یکشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۹
«استنلی و دردسرهای سال نو» به چاپ رسيد

استنلی پسربچه‌ای است که ناخواسته مشهور شده است و حتی بابا نوئل مشهور هم او را می‌شناسد و همین موضع باعث تولد ماجرای دیگری در زندگی استنلی می‌شود. «استنلی و دردسرهای سال نو» پنجمین کتاب از مجموعه «داستان‌های استننلی» است که انتشارات قدیانی در بازار کتاب عرضه کرده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، داستان کتاب «استنلی و دردسرهای سال نو» برخلاف سایر جلدهای این مجموعه با ماجراهای استنلی آغاز نمی‌شود. آغاز داستان با توصیف یک روز خاص از زندگی دختربچه‌ای به نام سارا است. روزی که در شهر برفی همه منتظر آن هستند. 

سارا دختر بابا نوئل است و آدم کوچولوهای شهرش مسوولیت آماده کردن هدایای کریسمس را دارند اما امسال اهالی شهر برفی مشکلی دارند که سارا فکر می‌کند استنلی می‌تواند آن‌را حل کند؛ به همین خاطر از راه لوله شومینه به سراغ پسربچه‌ای می‌رود که حتی در شهر برفی هم مشهور است. این بخش از ماجرا را از زبان استنلی بخوانید:
«یک دختر به اسم سارا آن‌جا بود. او اهل شهر برفی است. خیلی هم پرحرف است! او می‌گوید پدرش امسال نمی‌آید اما سارا فکر می‌کند اگر من از او بخواهم شاید نظرش تغییر کند. زیرا من یک‌بار برای او نامه نوشته‌ام و او آن نامه را خیلی دوست دارد.»

استنلی تصمیم می‌گیرد به همراه خانواده به شهر برفی برود و بفهمد که چرا بابا نوئل حاضر نیست هدایای بچه‌ها را ببرد. بابا نوئل خودش این موضوع را برای خانواده لمچاب‌ها توضیح می‌دهد: «همه جا خشونت و طمع است.» 

بابا نوئل از خودخواهی‌ها و زیاده‌خواهی‌های آدم‌ها خسته شده است ولی نامه‌هایی که استنلی و خانواده‌اش برای او نوشته‌اند نشان می‌دهد که هنوز هم آدم‌هایی هستند که فقط به خودشان فکر نمی‌کنند و با این‌‌که صد چادر، صد دست لباس می‌خواهند اما از این خواسته هدفی دارند:
«در تلویزیون نشان داد که در آمریکای جنوبی زلزله‌ی وحشتناکی آمده و مردم همه‌ لباس‌هایشان را از دست داده‌اند و جایی ندارند که زندگی کنند. لطفاً این چیزها را به همان جا که زلزله آمده بفرستید.»

این جلد از مجموعه «داستان‌هاي استنلي» نيز همچون ساير بخش‌هاي اين مجموعه در كنار بازگويي داستاني تخیلی، پرازهيجان و سرگرم‌کننده، نكات آموزشي مورد نظر نويسنده را به مخاطبان منتقل مي‌كند. در این کتاب برخی از جنبه‌های منفی زنگی مدرن مانند طمع، خشونت‌های ناشی از جنگ، فقر و گرسنگی عده‌ای از مردم و ثروت گروهی دیگر بیان شده و در مقابل ویژگی‌های مثبتی مانند قناعت و فکر کردن به دیگران مورد تحسیت قرار گرفته است.

پیام‌های اخلاقی و نکات آموزشی از زبان قهرمانان داستان بیان شده است و کمتر حالت شعاری پید کرده است به همین‌خاطر به نظر می‌رسد که نحوه بیان این پیام‌ها برای مخاطب کودک مناسب باشد.

یکی دیگر از ویژگی‌های اثر، توجه به باورها و سنت‌های قدیمی هم‌چون جشن کریسمس و بابا نوئل و معرفی این سنت‌ها به خواننده است. نویسنده تلاش کرده است این باور را در خوانندگان به‌وجود بیاورد که بابا نوئل واقعاً وجود دارد.

«استنلی و دردسرهای سال نو» نوشته ‌جف براون با ترجمه شیما فتاحی و به همراه تصاویر نسخه اصلی کتاب به تصویرگری «اسکات نش» منتشر شده است. 

«کتاب‌های بنفشه»، واحد کودکان و نوجوانان انتشارات قدیانی پنجمین جلد از مجموعه‌ «داستان‌های استنلی» را با شمارگان 3300 نسخه به بهای 2 هزار تومان منتشر کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها