سه‌شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۶
نمايشگاه گزيده اسناد مرتبط با شهيد نواب صفوي گشايش يافت

مراسم افتتاح نمايشگاه گزيده اسناد مرتبط با شهيد نواب صفوي و يارانش صبح امروز سه‌شنبه(27 دي) با حضور اسحق صلاحي رييس سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران برگزار شد.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، مراسم افتتاح نمايشگاه گزيده اسناد مرتبط با شهيد نواب صفوي و يارانش صبح امروز سه‌شنبه(27 دي) همزمان با پنجاه و ششمين سالگرد شهادت وي با حضور اسحق صلاحي، رييس كتابخانه ملي ايران و برخي ديگر از معاونان و مسوولان اين سازمان در ساختمان آرشيو ملي ايران برگزار شد.

صلاحي در ابتداي اين مراسم با بيان اين‌كه نگاهي به تاريخ 200 سال گذشته ايران نشان مي‌دهد كه در مقاطع مختلف تاريخي تاريكخانه و فراموشخانه‌هايي وجود داشته‌ است، توضيح داد: به همين دليل در برخي مقاطع تاريخي مواردي بايد روشن مي‌شدند كه نشدند و اين به دليل اين است كه برخي در فراموشخانه‌ها كاري كردند تا آن برهه تاريخي فراموش شده و به جاي آن تاريخ‌سازي كنند.

وي افزود: در بسياري از مقاطع تاريخي ايران همچون دوره مشروطه، انقلاب اسلامي، نهضت ملي نفت و ... اين اتفاق افتاده است. 

صلاحي تصريح كرد: علت اين موضوع اين است كه ما در اين موارد ورود پيدا نكرديم اما دشمنان آگاهانه وارد عرصه شده و آن را به نفع خود مصادره كرده‌اند.

وي با بيان ‌اين‌كه اين مراسم كار ارزشمندي است كه از سوي موسسه اسنادي مهتاب صورت گرفته است، افزود: موسسه مهتاب از 13 موسسه تاريخي تشكيل شده كه با همكاري يكديگر كارهاي زيادي انجام داده و در آينده نيز كارهاي بزرگي را در دست اقدام دارند.

رييس كتابخانه ملي در ادامه سخنان خود با اشاره به اوضاع سياسي اجتماعي ايران در دهه 20 و 30 گفت: از شهريور 1320 كه رضا خان تبعيد مي‌شود و متفقين ايران را اشغال مي‌كنند، از ايران به عنوان پل پيروزي در جنگ استفاده مي‌شود. در ابتدا دشمنان جنگ سخت و نظامي را در ايران استفاده مي‌كنند، اما بعدها از طريق مزدوران داخلي و قلم اين افراد به جنگ نرم در عرصه فرهنگي روي مي‌آورند.

وي افزود: فضاي اعدام شخصيت‌هايي چون شيخ فضل‌الله نوري را به ياد آوريم كه چه بسا روشنفكراني كه در پاي چوبه دار ايشان كف مي‌زدند؛ بنابراين اين فضاسازي‌هايي بود كه دشمن از طريق قلم اين افراد ايجاد كرده بود. بسياري از اين فضا سازي‌ها پس از انقلاب اسلامي نيز در مورد برخي از شخصيت‌ها چون شهيد بهشتي وجود داشت كه گاهي موجب ابهام در جامعه و باور اين انديشه‌ها مي‌شد.

وي با تاكيد بر اين‌كه واكاوي دهه 20 و 30 ايران نشان مي‌دهد كه احزاب و تشكل‌ها در اين دوره براي ماموريت خاصي شكل گرفته‌اند، گفت: به طور مثال ما مي‌بينيم كه قوام در كشور مسلمان تشكيل كابينه مي‌دهد اما در درون كابينه‌اش از حزب توده استفاده مي‌كند بنابراين در اين دوره احزاب گوي وطن فروشي را از يكديگر ربودند.

صلاحي گفت: بيشتر كتاب‌هاي اين دوره با هدف سست كردن مباني اعتقادي و مورد هجمه قرار دادن عالمان ديني نوشته شد كه هدف آن مبارزه با دين بود. 

وي با اشاره به نقش افرادي چون شهيد نواب صفوي در اين مقطع تاريخي گفت: اين شهيد يك طلبه بسيار زيرك و باهوش بود كه مبارزه را از مسير عقيدتي و فرهنگي خود در جهت مبارزه عقيدتي و مسلحانه هدايت كرد و دغدغه دين و اجراي حكومت ديني داشت.

وي افزود: نواب صفوي در اين زمينه تلاش‌هاي خستگي ناپذير داشت به گونه‌اي كه حتي پس از مرگ رضا شاه، اجازه دفن وي را در نجف و قم نداد و با سخنراني‌ها و مخالفت‌هاي خود را رژيم را درمانده كرده بود و اين نشان دهنده قدرت نواب صفوي است.

وي تاكيد كرد: اين شهيد بزرگ و يارانش در راه حاكميت اسلام و مبارزه با دربار شاه اقدامات بسياري كردند تا اين‌كه پس از ترور ناموفق اعلا به اعدام محكوم شدند.

در ادامه اين مراسم نيز محمد مهدي عبد خدايي از ياران قديمي شهيد نواب صفوي و عضو گروه فداييان اسلام با ذكر خاطراتي از عقايد و روش مبارزه نواب صفوي، درباره استعمار نو سخناني را ارايه كرد و گفت: پس از جنگ جهاني دوم امريكايي‌ها پيروز اين جنگ بودند و بدون اين‌كه هيچ صدمه‌اي ببينند توانستند بسياري از كشورهاي جهان را در اروپا و آسياي جنوب شرقي به اقتصاد خود وابسته كنند.

وي افزود: سرمايه آمريكا به همين دليل در سراسر جهان پخش شد و پيمان‌هايي چون ناتو براي محافظت از اين سرمايه به وجود آمد اما پس از اين‌كه پيمان بغداد نيز به عنوان حلقه واسط ميان ناتو و سنتو در حال انعقاد بود، شهيد نواب صفوي با اين اقدام مخالفت بسياري كرد و اعلام كرد كه حسين اعلا حق امضاي اين پيمان را ندارد.

وي ادامه داد: در ادامه به دليل تصميم حكومت بر امضاي اين پيمان،‌ ترور اعلا طراحي شد كه در نهايت به دليل نافرجام بودن آن منجر به دستگيري نواب صفوي و يارانش شد.

عبد خدايي در پايان اظهار كرد: نواب صفوي همواره بيان مي‌كرد كه مردانه مي‌ميرد و همين گونه نيز شد و خون او را ما در جنگ تحميلي در رزمندگان خود ديديم كه چگونه زنده بود.

نمایشگاه «گزیده اسناد نواب صفوی و یارانش» ساعت 9 صبح در محل نمایشگاه دايمی ساختمان آرشیو ملی ایران گشایش يافت و تا 6 بهمن ماه از ساعت 8 و 30 دقيقه صبح تا 14 پذیرای علاقه‌مندان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها