دوشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۰ - ۱۵:۳۱
نگاهی به آثار راه یافته به فهرست نهایی جايزه بوكر عربی

كميته جايزه جهانی رمان عربی (بوكر عربی) روز چهارشنبه گذشته، فهرست كوتاه اين جايزه را برای سال 2012 اعلام كرد. اين فهرست شامل شش رمان عربی است.-

به گزارش خبرگزاری كتاب ايران (ايبنا) به نقل از سایت بوکر عربی، اين شش رمان منتخب، تأليف نويسندگانی از لبنان، مصر، الجزاير و تونس‌اند. در زير نگاهی خواهيم انداخت به اين شش رمان برگزيده و نويسندگان‌شان:

«خانه به دوش» نوشته جبور الدويهي
رمان «خانه به دوش» و يا به تعبير ديگر «آواره منزل‌ها» رمانی تاريخی از جنگ داخلی لبنان است و خواننده را به فضای آن دوران می‌برد. قهرمان داستان، يك شهروند لبنانی بحران زده است كه واقعيت طايفه‌گرايی لبنان بر او هم تحميل شده است، درحالی كه او ذاتاً به آن وابسته نيست. چنين شخصيتی در اوضاع لبنان، خود را شكننده و در معرض شك و ترديدهايی درباره وابستگی‌هايش و موضع‌گيري‌ها و درگيری‌هايی می‌بيند كه بيشتر اوقات، او را برای ماندن در آن وضعيت مجبور می‌كند.

جبور الدويهي در سال 1949 در زغرتا در شمال لبنان به دنيا آمد. او  مدرك دكترای ادبيات تطبيقی از دانشگاه سوربون فرانسه را دارد و به عنوان استاد ادبيات فرانسوی در دانشگاه لبنان تدريس می‌كند. او تا كنون شش اثر را در زمينه ادبی شامل رمان، مجموعه داستان و كتاب كودكان تأليف كرده است.

«ديداري عاشقانه در كنار پل بروكلين» نوشته عزالدين شكری فشير
«ديداري عاشقانه در كنار پل بروكلين»، روايت «غربت» در معانی، اشكال و سطوح مختلف آن است. اين رمان شخصيت‌های گوناگوني را در برمی‌گيرد. شخصيت اول داستان، كه به كشورش احساس وابستگی ندارد، همسر دوم او كه بين جاه‌طلبی‌‌های شغلی‌اش و اثبات اين كه به دنيای فكری همسرش نزديك است متحير مانده است، فرزند او كه ارتباطش با پدر از عبارت‌ها و لبخندهای زوركي فراتر نمی‌رود، نوه او كه از همه می‌خواهد به خواست‌هايش پاسخ دهند و دوست مصری او كه با يك زن آمريكايی ـ كوبايی ـ لبنانی ازدواج كرده و از او صاحب دو دختر شده است و در آخر می‌فهمد كه هيچ يك از آنان متعلق به دنيای او نيستند. شخصيت‌های فرعی داستان از طريق شخصيت اصلی با يكديگر مرتبط می‌شوند. وي آنان را به جشن تولد نوه‌اش دعوت می‌كند و از اين فرصت استفاده می‌كند تا خبر غم‌انگيزی را به اطلاع آنان برساند. 

عزالدين شكري فشير، نويسنده و ديپلمات مصری، در سال 1966 در كويت به دنيا آمد. او در مصر رشد كرد و در سال 1987 از دانشگاه قاهره، كارشناسي علوم سياسی گرفت. او سپس به فرانسه و كانادا رفت و در آن جا ادامه تحصيل داد و كارشناسي ارشد روابط بين‌الملل را از دانشگاه اوتاوا و دكترای علوم سياسی خود را از دانشگاه مونترال دريافت كرد. او همزمان به تدريس و تأليف مقالات مختلفی در حوزه تخصصی خود پرداخت و اكنون استاد علوم سياسی در دانشگاه آمريكايی قاهره است.

«دروزی‌های بلگراد» نوشته ربيع جابر 
بعد از جنگ داخلی 1860 در منطقه جبل لبنان، تعدادی از مبارزان دروزی از طريق دريا به قلعه بلگراد، در دورترين مناطق تحت سلطه عثمانی تبعيد می‌شوند. همراه‌شان مردی مسيحی از بيروت با نام حنا يعقوب است. اين عده، در منطقه بالكان كه پر از فتنه‌های مختلف است برای زنده ماندن خود دست و پنجه نرم مي‌كنند.

ربيع جابر، روزنامه نگار و نويسنده لبنانی متولد 1972 است. او تا كنون 16 رمان تأليف كرده است كه «چای سياه» و «بيريتوس؛ شهری زير زمين» از آن جمله‌اند. رمان «آمريكا» ی او در سال 2010 نیز به فهرست كوتاه جايزه بوكر عربی راه يافته بود. 

«بیكار» نوشته ناصر عراق
 
اين رمان به ماجرای يك جوان مصری تحصيل كرده از خانواده‌ای متوسط می پردازد كه مثل مليون‌ها بیكار مصری ديگر، شغلی برای خود پيدا نمی‌كند و مجبور می‌شود به دبی برود. در دبی، با دنيايی جديد و اتفاقات و شخصيت‌هايی با مليت‌های گوناگون روبه‌‌رو می‌شود. او در دبی به اتهام قتل يك زن روسی به زندان می‌افتد ولی همزمان حس می‌كند كه عاشق يك دختر مصری شده است كه در دبی كار می‌كند.

ناصر ابراهيم عراق، نويسنده مصری، در سال 1984 از دانشكده هنرهای زيبا در قاهره فارغ التحصيل شد. فعاليت خود را با روزنامه‌نگاری فرهنگی آغاز كرد و با ايجاد مجله فرهنگی دبی، تا سال 2004 سردبير اين مجله بود. از او كتاب‌های متعددی به چاپ رسيده است.

«عروسك آتش» نوشته بشير مفتي 
رمان «عروسك آتش» داستان ديدار نويسنده كتاب با يك شخصيت پيچيده و مبهمی به نام رضا شاوش است. اين در واقع داستان زندگی خودش است كه تلاش می‌كند تا شبيه پدرش كه در دهه هفتاد زندانبان بود و در نهايت در دهه هشتاد خودكشی كرد، نشود. اما روزگار طور ديگری رقم می‌خورد و او به همان سرنوشت دچار می‌شود و به عضوی اصلی از گروهی تبديل می‌شود كه پنهان زندگی می‌كنند.

بشير مفتی، نويسنده و روزنامه‌نگار الجزايری است كه در سال 1969 به دنيا آمد. او چندين كتاب تأليف كرده است كه برخی از آن‌ها به فرانسوی ترجمه شده‌اند. او در حوزه روزنامه‌نگاری و رسانه فعاليت دارد.

«زنان باغ‌ها» نوشته حبيب السالمي 
«زنان باغ‌ها» به زندگی يك خانواده تونسی می‌پردازد كه به فكر گذران زندگی روزمره خود است. «زن» در جهان كوچك اين خانواده نقشی قوی دارد كه فضای كوچك داستان را به جهانی گسترده‌تر تبديل می‌كند و در اين فضا، به تناقض‌ها و شكاف‌ها در جامعه‌ای می‌پردازد كه بين سنت‌های دينی و تجدد گرايی در نوسان است.

حبيب السالمی، زاده روستای العلا در تونس در سال 1951 است. چهار رمان و دو مجموعه داستان از او منتشر شده است كه برخی از آن‌ها به فرانسوی، انگليسی و نروژی ترجمه شده‌اند. او از سال 1985 در پاريس زندگی می‌كند. 

برنده نهايی جايزه جهاني رمان عربي 27 مارس 2012 (8 فروردين 91) اعلام می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها