دوشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۷
شاهسوند: خودمان كتابخانه‌ها را نظافت مي‌كنيم!

سجاد شاهسوند، كتابدار كتابخانه عمومي شهرستان خنچ فارس ضمن گلايه از كمبود امكانات در كتابخانه‌هاي عمومي اين شهرستان گفت: نيروي خدماتي براي كتابخانه‌ها وجود ندارد و ما خودمان كتابخانه‌ها را نظافت مي‌كنيم.-

شاهسوند كتابدار يكي از كتابخانه‌هاي عمومي شهرستان خنج استان فارس، سه سال است در اين حوزه كار مي‌كند؛ او درباره برخي از مشكلاتي كه كتابداران اين شهرستات با آن روبه‌رو هستند، به خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)،‌ گفت: امكانات موجود در كتابخانه‌ها بسيار ضعيف است و متاسفانه گاهي بودجه‌اي وجود ندارد كه حتي يك كار لوله كشي ساده در ساختمان انجام شود.

وي ادامه داد: وسايل گرمايشي و سرمايشي نيز در كتابخانه و سالن‌هاي مطالعه وجود ندارد و ما واقعا در اين زمينه مشكل داريم. 

اين كتابدار افزود: به دليل كمبود بودجه، نيروي خدماتي براي كتابخانه وجود ندارد و بيشتر اوقات يا بايد كارگر بگيريم كه اين كار را انجام دهد و يا اين‌كه خودمان كتابخانه را تميز مي‌كنيم كه معمولاً حالت دوم اتفاق مي‌افتد.

شاهسوند با اشاره به فعال نبودن خيران اين استان گفت: متاسفانه فضاي كتابخانه‌اي بسيار كم است و خيران نيز بيشتر به ساخت مساجد مي‌پردازند تا كتابخانه كه به نظرم اگر به اين موضوع هم توجه شود خالي از ثواب نيست.

وي در ادامه با بيان اين‌كه منابع نيز در كتابخانه‌ها چندان به‌روز رساني نمي‌شود، گفت:  ما معمولاً كتاب‌هايي را كه خيلي قديمي شده و خوانند‌ه‌اي نداشته باشد از رده خارج مي‌كنيم اما در كل بايد بگويم كه به روز‌رساني هر ساله انجام نمي‌شود و جاي كافي هم براي كتاب‌هاي جديد وجود ندارد. 

وي تصريح كرد: مخازني كه در كتابخانه‌ها وجود دارد براي نگهداري از كتاب‌ها كافي نيست. هم اكنون 12 هزار جلد در كتابخانه ما وجود دارد كه اين ميزان براي اين شهرستان كافي نيست.

شاهسوند تاكيد كرد: كتاب‌هايي هم موجود است بيشتر مذهبي است و ما كتاب در حوزه داستان، رمان، علمي و ... كم داريم.

اين كتابدار افزود: هم اكنون دو كتابدار در كتابخانه‌اي كه من مشغول به كار هستم فعاليت مي‌كنند كه اين ميزان كم است.

وي كه كارشناس رشته معارف اسلامي است، برگزاري دوره‌هاي آموزشي كتابداري را در اين شهرستان مثبت ارزيابي كرد و گفت: دوره‌هاي آموزشي به صورت مستمر و در صورت نياز براي ما برگزار مي‌شود تا با مهارت‌هاي لازم كتابداري آشنا شويم. 

شاهسوند با بيان اين‌كه تجهيزات كامپيوتري خوبي در كتابخانه‌هاي خنج به كار گرفته مي‌شود، اضافه كرد: يكي از مشكلات اصلي ما ميزان حقوق دريافتي است كه با توجه به مخارج امروزه زندگي و سرپرست خانواده بودن كتابداران مرد، نيازمند رسيدگي است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها