جمعه ۷ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۱
امتناع رولد دال و سی.اس لوییس از دریافت نشان افتخار دولتی

رولد دال و سی.اس. لوییس نویسندگان سرشناس بریتانیایی در فهرست دریافت نشان ملکه و دریافت لقب سِر جای داشتند، اما تازگی روشن شد این دو این افتخار را رد کردند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از گاردین، آلدوس هاکسلی، رابرت گریوز و اولین وو از دیگر چهره های ادبی هستند که این القاب را رد کردند.
 
برمبنای اسنادی که به تازگی فاش شده اند، این نویسندگان با زدن دست رد بر سینه مقامات دولتی حاضر نشدند این القاب را کسب کنند. 

فهرست افرادی که در فاصله سال های 1951 تا 1999 این افتخارهای دولتی را رد کردند همزمان با انتشار فهرست امسال دریافت کنندگان این القاب، دیشب از سوی دفتر کابینه بریتانیا منتشر شد. 

در حالی که رولد دال، لوییس و هاکسلی از دریافت لقب «سر» امتناع کردند، النور فارجون نویسنده کتاب های کودک و فیلیپ لارکین و رابرت گریوز دو شاعر سرشناس نیز افتخار دریافت نشان ملکه را رد کردند. از دیگر چهره هایی که دریافت این نشان را رد کردند اف.آر لیوایز منتقد ادبی، استنلی میدلتون برنده جایزه بوکر و جی.بی. پریستلی و اولین وو نویسندگان بریتانیایی بودند. 

تا پیش از این تنها در صورتی این امتناع فاش می شد که دریافت کننده این القاب از دریافت آن به صورت علنی خودداری می کرد. همانطور که در سال 2003 بنجامین زفانیا شاعر با انتشار یادداشتی در گاردین از دریافت این لقب سرباز زده بود. 

جی.جی بالارد نیز با انتشار مقاله ای از دریافت این لقب سرباز زده و نوشته بود در حالی که دیوید هیر نمایشنامه نویسی که گرایش های سویسالیستی دارد و سال ها در دفاع از حقوق مردم فرسوده شده، چنین امکانی را به دست نمی آورد چرا من باید این افتخار را بپذیرم. 

در فهرستی که منتشر شده نشان داده شده که در فاصله سال های 1951 تا 1999 در مجموع 277 نفر از پذیرش القاب و نشان های افتخار سلطنتی سرباز زده اند. آلفرد هیچکاک کارگردان نامدار، - هر چند بعدها لقب «سر» را پذیرفت اما پیش از آن دریافت نشان ملکه را رد کرده بود. فرانسیس بیکن نقاش نیز از جمله این افراد بود. در مجموع آنهایی که دریافت نشان افتحار ملکه را رد کرده اند 5 برابر بیش از کسانی است که دریافت لقب «سر» را نپذیرفته اند. 

آلدوس لئونارد هاکسلی (زاده ۲۶ ژوئیه ۱۸۹۴ - درگذشته ۲۲ نوامبر ۱۹۶۳) نویسنده بریتانیایی بیشتر به خاطر رمان‌ها و مقالاتش ‌شناخته می شود. داستان کوتاه، شعر و سفرنامه نیز از او به جا مانده‌است. هاکسلی از پیشاهنگان ادبیات مدرن در نیمه اول قرن بیستم محسوب می‌شود. 

رولد دال  (سپتامبر ۱۹۱۶ - ۲۳ نوامبر ۱۹۹۰)، داستان‌نویس و فیلم‌نامه‌نویس اهل ولز بریتانیا و از مشهورترین نویسنده‌های انگلیسی، و اوج شکوفایی او به عنوان نویسنده برای کودکان و بزرگسالان در دهه ۱۹۴۰ بود. مهم‌ترین آثار او چارلی و کارخانه شکلات سازی، جیمز و هلوی غول پیکر، ماتیلدا و داستان‌های چشم‌نداشتنی است. 

کلایو استیپلز لوییس یا سی.اس.لوییس، نویسنده و شاعر مشهور ایرلندی است که بیشتر به عنوان خالق سرگذشت نارنیا نشاخته می شود.

نشان سلطنتی بریتانیا (OBE) در سال 1917 به وسیله جورج پنجم ایجاد شد. نشان ارشد سلطنتی بریتانیا (CBE) نیز از نشان های مهم سلطنتی بریتانیای برای تقدیر از چهره های برجسته است. 

گزارشگر: مازیار معتمدی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها