دوشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۵
بهمن دری: شاعران برای حفظ هویت اصلی انقلاب تلاش کنند

بهمن دری معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با جمعی از شاعران جوان کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد، گفت: شعر به‌عنوان یکی از رسا‌ترین و تاثیرگذار‌ترین ابزارهای هنری و فرهنگی، در خط مقدم انقلاب اسلامی تاثیر جدی خود را برجا گذاشت.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از روابط عمومی معاونت امورفرهنگی، بهمن دری که در جمع صمیمی شاعران جوان شرکت کرده بود ضمن بیان این‌که در تمام عرصه‌های هنری، شعر جلودار بود و قبل از هر رسانه و هر هنری به توصیف و تثبیت ارزش‌های انقلابی و اعتقادی اعتنای ویژه‌ای نشان داد گفت: انصافا چه در دوران انقلاب که بسیاری از شعارهای اصلی و کلیدی انقلاب از سوی شاعران متعهد مورد توجه قرار گرفت و تبدیل به اشعار جذاب و شنیدنی و ماندگار شد، و چه در دوران هشت سال دفاع مقدس و نیز هشت ماه مقاومت و پایداری در سال ۱۳۸۸ شاعران ارزشمدار ما تلاش ستایش برانگیزی را برای ثبت مولفه‌های دفاع و پایداری ملت مسلمان به خرج دادند.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: رویکرد توجه و علاقه‌مندی ملت ایران به شعر و شاعری بیش از هر هنر دیگری است و از همین رو از بزرگان و مفاخر ما گرفته تا مردم عادی به شعر تعلق خاطر داشته و دارند و غزل‌ها، قصاید و دوبیتی‌های فراوانی که از سال‌های گذشته به جا مانده حاکی از علاقه‌مندی مردم ما به شعر و استفاده از عناصر تخیل و عاطفه است.

دری با اشاره به نقش مضاعف شاعران آیینی ادامه داد: شاعران آیینی در این مسیر نقشی مضاعف دارند و شما می‌بینند که شاعران عصر انقلاب اسلامی در مقاطع گوناگون اشعار حماسی و آیینی مانایی خلق کردند که آیندگان، حوادث انقلاب اسلامی را می‌توانند در آیینه این اشعار ببیند و لمس کنند.

وی با تشریح وضعیت کنونی شعر یادآور شد: ما در وضعیت کنونی شاهد حضور شاعرانی گران‌قدر هستیم که اشعار آن‌ها دو نوع زایش داشته است. نخست این‌که بسیاری از اشعار جدید از این شاعران خلق شد و دوم این‌که شاعران جوان و ارزش‌مداری با پیروی از سبک‌های آنان قدر و منزلت یافتند و خود در صدر نشستند در حالی که جوان هستند و همچنان می‌توانند مسیر پویایی و رشد را طی نمایند.

دری با تاکید برای این‌که اکنون بستر برای تداوم پیشرفت شعر و افزایش این ثروت ملی فراهم است ادامه داد: نباید فاصله گذاری و خط‌کشی میان شاعران را پررنگ کرد اما تقدم ملاکی بالا‌تر از اسلامیت نظام و حفظ ارزش‌های دینی ایران اسلامی را درحمایت از شاعران و انجمن‌های شعر و ادب نمی‌پذیریم.

هدف اصلی شعر تقویت هویت دینی و ملی

معاون امورفرهنگی افزود: بنده با شاعران و انجمن‌های ادبی بسیاری آشنا هستم و باتوجه به مسوولیتم روزی نیست که چند شاعر را نبینم یا با آن‌ها دیدار و مذاکره نداشته باشم؛ بگذریم که حداقل روزی ۱۰ تا ۲۰ شاعر هم نامه می‌نویسند، تقاضا دارند، درد دل دارند، برای چاپ کتابشان حمایت می‌خواهند، برای صدور مجوز آثارشان نکاتی را پیشنهاد می‌دهند و الی آخر.

دری با اشاره به این‌که انجمن‌ها، دفا‌تر و مراکز و موسسات ادبی بسیاری در کشور فعالیت می‌کنند اضافه کرد: البته گرایش‌های مختلف هم دارند و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید همه آنان را در چتر حمایت خود قرار دهد اما مشروط به این‌که شاعران عزیز ما و انجمن‌های ادبی به چند نکته کلیدی و طلایی توجه کنند. شاعران باید تلاش کنند نظام اسلامی که یادگار خون مقدس شهدا است از هویت اصلی خود دور نشود.

معاون امورفرهنگی هدف اصلی شعر را تقویت هویت دینی و ملی و اعتنای جدی به مشروعیت و مقبولیت نظام که بر دو مولفه اسلامیت و جمهوریت استوار است، دانست و خواستار خدمت هنر شعر برای حراست از نظام اسلامی و صیانت از ارزش‌های انقلاب شد.

دری افزود: روشنگری و بصیرت و اصلاح‌گری در عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی و دشمنی ورزیدن با دشمنان اصلی از دیگر مؤلفه‌های شعر متعهد و شعر انقلاب است که شاعران بیشتر و پیش از همگان باید به آن توجه داشته باشند.

قضایای اخیر و نظارت بدون هیاهو

دری گفت: درباره قضایای اخیر و بده و بستان‌های رسانه‌ای درباره دفتر شعر جوان به‌نظر می‌رسد حرف غلط و نادرست با سخن صحیح و درست ممزوج شده است و اگر دخالت معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد نبود این رویه ابعاد گسترده‌ای به خود می‌گرفت.

وی افزود: به هرحال چون و چرای شخصی به این مساله دامن زد و یا یک خبرگزاری با نگاه اصول‌گرایانه به این موضوع پرداخته است نمی‌توان واقعیت‌ها را کتمان کرد. دفتر شعر جوان با نیت خوبی آغاز به کار کرد و وزارت ارشاد هم اگر از آن حمایت کرده باتوجه به این نیت بوده اما هر حمایتی باید توأم با نظارت باشد. در دوره‌ای این نظارت جدی گرفته نشده و این دفتر از اهداف اصلی و اولیه خود دور شده و این رسالت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که وظیفه نظارتی خود را اعمال كند.

دری ادامه داد: این دفتر در سال ۱۳۸۹ مواجه با این نظارت شد و حتی با این‌که قراردادهایی هم با معاونت فرهنگی وزارت ارشاد داشت به‌دلیل اعمال نظارت هرگونه پرداختی متوقف شد. یادداشتی بر روی گزارش فعالیت آن‌ها که در سال‌های گذشته ارایه شده بود، که از سوی بنده نوشته شد و تذکراتی هم داده شد. این یادداشت معطوف به این بود که باید دفتر شعر جوان مسیر خود را اصلاح کند و اهداف موردنظر را به این دفتر مجددا یادآور شدیم. بدون هرگونه هیاهویی در آن یادداشت عنوان شد که این دفتر از اهداف اولیه خود که اعتلای شعر انقلاب و تربیت شاعران انقلابی است دور شده است.

معاون امورفرهنگی اضافه کرد: مدیر دفتر شعر جوان بیش از ده نامه به وزیر و قائم مقام وزیر در امور شعر و ادب در سال ۳۸۹ و ۱۳۹۰ نوشت و به شدت اظهار گلایه کرد مبنی بر این‌که دری برخلاف معاونت قبلی از دفتر شعر جوان حمایت نمی‌کند و حتی دستور پرداخت قراردادهای حمایتی دوران معاونت قبلی را صادر نمی‌کند و فعالیت‌های این دفتر متوقف و رو به تعطیلی است.

وی افزود: بنده توصیه‌های زیادی به ایشان کردم. حتی هرگونه کمک به این دفتر را مشروط به رعایت مصالح و ارزش‌های انقلاب کردیم و در هفته کتاب امسال این شروط به‌صورت کتبی هم شد. البته در ارزیابی فعالیت‌های دفتر شعر جوان نباید دچار افراط و تفریط شود.

دری در پایان گفت: ما جنبه پدرانگی خود را اعلام کردیم و معتقدیم حمایت از مراکز فرهنگی خصوصی باید توأمان با جهت دهی و نظارت باشد. دفتر شعر جوان نیز به اعتبار سابقه شاعرانی چون قیصر امین‌پور، حسن حسینی و نیز زحمت‌هایی که آقای عبدالملکیان در عرصه شعر انقلاب کشیده است؛ شاید موردنظارت جدی در دوره‌ای قرار نگرفته است اما باید با اصلاح مسیر خود و توجه جدی به انتقادهای منصفانه و دلسوزانه طرحی نو دراندازد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها