یکشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۴:۵۳
«غدير» مهم‌ترين واقعه‌ی زندگی پيامبر در ماه‌های آخر عمرشان بود

شاعر آييني ادبيات كودك و نوجوان از مخاطبان آثارش خواست به مساله‌ي «غدير» و اعلام ولايت حضرت علي(ع) به عنوان مهم‌ترين واقعه‌ي ماه‌هاي پاياني عمر پيامبر(ص) توجه ويژه داشته باشند.

ايبنا نوجوان: «مهدي وحيدي‌صدر»، يكي از نويسندگان و شاعران ادبيات آييني كودكان و نوجوانان است. چندين اثر او در قالب نظم و نثر، زندگي و رحلت حضرت محمد(ص) را براي كودكان و نوجوانان توصيف كرده است.

او درباره‌ي ميزان آشنايي نوجوانان با ويژگي‌هاي شخصيتي حضرت محمد(ص) گفت: «شناخت شخصيتي هم‌چون حضرت محمد(ص) شايد تنها كار خواصي مانند امام خميني(ره) يا مرحوم آيت‌الله بهجت باشد و نمي‌توان گفت كه عامه‌ي مردم كه نوجوانان نيز جز آن‌ها هستند به طور كامل و كافي با شخصيت ايشان آشنا هستند؛ اما من فكر مي‌كنم بسياري از نوجوانان ما به خوبي از منابع موجود درباره‌ى پيامبر بهره گرفته‌اند.»

نويسنده‌ي كتاب «پيامبر رحمت» ادامه داد: «البته درباره‌ي تأثير نوشتن از معصومان و مطالعه‌ي آثاري با اين موضوعات، حديثي وجود دارد. اين حديث از قول يكي از معصومان به مولفان و راويان سفارش مي‌كند كه احاديث درست را نقل كنند و اثرگذاري اين احاديث را ضمانت مي‌كنند.»

وحيدي‌صدر درباره‌ي تاثير مطالعه‌ي زندگي پيامبر(ص) بر نوجوانان گفت: «نوجوانان ما نبايد فكر كنند كه حضرت محمد(ص) 1400 سال پيش مي‌زيسته و زندگي ايشان براي نوجوانان دنياي مدرن كاربردي ندارد. سيره‌ي عملي ايشان هم‌چون ويژگي‌هاي اخلاقي آن حضرت مي‌تواند الگوي انسان‌ها قرار بگيرد.»

وي نيكي به والدين، محبت به دوستان و دشمنان و توجه به حيوانات را از جمله‌ي خصوصيت‌هاي برجسته‌اي عنوان كرد كه مي‌تواند كاربردي عملي در زندگي نوجوانان داشته باشد.

اين نويسنده و شاعر، مجموعه‌اي از داستان‌هاي زندگي پيامبر اكرم(ص) را در قالب 110 داستان كوتاه به صورت كتاب منتشر كرده است. او درباره‌ي اين مجموعه‌ي 10 جلدي توضيح داد: «كتاب خورشيد عالم‌تاب» براي نوجوان نوشته شده است. اين كتاب كه توسط انتشارات تاسوعا با كمك سازمان تبليغات اسلامي منتشر شده، مقاطع مختلفي از زندگي پيامبر(ص) را به صورت گزينشي در قالب داستان بيان كرده است.»

نويسنده‌ي كتاب «تنهاترين بيدار» يكي از آموزنده‌ترين داستان‌هاي زندگي پيامبر(ص) را ماجراي غديرخم عنوان كرد و گفت: «اعلام ولايت حضرت علي(ع) مهم‌ترين واقعه‌ي زندگي پيامبر در ماه‌هاي آخر عمرشان بود. در آخرين حج پيامبر، و در فاصله‌ي كمي مانده به رحلت ايشان اتفاقي افتاد كه توجه به آن مي‌تواند نكته‌هاي آموزنده‌اي را براي نوجوانان در بر داشته باشد. در آخرين حج، خداوند به پيامبر (ص) امر كرد جانشين خود را به مردم معرفي كند.»

او افزود: «به همين دليل پيامبر(ص) در محلي به نام غدير خم توقف و اعلام كردند: «بعد از من «خلافت»، «وصايت»، «امامت» و «ولايتي» كه من بر شما دارم به برادر و پسرعمويم علي واگذار مي‌شود. پس از من با او بيعت كنيد.» پيامبر بقيه‌ي امامان بعد از حضرت علي(ع) را نيز معرفي كرد و از حاضران خواست تا اين پيغام را به غايبان برسانند.»

مجموعه‌ي ده جلدي «خورشيد عالم‌تاب» براي نوجوانان، كتاب‌هاي «پيامبر رحمت» و «حضرت محمد(ص)» براي كودكان از جمله‌ي آثاري هستند كه وحيدي‌‌صدر با موضوع زندگي و سيره‌ي پيامبر اسلام نوشته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها