چهارشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۸
آغداشلو: امامی به اصالت نگارگری وفادار بود

آیدین آغداشلو در جلسه روزنمایی از کتاب «زندگی و آثار هنری حاج ميرزا آقا امامی» با اشاره به آنکه، حاج ميرزا آقا امامی تنها هنرمندی بود که حدومرز میان نگهداری و حفظ یک هنر قدیمی و نیاز دنیای معاصر را حفظ کرد گفت: «امامی همیشه برای من اولین و آخرین بود. هیچ کس بعد از او با این معنا و با چنین وفاداری، این هنر را زنده و تجدید حیا نکرد.»

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، عصر روز سه‌شنبه 18 بهمن سالن ایران فرهنگستان هنر میزبان جمعی از هنرمندان و علاقه‌مندانی بود که برای رونمايي از كتاب «زندگي و آثار هنري حاج ميرزا آقا امامي» گردهم آمده بودند تا به همت موسسه فرهنگی هنری صبا و حوزه هنری استان اصفهان، از زبان اساتید نگارگری ایران كارنامه این هنرمند نامی را بررسی کردند. 

مسعود ناصری (سرپرست موسسه فرهنگی هنری صبا)، نخستین سخنران این مراسم بود که به رسم میزبانی ضمن خوش آمدگویی به میهمانان گفت: «به خاطر دارم در پروژه‌ای به نام مکتب اصفهان پیرامون میرزا آقا امامی و هنر اصفهان تحقیقاتی انجام دادیم. باید توجه داشت که ایران فرهنگی به غیر از ایرانی است که در جغرافیا می شناسیم و دارای ویژگی های خاصی است. حوزه های ادب و هنر و اندیشه به نام شهرها شناخته شده اند و در واقع اینان حامیان ایران فرهنگی هستند. از تبریز اول، شیراز قرن 7 تا 9، هرات دوره تیموری گرفته تا اصفهان و تهران دوره قاجار که توانستند نام فرهنگ و هنر ایران را دست به دست حفظ نمایند.» 

وی با نام بردن از خانواده‌هایی مانند غفاری، امامی، وصال شیرازی و... حضور این خاندان ها را بسیار تاثیرگذار در حفظ هنر وفرهنگ ایران عنوان کرد و گفت: «بهار 89 گروه هنرهای سنتی فرهنگستان هنر در صبا برنامه ای به عنوان بزرگداشت خاندان تجویدی برگزار کرد. در این راستا نمایشگاهی پژوهشی تجسمی برگزار شد. به نظر می رسد که از این منظر (توجه به خاندان ها) به اندازه کافی به این بخش نگاه نشده از این رو از حوزه هنری درخواست کرد تا جهت برگزاری نمایشگاهی جامع از خدمات ارزنده خاندان امامی پی ریزی کند. امید است در آینده ای نزدیک شاهد رونمایی از شماره های دیگر چنین کتاب هایی باشیم.» 

این کتاب اولين جلد از سلسله كتب پژوهشي، زندگی و آثار هنری هنرمندان هنرهای سنتی اصفهان است، كه با تمركز بر زندگي و آثار هنرمندان شاخص هنرهاي سنتي به تدريج انتشار خواهد يافت. 

دومین سخنران این مراسم سید مهدی سیدین نیا (مدير مركز هنرهاي تجسمي حوزه هنري اصفهان) بود که با تاکید بر نیاز بخش هنری کشور به سرمایه گذاری موثر گفت: «سرمایه گذاری در هنر زمانی می تواند معنا پیدا کند که این سرمایه گذاری بر امتیاز اصلی آن که همان هنرمندانی است که استعداد وجودی این کار را دارند انجام شود. آنچه خداوند به این افراد عطا کرده نیاز به زمینه سازی دارد و این کار جز با سرمایه گذاری امکان نخواهد داشت.» 

سیدین نیا با اشاره به سرمایه گذاری هایی که در خودروسازی می شود گفت: «سالهاست که در بخش خودروسازی سرمایه گذاری های بسیاری می شود و در این میان هنر خیلی مظلوم واقع شده و شاهد محدودیت های مالی، فضایی و... در بخش هنری کشور هستیم. هرچیزی روندی دارد و اگر این روند درست طی شود می توان به نتیجه رسید.» 

وی همچنین درباره طرح ساخت شهر هنر در اصفهان سخن گفت و از رسیدن این طرح به نتایج خوب خبر داد و تصریح کرد: «امید است در سال 92 ساخت این شهر به وسعت 200 هکتار اغاز شود.» 

مرتضي گودرزي (ديباج) نیز در بخشی از سخنان خود به برخی تفسیرهای فلسفی که به اشتباه در پی کشف عناصر معنادار در آثار هنرمندان گذشته هستند اشاره و تاکید کرد: «در بسیاری از محافل، همایش ها و نشست ها شاهد آن هستیم که مفسران همواره در صدد تفسیر آثار نگارگران با دلایل فلسفی هستند گویی تمام این هنرمندان قبل از آنکه هنرمند بشوند سال ها در مکتب فلاسفه زمان خود درس آموخته اند. این درحالی است که باید توجه داشت، بده بستان های اجزای یک اثر هنری را فقط خودهنرمند می داند که آن نیز یا ناشی از تجربه ایست که کسب کرده یا انتسابی است. فقط هنرمند است که گاه بنابر اقتضای ساختار شناسانه اثر خود ضرورت تغییر در رنگ و فرم و فضا یا ورود عنصر یا استفاده از یک رنگ را در ترکیب بندی کار احساس و به کار می بندد.» 

وی با تاکید بر اهمیت طریقت معنوی در هنرمندان و توجه به این مهم اظهار کرد: «هر شخصی که مدرس دانشگاه شد الزاما استاد نیست، بلکه توجه به ویژگی های اخلاقی و طریقت معنوی است که از اهمیت برخوردار است. چنانچه شاگردان اساتیدی همچون "امامی" بیش از آنکه مدیون قلمشان باشند، مدیون معرفت و طریعت معنوی آنها هستند.» 

در ادامه این مراسم آیدین آغداشلو درباره این استاد نگارگر سخن گفت. وی با تاکید بر آنکه برگزاری چنین مراسمی برای امامی حق است در ادای احترام خود به امامی اظهار کرد: «در حقیقت امامی در یک نقطه تاریخی بسیار مهم قرار گرفت. در عصر قاجار به دنیا آمد و در عصر پهلوی از دنیا رفت و در واقع در نقطه گذار قرار گرفته بود.» 

وی از هنرمندانی که در این نقطه گذار قرار گرفته بودند به عنوان نگهبانان لاله نام برد و امامی را مهمترین این نگهبانان دانست و خاطر نشان کرد: «در زمانی که خرید نسخ خطی توسط خارجی ها زمینه ساز فراهم شدن شرایط مناسب برای شناسانده شدن این هنر بود. در زمانی که هنرهای سنتی جز خوشنویسی در حال فراموش شدن بودند، نوعی تجدید حیات برای این هنرها نیاز بود که به صورت موجی از هنرمندان جوان بروز پیدا کرد و هنرمندانی همچون امامی، هنرهای سنتی ما را احیا کردند.» 

به گفته آغداشلو، کار هنرمندان این دوره تنها تقلید ماهرانه از آثار اساتید امر نبود بلکه تجدید حیات هنرهای سنتی و نگارگری با ارائه راهکارهای جدید همراه شد که می توان این حیات را در آثار هنرمندانی همچون حسین بهزاد شاهد بود. درحالی که میزان دلبستگی امامی به نگارگری ایران به قدری بود که با آنکه سعی بر آن داشت تا نیاز دنیای معاصر خود را درک کند ولی به حد و مرزها و اصالت نگارگری اساتید خود وفادار بماند. 

وی به انواع گوناگون آثاری که از امامی باقی مانده اشاره کرد و این را نشان از احاطه او بر هنرهای سنتی ایران دانست و گفت: «امامی بار دیگر کاربردی بودن هنرهای سنتی را احیا کرد و با همت و شعور بی نظیر خود دریافت که هنرمند ایرانی چگونه کار می کرد، نکته ای که مدت ها فراموش شده بود.» 

مهدي وفامهر (مولف كتاب) نیز آخرین سخنران این مراسم بود که با ارائه توضیحاتی درخصوص آغاز تالیف این کتاب به سختی هایی که در این راه متحمل شد اشاره کرد و گفت: «انجام تحقیقات ای پروژه بیش از 3 سال زمان صرف کرد و ابتدای کار تنها توانستم 10 صفحه اطلاعات درخصوص امامی پیدا کنم و تنها 6 اثر از او موجود و قابل بازدید بود که از این میان 2 اثر به دلیل جابجا شدن موزه نگهدارنده آن اطلاعی از سرنوشتشان در دست نبود ولی امروز توانستم با کمک خانواده این مرحوم و اساتید امر حدود 300 تصویر از کارهای امامی را جمع آوری و در این کتاب منتشر کنم.» 

كتاب «زندگي و آثار هنري حاج ميرزا آقا امامي» پژوهشی در احوال و آثار این هنرمند است که توسط مهدی وفامهر تالیف شده و با مقدمه استاد محمود فرشچیان، آیدین آغداشلو و محمد علی کریم زاده تبریزی، توسط حوزه هنری استان اصفهان به چاپ رسیده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها