یکشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۳
«دانشمندان بزرگ ايرانی» در يك كتاب گردهم آمدند

كتاب «دانشمندان بزرگ ايراني» با تلاش گروهي از نويسندگان و با همت انتشارات تيرگان منتشر شده است. در اين كتاب به زندگي پنج تن از دانشمندان تاثيرگذار ايراني پرداخته شده است.

ايبنا نوجوان: اين كتاب كه به‌تازگي منتشر شده، در پنج بخش به زندگي پنج تن از دانشمندان ايراني يعني «زكرياي رازي»، «ابونصر فارابي»، «ابوريحان بيروني»، «ابوعلي سينا» و «خواجه‌ نصيرالدين توسي» پرداخته است.

نويسندگان در مقدمه‌ي اين كتاب آورده‌اند: «وجود دانشمنداني همانند زكرياي رازي، فارابي، ابوريحان بيروني، ابوعلي سينا و خواجه نصيرالدين توسي و... نشان از گذشته‌ي علمي ايران اسلامي دارد. دانشمنداني كه نه تنها در اين كشور و جهان اسلام زبان‌زد بوده‌ و هستند، حتي در سطح دنيا نيز از جمله‌ي دانشمندان مشهور و تاثيرگذار به‌شمار مي‌آيند.
كتاب «دانشمندان بزرگ ايران» تلاش دارد برخي از اين دانشمندان بزرگ كشورمان را به نسل امروز معرفي كند تا امروزيان بدانند كشور ما داراي پيشينه‌ي علمي بسيار گسترده‌اي بوده است و با مطالعه‌ي زندگي و آثار اين بزرگان بتوانند راه‌شان را ادامه دهند


هر يك از بخش‌هاي اين كتاب به زندگي يكي از اين دانشمندان پرداخته شده است كه هر يك فصل‌هاي كوچكي را شامل مي‌شود.

در هر يك از بخش‌هاي اين كتاب به موضوعات گوناگوني درباره‌ي اين دانشمندان پرداخته شده است مانند دانشمندان و بزرگان هم عصر، اوضاع سياسي و اجتماعي، زندگي شخصي، تحصيلات و آثار، اختراعات و اكتشافات، مشاغل و خدمات و داستان‌ها و افسانه‌هايي كه پيرامون زندگي اين افراد گفته شده است.

در بخشي از اين كتاب كه به زندگي «ابونصر فارابي» اختصاص دارد مي‌خوانيم: «به ابونصر فارابي لقب «معلم ثاني» داده‌اند. معلم اول لقب ارسطو است. اهميت فارابي بيش‌تر در شرح‌هاي او بر آثار ارسطو است. فارابي مباحث مختلف علم منطق ارسطو و همه‌ي مشكلات آن را به‌خوبي تجزيه و تحليل كرده و با بياني ساده و رسا براي همگان قابل فهم ساخته است؛ براي همين به او معلم ثاني لقب داده‌اند و اين لقب به تبحر و شهرت فارابي در فلسفه اشاره دارد و او را در اين مقام بعد از ارسطو قرار داده‌اند.» 

در بخش ديگري از اين كتاب سخن «جرج سارتون» درباره‌ي «ابوريحان بيروني» و «ابوعلي سينا» آمده است: «اساساً به علت وجود همين دو تن بوده كه اين دوره چنان شكوه و برجستگي پيدا كرده است. بيروني روحيه‌ي جست‌و‌جوگر و نقاد‌تري را نمايش مي‌دهد. در صورتي‌كه ابن سينا روحيه‌ي تركيبي دارد. بيروني به يك مكتشف مي‌ماند و ابن ‌سينا يك سازمان‌دهنده و يك مرد دايرةالمعارفي و يك فيلسوف بود. هر دو بيش از هر چيز مرد دانش بودند اما بيروني به صورتي كامل‌تر نماينده‌ي آن عصر است...»

براي آشنايي بيش‌تر با زندگي اين دانشمندان تاثيرگذار مي‌توانيد «دانشمندان بزرگ ايراني» را بخوانيد.
اين كتاب را «انتشارات تيرگان» در 376 صفحه و با قيمت 8 هزار تومان منتشر كرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها