دوشنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۸:۰۰
دوره سلطنت

خواندن يك صفحه ازيك كتاب را مي توان چند گونه تعبيركرد؛ چيدن شاخه گلي از يك باغ، چشيدن جرعه اي از اكسير دانايي، لحظه اي همدلي با اهل دل، استشمام رايحه اي ناب، توصيه يك دوست براي دوستي با دوستي مهربان و..

عصر جدیدی از حرکت‌های اجتماعی

دوره سلطنت محمدرضا شاه 
محمدرضا شاه از سال 1320 تا 1357 ش حکومت کرد و با پیروزی انقلاب اسلامی سرنگون شد. در اینجا به بررسی موضوعی مهم‌ترین مسائل دوره سلطنت 37 ساله وی می‌پردازیم که عبارت‌اند از: دو حرکت بزرگ «ملی شدن صنعت نفت» و «قیام پانزده خرداد»، «اقدامات ضدفرهنگی حکومت»، «اوضاع اقتصادی»، «آموزش عالی» و «شرایط سیاسی حاکم برکشور».

الف) دو حرکت بزرگ
بررسی حوادث و تغییر و تحولات در حکومت محمدرضا شاه را با اشاره‌ای به نهضت ملی شدن صنعت نفت و قیام پانزده خرداد سال 1342 و نتایج آنها – که شکست اولی به معنای شکست ایدئولوژی ملی‌گرایی (ناسیونالیسم) و وقوع دومی به معنای ظهور گرایش‌های دینی در حرکت‌های انقلابی مردم ایران است- آغاز می‌کنیم.

یک. نهضت ملی شدن صنعت نفت
در پایان دهه 1320 ش عصر جدیدی از حرکت‌های اجتماعی برای مقابله با سلطه خارجی در کشور آغاز شد که روحانیون، روشنفکران مسلمان و ملی‌گرا و بخشی از کسبه و اصناف شهری پرچم‌دار آن بودند.

صفحه 95/ کتاب «زمینه‌ها،‌عوامل و بازتاب‌های جهانی انقلاب اسلامی ایران»/ مصطفی ملکوتیان/ انتشارات دانشگاه تهران/ 1390/280 صفحه/ قیمت 2800 تومان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها