شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۶
قدر داني از توران ميرهادي، نوش‌آفرين انصاري و كتايون مزداپور

موسسه فرهنگي هنري جمشيد جاماسيان، در مراسمي كه عصر جمعه (28 بهمن) برگزار شد از توران ميرهادي، نوش‌آفرين انصاري و کتايون مزداپور، به سبب کوشش‌هاي آن‌ها در گسترش فرهنگ ايران و پيشگامي در عرصه پژوهش، قدرداني كرد.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، توران ميرهادي، نويسنده كودكان در ابتداي مراسم گفت: من براي همه چيز شکرگزارم. براي سرزمينم، خانواده‌ام و معلمانم و براي همه کساني که سعي دارند براي کشور کاري انجام بدهند. تعداد آن‌ها کم نبوده و نيست.

وي افزود: در اين جا بايد از فرهنگنامه کودکان و نوجوانان ياد کنم که تاکنون توانسته‌ايم 13 جلد آن را چاپ کنيم و جلد چهاردهم براي کسب مجوز به ارشاد فرستاده شده است. در اين کار، من يک دانشجوي تمام وقتم. اين کار يک نفر نيست. در تهيه اين فرهنگنامه 250 نفر داوطلبانه کار مي‌کنند، تا اين اثر به دست بچه‌ها برسد و بدانند چه گنجينه و ثروتي در طول تاريخ براي آن‌ها باقي گذاشته شده است و با آن رشد کنند و بتوانند انسان‌هايي وارسته بشوند.

ميرهادي اظهار كرد: بچه‌ها نزد ما مي‌آيند و با پرسش‌هايشان به ما مي‌گويند که چه مطالبي بايد در فرهنگنامه بيايد. چنين کاري در هيچ جاي دنيا نمي‌تواند انجام شود. عشق مردم به اين سرزمين و تاريخ و فرهنگ خودشان است که سبب مي‌شود اين کارها انجام بشود. اين عشق است که باعث شده ايران استوار و پايدار بماند.

وي افزود: من و بقيه همکارانم شاگردان جهانشاهي و شريف‌زاده بوده‌ايم. شاگردانِ استادان دانشگاه بوده‌ايم و هدايت قدم به قدم آن‌ها بود که کار را به ما ياد داد. در اين سال‌ها تلاش ما اين بوده که آن چه را ياد گرفته‌ايم، به بقيه ارايه بکنيم. در گذشته هر چهار سال يک‌بار مي‌توانستيم يک جلد از فرهنگنامه را منتشر کنيم اما اکنون چهار جلد آن، هم زمان آماده انتشار است.

اين نويسنده كودكان گفت: من هميشه فکر مي‌کنم که اگر يک روز من نباشم، نبايد اين کار رها بشود. پس هيچ چيز متکي به من نيست. فرهنگنامه دانشگاهي کوچک است که سعي مي‌کند اندوخته‌هاي عظيم اين سرزمين را در اختيار بچه‌ها بگذارد. خوشحالم که هنوز سرپا هستم و مي‌توانم کار کنم و ياد بگيرم.

نقش زنان در تدوين فرهنگنامه كودكان و نوجوانان
سپس نوش‌آفرين انصاري گفت: مادران اين سرزمين، بيش از هر زمان ديگر در آموزش کودکان نقش دارند. پس آن‌ها بايد بيشتر بخوانند و ياد بگيرند و محيطي را فراهم کنند که کودکان در آن رشد کنند و با خواندن کتاب آشنا بشوند. ما از کودکان بسيار سخن مي‌گوييم.

وي افزود: اما آيا به راستي دوستدار کودکان هستيم؟ يکي از ملاک‌هاي دوست داشتن کودکان اين است که بيشتر بدانيم و بستر مناسب براي آموزش آن‌ها فراهم کنيم. اين را هم بايد اضافه کنم که نقش زنان در تدوين فرهنگنامه کودکان و نوجوانان بسيار زياد است.

مادران ايراني پرچم‌دار فرهنگ ايرانند
کتايون مزداپور، متخصص فرهنگ و زبان‌هاي باستاني گفت: خوشحالم از اين که نه در کنار، بلکه در حضور توران ميرهادي و نوش آفرين انصاري قرار مي‌گيرم. تلاش و بقاي جامعه ايراني مديون تلاش‌ها و کوشش‌هاي زنان ايران است. مادران ايراني به راستي تجسمي از امشاسپندان (جاودانان مقدس) هستند. آن‌ها پرچم‌دار فرهنگ ايران به‌شمار مي‌روند.

وي افزود: زنان و مردان ايراني هستند که ميراث گرانبهاي اين سرزمين را نگهداري کردند. يک نمونه آن اوستايي است که در خانواده موبد مهربان و فريدون زرتشتي نگهداري مي‌شود و کهن‌ترين اوستاي شناخته شده جهان است. استاد روانشاد ايرج افشار نام اين دستنويس را «اوستاي 976» گذاشته بود. چون در سال 976 کتابت شده است. 

همواره سخن از فرهنگنامه كودكان و نوجوانان مي‌گوييم
پايان‌بخش برنامه نيز از دکتر مهدي محقق خواسته شد که هديه و لوح سپاس همسرش، نوش‌آفرين انصاري، را او اهدا کند و درباره همسرش سخن بگويد. محقق گفت: خوشحالم از اين که امروز در اين مجلس حاضر شدم و به ياد استاد بزرگي افتادم که پنجاه سال پيش در نزد او مي‌آموختم، يعني استاد ابراهيم پورداوود. او بود که براي نخستين بار ما را با ادبيات زرتشتي آشنا کرد و سبب شد با کتاب‌هاي يسنا و يشت‌ها و متون زبان پهلوي آشنا بشويم. من هنوز هم در تحقيقاتم از اين آثار استفاده مي‌کنم.

وي افزود: از من خواسته شد که درباره همسرم، نوش آفرين انصاري، سخن بگويم. ما هر دو علاقه‌مند به فرهنگ اين مملکت بوديم و با آن که از دو خانواده مختلف بوديم، اما فرهنگ ايران ما را با هم آشنا کرد. در منزل ما به جز علم و کتاب و فرهنگ چيز ديگري نيست. به ويژه همواره سخن از فرهنگنامه کودکان و نوجوانان است. خوشحالم از اين که از او و توران ميرهادي که هر دو در تدوين و تهيه فرهنگنامه کوشش‌هاي بسيار کرده‌اند، تجليل و تکريم مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها