دوشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۴
نشست «بیداری اسلامی و شعر» در باغ زیبا برگزار شد

نشست شعرخوانی با موضوع «بیداری اسلامی و شعر»، شب گذشته با حضور مهمانان خارجی ششمین جشنواره شعر فجر در ساختمان «باغ زیبا»ي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزار شد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در این نشست که شب گذشته، يكشنبه ‌30 بهمن، با ضیافت شام به پایان رسید، هفت نفر از شاعران ایرانی در حضور یحیی طالبیان، قائم مقام وزیر ارشاد در حوزه شعر، مهمانان خارجی، مهمانان ویژه داخلی و گروهي از نویسندگان و شاعران داخلی شعرخوانی کردند.

سعید یوسف‌نیا، شاعر، مجری این برنامه بود و به ترتیب از صادق رحمانی، اصغر معاذی، حامد محقق، خلیل عمرانی، سارا جلوداریان، محمدعلی آبان و علی‌محمد مودب دعوت کرد، شعرهایشان را بخوانند.

همچنين مجری اين برنامه در ميان شعرخوانی‌های این شاعران، اشعاری از قیصر امین‌پور، بیدل دهلوی و عطار نیشابوری را قرائت كرد. 

در میان این شعرخوانی‌ها، محمدعلی آبان علاوه بر غزلی که از اشعارش خواند، چند کلامی درباره بیداری اسلامی سخن گفت.

آبان گفت: لغت اسلام در ذات خود به‌ صورت پنهانی مفهوم بیداری را نهفته دارد و در اصل برای رهایی از جهل و تاریکی و رسیدن به بیداری آمده است.

او به سیر بیداري اسلامی در ایران و تاثیرش بر بیداری اسلامی در جهان اسلام اشاره کرد و گفت: معمولا می‌توان سه ضلع برای این سیر بیداری متصور شد، شخصيت‌هاي اين سه ضلع به ترتیب تاریخی، سید جمال اسدآبادی، اقبال لاهوری و امام خمینی (ره) هستند؛ البته تاثیر امام (ره) از همه بیشتر و عمیق‌تر بوده است.

این شاعر در ادامه يادآور شد: سیدجمال اسدآبادی خواست مردم و مخاطبان دینی خود را بیدار کند و شاخصه اصلی بیدارگری‌اش ابعاد سیاسی و اجتماعی داشت. اقبال لاهوری بُعد لطیف‌تری را برگزیده بود و دیدگاه فلسفی داشت و از بُعد اندیشه به بیددگری پرداخت اما بیدارگری اسلامی که از همه موثرتر بود و حداقل کشورهای عربی منطقه را در شعاع خود قرار داد، بیدارگری امام خمینی (ره) بود که ریشه اصلی آن در دین‌مداری و دین‌باوری است و سیاست در حاشیه آن قرار داشت.

آبان اضافه کرد: این بیدارگری امام (ره) در ادامه همان جمله ایشان بود: «ما باید انقلابمان را صادر کنیم» و منظور همان بیدارگری اسلامی بود.

در پایان این مراسم مهمانان به همراه مسوولان ششمین جشنواره شعر فجر شام را صرف کردند.

ششمین جشنواره شعر فجر از 17 بهمن در کرمانشاه آغاز شد و پس از برگزاری مراسم‌های شعرخوانی و همایش‌هایی در حوزه شعر، در 9 استان، هم‌اکنون و در روزهای پایانی‌اش به تهران رسیده است. 

آیین پایانی جشنواره، امروز ساعت 15 در تالار وحدت با حضور رییس جمهور برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها