چهارشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۰
روايت تاثير ادبيات بر زندگی پرالتهاب انسان‌ها در «كتاب دزد»

رمان «كتاب دزد» داستان زندگی دختری است كه در روزهای پر التهاب جنگ تنها راه آرامش روح را در خواندن كتاب می‌يابد و سعی می‌كند اطرافيانش را نيز در اين تجربه سهيم كند؛ تجربه‌ای كه از دزديدن كتاب آغاز می‌شود. اين رمان به تازگي با ترجمه نوبخت‌فر منتشر شده است.-

به گزارش خبرگزاری كتاب ایران (ایبنا)، «كتاب دزد» یا «The Book Thief» رمانی است از نویسنده استرالیایی به نام زوساک. او در این رمان «مرگ» را به عنوان راوی داستان برگزیده و ماجراهای داستان در آلمان زمان نازی‌ها اتفاق می‌افتد؛ دوره‌ای كه راوی اذعان دارد كه سرش خیلی شلوغ است. در این رمان روابط دختری جوان با والدین، همسایگان و همچنین یك بوكسور نشان داده می‌شود.

این رمان در سال 2005 میلادی منتشر شد و توانست جوایز زیادی را از آنِ خود كند؛ به نحوي كه بیش از 190 هفته در صدر كتاب‌های پرفروش مجله نیویورك تایمز ایستاد و هم در بین كتاب‌های بزرگسالان و هم در میان رمان‌های نوجوانان به موفقیت‌های زیادی دست یافت.

مرگ، همان راوی آشنای داستان است كه در ابتدای داستان شروع به معرفی خود می‌كند و خود را موجودی مهربان و دلسوز می‌داند. او از نخستین برخورد خود با دختری 9 ساله در سال‌های پایانی دهه 30 میلادی سخن می‌گوید كه بر سر مزار برادرش در آلمان نشسته؛ كشوری كه مادر این كودك مجبور است او را نزد خانواده‌ای بگذارد... در خلال داستان متوجه می‌شویم كه این جدایی به این دلیل است كه این كودك از گذشته والدینش در حزب كمونیست دور بماند. 

پس از مراسم دفن است كه دختربچه داستان، برای بار نخست، كتابی را می‌دزدد و كم‌كم كابوس‌های سیاهی را تجربه می‌كند. این دختربچه به كمك اطرافيانش خواندن و نوشتن را می‌آموزد و شروع به خواندن كتاب‌های دزدیده شده می‌كند. با بالا گرفتن جنگ و در میان بمباران‌های هوایی، او كتاب‌ها را با همسایگانش تقسیم می‌كند و بدین‌گونه تغییری را در زندگی پر از ترس و وحشت اطرافیانش به وجود می‌آورد. 

«كتاب دزد» روایتی است از اهمیت كتاب و ادبیات و تاثیر شگرفی كه می‌تواند بر روح انسان‌ها داشته باشد. در واقع علاقه این دختربچه به خواندن كتاب است كه سبب می‌شود او ارتباط ‌زیادی با اطرافیانش برقرار كند و به قدرت جادویی كلمات و دوستی پی ببرد.

رمان «كتاب دزد» تنها درباره مرگ نیست و مسایل زیادی در آن مطرح می‌شود كه ارزش دوستی، كتابخوانی و ارتباط انسان‌ها با اطرافیانشان از آن جمله‌اند. نكته تامل‌برانگیز درباره این كتاب وجود همین موضوعات فرعی داستان است كه در میان خط اصلی داستان روایت می‌شوند و مخاطب را با خود درگیر می‌كنند.

این اثر رمانی درباره جنگ نیست اما نویسنده از جنگ به عنوان عنصری بهره گرفته تا شرایط سختی را در زمان زندگی شخصیت اول داستان نشان دهد. نویسنده بخشی از جنگ را به مخاطب نشان می‌دهد كه بسیاری از انسان‌ها بدان توجه نمی‌كنند؛ دختری نوجوان كه تمام تلاشش این است در محیطی پر از خشم و خون زندگی كند، از زندگی‌اش تا آن‌جا كه می‌تواند بهره ببرد و دیگران را نیز در خوشی‌های این جهان سهیم كند.

یكی از نقاط مثبت این رمان انتخاب «مرگ» به عنوان راوی داستان است.  از آن‌جایی كه داستان در زمان جنگ اتفاق می‌افتد و شخصیت‌های داستانی مجبورند مرگ افراد زیادی را در زندگی به چشم ببینند این انتخاب می‌تواند بسیار مناسب باشد؛ راوی داستان به دزد كوچك كتاب‌ها و ماجراهای پیش رویش علاقه‌مند می‌شود و تصمیم می‌گیرد داستان زندگی او را با جهانیان در میان بگذارد. با این حال حضور مرگ در مقام راوی داستان و فضای پر التهاب و جنگ‌زده‌ای كه داستان در آن روایت می‌شود سبب شده مخاطب رمان «كتاب دزد» در حال و هوای تیره و تاری قرار بگیرد و لحظات تلخی را تجربه كند.

رنگ‌ها نیز عناصری هستند كه در این رمان نقش مهمی را ایفا می‌كنند. راوی داستان بارها از رنگ‌ها برای مورد خطاب دادن شخصیت‌ها و عناصر داستانی بهره می‌برد و لحظات داستان را با رنگ‌هایشان توصیف می‌كند.

این اثر پیشتر با نام «دزد كتاب» و با ترجمه عباس احمدی از سوی انتشارات نشر گستر منتشر شده بود.

«كتاب دزد» اثر ماركوس زوساك با ترجمه ا. نوبخت‌فر در 512 صفحه و به بهای هشت هزار و 950 تومان از سوی انتشارات «شور» روانه بازار كتاب ایران شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها