هستيم با دنياي صنعت و حرفه كتابداري ارتباط برقرار نكرديم و مخاطبان خود را محدود كرديم.

اين مدرس كتابداري با تاكيد بر اين‌كه بايد به اين حوزه اهميت داد، تصريح كرد: بيشتر كساني كه در حرفه كتابداري كار مي‌كنند با سازمان‌هاي دولتي سر و كار دارند تا خصوصي به همين دليل انجمن مي‌تواند با آن‌ها ارتباط بهتري پيدا كند.

مسوول كميته پژوهش پيشنهاد كرد تا علاوه بر دعوت از اعضاي هيأت علمي از شاغلان اين حرفه نيز براي سخنراني در برنامه‌ها دعوت كنيم.

عليپور حافظي به مسايل بيروني، مسايل داخلي و نحوه اطلاع‌رساني به عنوان اصلي‌ترين دلايل كاهش مخاطبان برنامه‌هاي انجمن اشاره كرد و افزود: در حوزه مسايل داخلي ناهماهنگي بين كميته همايش‌ها، كميته روابط عمومي و نيز اتحاديه ادكا ديده مي‌شود.

وي ادامه داد: توجه كم به نيازهاي مخاطبان، توجه كم به اطلاع‌رساني گسترده، كم توجهي به گروه‌هاي آموزشي در دانشگاه‌ها، تعامل كم با انجمن علمي دانشجويي كتابداري(ادكا) و نيز توجه كم اعضاي هيأت مديره و سبك شمردن برنامه‌ها از ديگر مسايل داخلي است كه سبب شده علاقه‌مندان زيادي به اين انجمن نيايند.

اين استاد كتابداري تصريح كرد: متاسفانه ارتباط انجمن با گروه‌هاي آموزشي در دانشگاه‌ها كم است و ما نتوانستيم با بدنه دانشجويان در دانشگاه تعامل داشته باشيم.

وي همچنين با تاكيد بر تعامل بيشتر اتحاديه ادكا با اين انجمن گفت: ادكا بايد ما را همكار خود بداند و به برگزاري برنامه‌هاي انجمن كمك كند.

عليپور حافظي در ادامه سخنان خود برخي از مسايل بيروني را نيز عنوان كرد و گفت: ركود ورود دانشجويان، تبليغات منفي عليه انجمن، تضعيف روحيه همكاري و مشاركت، ركود در اعضاي هيات علمي و ركود در صنعت كتابداري نيز از عوامل بيروني است كه به كاهش مخاطبان اين انجمن انجاميده است.

وي همچنين به برخي از دلايلي كه مرتبط به نحوه اطلاع‌رساني برنامه‌هاست، اشاره كرد و افزود: عدم توجه به مسايل بازاريابي، توجه به شيوه‌هاي متعدد اطلاع‌رساني، همكاري كم با ادكا و توجه كم نيازهاي جامعه نيز از جمله اين دلايل است.

در ادامه اين نشست اميررضا اصنافي، مسوول كميته همايش‌هاي اين انجمن برخي ديگر از مشكلات در اين حوزه را عنوان كرد و گفت: از سال 89 تا كنون 20 همايش توسط اين كميته برگزار شده است كه بيشتر سعي شده به صورت كارگروه باشد و تعامل بين افراد بيشتر باشد.

وي با تاكيد بر اين‌كه هر كتابدار يك رسانه است، افزود: بايد از ظرفيت‌هاي كتابداران براي پربارتر شدن برنامه‌ها و حتي نحوه اطلاع‌رساني برنامه‌ها استفاده كرد. انجمن را اعضاي آن مي‌سازند و بايد از مشاركت همه افراد در اين زمينه استفاده كرد.

اصنافي گفت: متاسفانه ما با كتابداران كم ارتباط گرفتيم به طور مثال بيشتر برنامه‌هاي انجمن در كتابخانه ملي برگزار مي‌شود اين كتابخانه نزديك به 200 كتابدار دارد كه در برنامه‌هاي ما حضور ندارند.

وي اضافه كرد: در حال حاضر اتحاديه ادكا در حال ارتباط گيري با انجمن‌هاي علمي سراسر كشور است كه مي‌توان از اين بدنه براي ارتقا برنامه‌هاي انجمن استفاده كرد.

در بخش پاياني اين برنامه راهكارهايي همچون ايجاد سايت كاريابي، ارايه گواهي در برنامه‌هاي انجمن، افزايش سرعت اطلاع‌رساني و تعامل با رسانه‌ها چاپي، نيازسنجي از مخاطبان براي انتخاب موضوع همايش‌ها و برنامه‌ريزي دقيق در اين راستا به عنوان راهكار از سوي اعضاي كميته‌هاي مختلف انجمن بيان شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها