دوشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۴:۲۰
نقد «مد و مدگرايي» در قالب كتاب

چاپ نخست کتاب «مد و مدگرايي (راهكارهاي رسانه‌اي)» تاليف حسين بافكار و قاسم كرباسيان از سوي مركز پژوهش‌هاي اسلامي صدا و سيما منتشر و روانه بازار نشر شد._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، در اين پژوهش سعي شده است تا ضمن بررسي جايگاه مد و مدگرايي در جامعه و علل توجه به آن، نقش و كاركرد اين پديده بيان و تشريح شود.

اين اثر، افزون بر پرداختن به موضوع مد و ويژگي‌ها، جلوه‌ها، علل مدگرايي و آثار و پي‌آمدهاي آن كوشيده است با بهره‌گيري از منابع ديني و ديدگاه كارشناسان مسلمان و غيرمسلمان نشان دهد كه در اسلام، ارزشي يا اخلاقي بودن مد و مدگرايي را اهداف و كاركردهاي مد در جامعه تعيين مي‌كند؛ زيرا مد به خودي خود، نه ارزش و اخلاقي و نه ضد ارزش و غيراخلاقي است.

براساس مطالب كتاب، «مد و مدگرايي، پديده‌اي است كه از ديرباز، در جوامع بشري وجود داشته، ولي با گذشت زمان، همراه با دگرگوني‌هاي زمانه، تغيير كرده است. مد در دهه‌هاي اخير با تغيير رنگ و لعاب و ايجاد تنوع و جذابيت بيشتر، بيش از گذشته در جامعه ايران نمود و حضور يافته است و گروه‌ها و افراد بسياري را مجذوب جاذبه‌هاي خود كرده و مي‌كند.»

در بخشي از كتاب حاضر، درباره برخورد با پديده مد و مدگرايي مي‌خوانيم:«مد هر چه باشد؛ خوب يا بد، اخلاقي يا بد اخلاقي، ارزشي يا غيرارزشي، نكته مهم، شيوه برخورد با آن است. در تاييد يا رد آن نبايد افراطي يا احساسي برخورد كرد. به ويژه رد يا مخالفت با آن، بدون طرح پيشنهاد مناسب و اجرايي و متناسب با علايق و سلايق نسل نوجوان و جوان، نه تنها موفقيتي نخواهد داشت،‌ بلكه خود، مشكل ساز خواهد بود. بي‌شك، برخوردهاي منفي و فيزيكي مسوولان فرهنگي با اين پديده نيز كارساز نخواهد بود و با گذشت زمان، به مشكلات در اين زمينه و قانون‌گريزي و قانون ستيزي دامن خواهد زد.»

اين پژوهش بر آن است با بهره‌گيري از منابع ارزشمند ديني و ديدگاه كارشناسان، افزون بر روشن كردن ديدگاه اسلام درباره مساله مد، به جلوه‌ها، ويژگي‌ها، علل پيدايش، آثار و پيامدهاي مدهاي منفي در جامعه بپردازد.

كتاب حاضر در چهار بخش و 12 فصل سامان يافته است. «ويژگي‌ها، جلوه‌ها و ديدگاه اسلام درباره مدگرايي»، «عوامل موثر و زمينه‌ساز مدگرايي»، «پي‌آمدهاي مدگرايي منفي» و «راهكارهاي تعديل در گرايش منفي» عناوين بخش‌هاي اين اثرند.

چاپ نخست كتاب «مد و مدگرايي (راهكارهاي رسانه‌اي)» با شمارگان 1500 نسخه، 208 صفحه و به بهاي 40000 ريال راهي بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط