یکشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۲
انتشار كتابي پژوهشي در زمينه ادبيات علمي-تخيلي

نويسنده و مترجم حوزه فانتزي و علمي ـ تخيلي، کتابي تخصصي با عنوان «پژوهشي در ادبيات و انديشه علمي تخيلي» نوشته است. او دراين‌باره اظهار كرد: در ايران كمتر به حوزه علمي ـ تخيلي پرداخته شده و اثري پژوهشي در اين زمينه نداشتيم. به همين دليل در اين كتاب سوژه‌هايي مطرح شده است كه مي‌توان هر يك از آن‌ها را در چندين كتاب بررسي كرد.-

محمد قصاع در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) درباره اين کتاب گفت: پيش از اين اثري مشابه در اين حوزه منتشر نشده است و من کتابم را در بخش‌هاي متعدد و در حدود 150 فصل تهيه و تدوين كرده‌ام كه بخش نخست، به سابقه ادبيات علمي ـ تخيلي و ريشه‌هاي تاريخي در ادبيات کهن ايران و جهان مي‌پردازد.

وي افزود: بخش ديگري از کتاب به بررسي آثار و چهره‌هاي برجسته حوزه علمي تخيلي از قرون وسطي تا کنون اختصاص دارد و تحولات مختلف اين گونه ادبي را در دوره‌هاي زماني متفاوت بررسي مي‌کند.

قصاع با بيان اين‌که بخشي از اين کتاب به بررسي تاريخ تحليلي ادبيات علمي ـ تخيلي مي‌پردازد، عنوان کرد: علاوه بر تاريخ تحولات ادبيات علمي ـ تخيلي در بخشي ويژه تاريخ تحليلي اين‌گونه ادبي را نيز بيان کرده‌ام.

وي اضافه کرد: در اين کتاب همچنين بخش‌هاي مرتبط با ادبيات علمي ـ تخيلي مثل سينماي علمي ـ تخيلي و گرافيک علمي ـ تخيلي نيز بررسي و جوايز و گروه‌هاي مختلف فعال در اين حوزه نيز معرفي شده است.

اين نويسنده تصريح كرد: در مجموع پس از بررسي جوانب مختلف اين حوزه و با توجه به تاثيرات ادبيات علمي ـ تخيلي در جهان، کتاب به موضوع انديشه علمي ـ تخيلي مي‌پردازد که در جامعه خود را به صورت يک خرده‌فرهنگ نمايان مي‌کند.

قصاع درباره اهداف نگارش اين کتاب نيز توضيح داد: همين که اثري مشابه اين کتاب وجود ندارد خود هدفي کامل براي انتشار اين اثر است از طرفي در جهان غرب به طور قطعي ثابت شده که ژانر علمي ـ تخيلي در کشف‌هاي علمي و توليد علم نقش بسيار مهمي دارد؛ از اين رو معتقدم پيشرفت علمي و ژانر علمي ـ تخيلي رابطه مستقيم دارند و اين کتاب تلاش دارد زواياي اين ژانر را براي ايرانيان تشريح کند.

«پژوهشي در ادبيات و انديشه علمي ـ تخيلي» آخرين مراحل نشر را در انتشارات قدياني سپري مي‌کند و در هفته‌هاي آينده به پيشخان کتابفروشي‌ها مي‌آيد. 

نويسنده درباره اين كتاب عنوان كرد: 400 عکس از افراد، جلد کتاب‌ها و برخی فیلم‌ها نیز به کتاب افزوده‌ام و همچنین در انتهای کتاب 16 صفحه رنگی برای معرفی گرافیک و نقاشی علمی - تخیلی آورده شده است.

کتاب«پژوهشي در ادبيات و انديشه علمي تخيلي» با هدف تحلیل ادبیات علمی - تخیلی منتشر می‌شود و تلاش کرده‌ام تاریخ این‌گونه ادبی را چه به صورت تقویمی و چه تحلیلی و همچنین در شاخه‌های اندیشه‌ای، هنر و ادبیات، بررسی كنم؛ به همین دليل یک فصل کتاب به‌طور کامل به وقایع‌نگاری تاریخی ادبیات علمی - تخیلی اختصاص یافته که در آن از زمان ایجاد این ژانر تاکنون وقایع مهم را با ذکر تاریخ آورده‌ام. در بخش دیگر تاریخ تحلیلی را داریم که در آن جریان‌های مختلف ادبی را که در این ژانر ظهور و بروز داشته، مطرح کرده‌ام. فصل دیگری هم به طور ویژه به تعاریف موجود از ادبیات علمی - تخیلی اختصاص یافته که 100 تعریف از نویسندگان و صاحب‌نظران مختلف را ترجمه کرده و در این فصل آورده‌ام. 

اين مترجم  ادامه داد: هر یک از فصل‌های کتاب می‌تواند موضوع یک پژوهش کامل و مفصل باشد، ولی من فقط طرح موضوع کرده‌ام تا افرادی که می‌خواهند کار پژوهشی انجام دهند بتوانند از این کتاب استفاده کنند. به طور نمونه در یک بخش درباره روبات‌ها صحبت شده که من فقط در یک صفحه به آن پرداخته‌ام، ولی می‌تواند در یک کتاب 800 صفحه‌ای دنبال شود.

او با بيان‌اين‌كه قسمت‌هايي از اين كتاب ترجمه است گفت: بخش‌هايي از كتاب مانند تعاريف علمي ـ تخيلي را از زبان نويسندگان ترجمه كرده‌ام اما تحليل‌ها تاليف بوده‌اند و مطالب و فصل‌ها نيز بر اساس ترتيبي كه در ذهن خود داشتم در كنار هم قرار گرفته‌اند.

اين مترجم كتاب‌هاي ژانر وحشت اظهار كرد: نگارش اين كتاب و كارهاي پژوهشي آن حدود هشت سال به طول انجاميد و با توجه به اين‌كه در ايران به اين حوزه پرداخته نشده است اغلب منابع را از خارج از كشور تهيه كردم.

قصاع بيان كرد: منابعي كه در نگارش اين اثر استفاده كردم بسيار زياد بود به‌گونه‌اي كه اگر مي‌خواستم تمام منابع را بنويسم حدود 40 صفحه مي‌شد. البته برخي از ابن منابع اينترنتي و برخي ديگر كتاب‌ها و فيلم‌هاي علمي ـ ‌تخيلي بود. دايرةالمعارف علمي ـ تخيلي يكي از مهم‌ترين منابع در نگارش اين اثر بود.

وي يادآور شد: در اين كتاب سوژه‌هايي نو را مطرح كرده‌ام تا ساير پژوهشگران و دانشجويان رشته ادبيات در اين زمينه فعاليت كنند زيرا منابع ما در زمينه ادبيات علمي ـ تخيلي بسيار محدود است و به آن نياز داريم. به طور مثال من در حوزه سينماي علمي ـ تخيلي، گرافيك و ... بسيار محدود و در يك فصل 30 تا 60 صفحه‌اي پرداخته‌ام در صورتي كه هر يك از اين سوژه‌ها مي‌توانند زمينه توليد چند كتاب پژوهشي در آن حوزه باشد.

وي در پاسخ به اين‌ پرسش كه «آيا خود از ميان اين سوژه‌ها موضوعي را براي پژوهش دوباره انتخاب كرده است يا خير؟» گفت: در مقدمه اين كتاب از پژوهشگران ديگر دعوت كرده ام كه به اين حوزه وارد شوند اما كارهاي پژوهشي خود را نيز در اين زمينه ادامه مي‌دهم. اكنون منتظر انتشار اين اثر و دريافت بازخورد آن از سوي مخاطب و منتقدان هستم تا به طور خاص مسير پژوهش خود را تعيين كنم.

كتاب «پژوهشي در ادبيات و انديشه علمي تخيلي» مراحل پاياني انتشار را در انتشارات قدياني مي‌گذراند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها