دوشنبه ۷ فروردین ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰
داستان باستان

ايبنا - خواندن يك صفحه ازيك كتاب را مي توان چند گونه تعبيركرد؛ چيدن شاخه گلي از يك باغ، چشيدن جرعه اي ازاكسير دانايي، لحظه اي همدلي با اهل دل، استشمام رايحه اي ناب، توصيه يك دوست براي دوستي با دوستي مهربان و..

اسکندر مقدونی بزرگترین دروغ تاریخ

آنچه به عنوان سفر جنگی الکساندر ماکدونیای ( به اشتباه اسکندر مقدونی) پسر فیلیپوس (فیلقوس) پادشاه مقدونیه به درون ایران و هندوستان و ... در تواریخ مختلف گفته شده، فی‌الواقع یک دروغ بزرگ و شاخدار تاریخی بیش نیست.
به جهات گوناگون و از جمله مبحث بررسی نام‌ها در می‌یابیم که اسکندر (اسکنتار) سرسلسله‌ی اشکانی‌ها و بزرگی‌ از پارتی‌ها و سکاهای مهرپرست بوده که در تضاد با پارسی‌های هرمزدپرست بر آنها پیروز شده و سلسله هخامنشیان را برانداخته است.
هیچ شباهت ساختاری و به قاعده اسکندر و الکساندر وجود ندارد و با در نظر گرفتن موقعیت‌ سرزمین‌های آن روز و سطح امکانات مردمانشان و نیز اوضاع و احوالات سیاسی، نظامی، اقتصادی و اجتماعی آن روزگار، این داستان کذایی و به تبع آن شرح جنگ‌ها، اوضاع و پاگرفتن جانشیان این فاتح بزرگ! جملگی یکی پس از دیگری زیرسوال می روند.
گرچه کلیاتی از این قضایا روشن است و مدارکی در دست (که خوشبختانه از چنگال استعمارگران غربی و یونانی‌پرستان متعصب سالم مانده و در دسترس باقی است) ولی باز کفایت به معنی اخص ننموده و تشتت آرا و عقاید درباره دروغ بودن تواریخ اسکندر کبیر مقدونی هستند.  
پس تحقیقات و تببعات زیادی لازم است تا که پرده از سیمای حقیقی تاریخ ایران (تاریخ سرزمینی که بی‌شک یکی از تمدن‌های مهم جهان بوده و مرکزیت عالم را داشته و خواهد داشت) کنار زده شده ناگفته‌ها، گفته شده و گنگ‌ها، گویا شود.
با این تفاصیل، دنباله‌ی صبحت از سده‌ی دوم پیش از میلاد به بعد است.

صفحه 24/ داستان باستان برای کودکان و نوجوانان/ اثر فاروق صفي‌زاده/ انتشارات مدحت/ چاپ اول/ سال 1390/ 78 صفحه/ 2400 تومان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها