شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۲
پزشكي باستان و جايگاه مغان در دانش‌نامه‌ي باستان بازگو شد

«فاروق صفي‌زاده» در دو جلد تازه از دانش‌نامه‌ي «داستان باستان براي كودكان و نوجوانان» پزشكي و مغان باستان را با استفاده از منابع مختلف تاريخي بررسي كرده است.

ايبنا نوجوان: مجموعه‌ي «داستان باستان براي كودكان و نوجوانان» را موسسه‌ي انتشاراتي «مدحت» منتشر كرده است. اين دانش‌نامه‌ي تاريخي، اثري پژوهشي براي كودكان و نوجوانان است كه بر اساس منابع موجود درباره‌ي تاريخ ايران باستان به زبان‌هاي آلماني، انگليسي و فارسي در طي 10 سال توسط «فاروق صفي‌زاده» نوشته شده است.

«پزشكي باستان»، نخستين پزشك ايراني، دانشگاه پزشكي، قديمي‌ترين كتاب پزشكي در ايران، مكاتب پزشكي، ويژگي‌هاي دانش پزشكي در ايران باستان و برخي از مشهورترين پزشكان آن دوران را معرفي كرده است.

درباره‌ي تاريخچه‌ي تاسيس نخستين دانشكده‌ي پزشكي ايران باستان و نگارش كتاب‌هاي پزشكي در اين كتاب مي‌خوانيد:
«شاپور توجه فراواني به علم داشت و فرمان داد تا كتاب‌هاي فلسفي، نجوم و پزشكي از زبان‌هاي يوناني و سرياني و عبري را به زبان‌ پهلوي نقل و در مجاري كتب جندي شاپور حفظ گردند تا مورد اخذ و اقتباس اهل علم قرار گيرد.»

گياه‌درماني، كار درماني و گفتار درماني از جمله دانش‌هايي بوده‌اند كه ايرانيان باستان در آن‌ها تبحر داشته‌اند. مولف درباره‌ي «گياهان دارويي» نوشته است:
«در ايران باستان به گياهان سودمند اهميت زيادي مي‌دادند. در اوستا بارها از «اوروروبئيشه‌زو»(گياه‌ درماني) ستايش شده است.»

«مغان باستان» تعاريفي از انجمن مغان، تفاوت مغان كهن و مغان دوره‌ي ساساني و وظايف و ساختارهاي انجمن مغان را شرح داده است.

مولف در مقدمه‌ي اين كتاب آورده است:
«پژوهش در چند و چون سازمان آريايي مغان و شناخت ساختار و وظايف اين سازمان از آن‌جا چشم‌گير است كه درباره‌اش سخنان نادرست بسياري گفته شده و پرده‌اي از ناپيدايي بر روي اين سازمان ژرف آييني و جهاني كشيده شده است. برخي با سود جستن از سروده‌هاي حافظ، باورها و معاني نادرستي را از اين انجمن و سازمان و واژگاني اين‌چنيني ارايه داده‌اند. آن‌چه شايان گفتن است اين‌كه اين انجمن، از هنگام پيدايش مردم بر زمين، بوده است و اين انجمن، فرمان‌گذاران نخستين مردمي، در گيتي بوده‌اند.»

در بخش ديگري از اين اثر درباره‌ي معناي واژه‌ي «مغ» مي‌خوانيد:
«واژه‌ي «مغ» در ميان مردمان كهن به معني «نگهبان دانش دين» و آت رون هم به معني «نگهبان آتش آشويي» يا «فروغ دانش» است سپس نام موبد، آميزه‌اي شد از واژه‌ي مغ+ پت، با همان معني.»

«پزشكي باستان» به بهاي 2300 تومان و «مغان باستان» به قيمت هزار تومان روانه‌ي بازار كتاب شده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها