چهارشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۲
فدايي: بازنگري رشته كتابداري و اطلاع‌رساني ضروري است

غلامرضا فدايي، مدیر گروه کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاه‌ تهران بر داشتن برنامه‌ريزي كلي براي رشد كمي و كيفي رشته كتابداري و نيز تغيير نام اين رشته تأكيد كرد. وي معتقد است، بازنگري رشته كتابداري بايد هر چه سريعتر آغاز شود.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست مشترک مدیران گروه‌هاي کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاه‌های سراسر کشور با کمیته برنامه‌ریزی وزارت علوم عصر ديروز(27 دی) در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران برگزار شد. 

در ابتدای این مراسم غلامرضا فدایی مدیر گروه کتابداری دانشگاه تهران درباره گستره دانش کتابداری و اطلاع‌رسانی و فعالیت‌های آینده دانشگاه تهران گفت: همه ما در هر جایگاهی که هستیم برای ارتقا رشته کتابداری باید فعالیت کنیم و نبايد به دایره محدودی که در آن قرار داریم، اكتفا كنيم.

وی با تأکید بر ضرورت تدوين نقشه راه در حوزه كتابداري افزود: به نظر می‌آید بدون داشتن سیاست کلی نمی‌توانیم کاری بکنیم و اگر این موضوع را حل نکنیم، منزوی خواهیم شد. برنامه استراتژیک برنامه‌اي است که موجب پویایی سازمان شده و آینده آن را تأمین می‌کند. با استفاده از این برنامه می‌توان فرصت‌ها و تهدیدها را شناسایی و تهدید را به فرصت تبدیل کرد. 

وی ادامه داد: هم اکنون 40 سال از عمر رشته کتابداری می‌گذرد و شاید الان وقت آن است كه به فکر آینده این رشته باشیم.

وی تصریح کرد: متأسفانه بازنگری این رشته از میان خود ما آغاز نشده و همواره نهادهای بالادستی همچون وزارت علوم موجب این کار شده‌اند. بنابراین خودمان به عنوان یک خانواده که داعیه دار نیز هست کاری نکردیم و هم اکنون باید با هماهنگی گروه‌ها برای آینده این رشته فکري بينديشيم. 

فدایی با اشاره به دو دیدگاه موجود درباره رشته کتابداری گفت: برخی معتقدند با ورود تکنولوژی به رشته کتابداری این رشته جایگاه خوبی پیدا کرد و برخی دیگر نیز بر این باورند که با ورود تکنولوژی دیگر نیازی به کتابداری نیست، بنابراین ما همواره با افراط و تفریط در این حوزه روبه‌رو هستیم. 

وی تأکید کرد: مدیران گروه کتابداری باید به جای رقابت با یکدیگر همدلی داشته باشند همچنین باید مسایل و مشکلات این حوزه تعریف شود تا بتوانیم برای آن‌ها راه حل پیدا کنیم.

مدیر گروه کتابداری دانشگاه تهران در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که نام این رشته باید تغیير کند، گفت: به نظر می‌آید باید اسم بهتری برای این رشته مانند علوم اطلاعات انتخاب شود که کتابداری نیز به عنوان یک زیر مجموعه در آن قرار گیرد. همچنین باید بحث رشته و میان رشته‌ای بودن را برای خودمان حل کنیم چراکه ما در واقع رشته‌ای هستیم که خاصیت میان رشته‌ای داریم. 

وی افزود: ما باید به دنبال موقعیت‌های جدید برای کار باشیم و تاکنون فقط به دنبال کار در کتابخانه‌ها بودیم. کتابداران باید به حوزه‌های دیگر نیز وارد شوند. 

وی ادامه داد: از سوی دیگر تربیت نیروی انسانی نداشتیم و نمی‌دانیم در کدام بخش‌ها خلاء داریم. باید دانشگاه‌های آزاد و دولتی در این زمینه برنامه‌ریزی کنند. 

فدایی با انتقاد از عدم تألیف کتاب‌هاي درسی در این حوزه گفت: در این حوزه تالیف و ترجمه بسیار کم است و هر از چند گاهی استادی از روی علاقه کارهای موردی در این حوزه انجام می‌دهد. سازمان یا موسسه‌ای نیز وجود ندارد که اگر موضوعی مطرح شد، کتابی را برای آن تألیف یا ترجمه کند. 

وی همچنین درباره ایجاد گرایش‌های جدید در این رشته گفت: هم اکنون رشته‌هایی چون آرشیو، نسخ خطی، دانشنامه نگاری و فناوری اطلاعات به کتابداری اضافه شده است و کمیته برنامه‌ریزی وزارت علوم به این موضوع توجه ویژه دارد. 

وی پیشنهاد کرد: از اين پس در هر گروه و دانشکده‌ای بر اساس علایق دانشجویان و استادان و نیز توانایی‌های آن‌ها، گرایش‌ها شکل بگیرد.

فدایی افزود: هم اکنون گرایش علم‌سنجی در دانشگاه تهران تشکیل شده است، مجوز ایجاد رشته یادمان‌های آرشیوی را گرفتیم. در وزارت علوم نیز این دانشکده ثبت شد و ردیف بودجه گرفت. 

عبدالرضا نوروزی چاکلی مدیر گروه کتابداری دانشگاه شاهد نیز در بخش دیگری از این نشست با تأکید بر بازتعریف این رشته گفت: باید در این رشته بازتعریفی صورت گیرد و از میان این رشته دانش و افرادی نیز بیرون آید که بتواند وارد حوزه‌های دیگر شده و در آن حوزه کارایی داشته باشد؛ مانند علم زیست شناسی که علم پزشكی به آن وابسته است. 

وی افزود: کتابداران بنا به تخصصی که در سازماندهی اطلاعات و مرجع شناسی دارند، می‌توانند در حوزه‌های دیگر نیز کار کنند. زمانی وزارت علوم می‌خواست حوزه چاپ و نشر را وارد رشته كتابداري کند ولی ما کاری در این باره انجام نداده بودیم. 

عبدالحسین فرج پهلو عضو هیأت علمی گروه کتابداری دانشگاه شهید چمران اهواز نیز با انتقاد از کمی‌گرایی بسیار شدید در این رشته گفت: کیفیت در رشته کتابداری بسیار پايين است و کمی‌گرایی بسیاری در این حوزه دیده می‌شود. این موضوع روی کارهای علمی نیز اثر گذاشته و امروزه دانشجويان ما تنها به دنبال ارایه مقاله برای کسب امتیاز بیشتر شده‌اند به همین دلیل داوری آثار نیز با مشکل مواجه شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها