شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۰ - ۱۴:۵۳
جشن 100 سالگی سینمای هند در نمایشگاه جهانی کتاب  دهلی

صدمین سال سینمای هند در بیستمین نمایشگاه جهانی کتاب در پایتخت هند، که بزرگترین جشن کتاب هندوستان است، گرامی داشته می شود.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از آی.بی.ان لایو، نمایشگاه امسال دهلی با موضوع «ادبیات و سینما» توسط بنیاد ملی کتاب، از 25 فوریه تا 4 مارس (6 تا 13 اسفند) برپا می شود.
 
این نمایشگاه دوسالانه ارایه کننده تجارت مبتنی بر نشر، مشوق نوشتن و خلق موضوع های جدید و نمایش دهنده کتاب های هندی و خارجی برای بازدیدکنندگانش است. 

«اسکندر» مدیر این نمایشگاه با تاکید بر این که کتاب و سینمای هند ارتباطی تنگاتنگ با هم دارند گفت این نمایشگاه قصد دارد تا به تجلیل از سینمای هند بپردازد و از ارتباط آن با ادبیات قدردانی کند. ریشه سینمای هند به فیلم آموزشی از سینمای بومی هند باز می گردد که با عنوان « تولد یک گیاه نخود» به رشد یک گیاه پرداخته است. این فیلم اقتباسی توسط دادا صاحب پالکه تهیه شده بود. 

امسال برای نخستین بار هشت کشور از جمله ایران، فرانسه، ترکیه، مکزیک، مالزی و هنگ کنگ در این رویداد شرکت می کنند و مدیر این نمایشگاه معتقد است به این ترتیب رکوردی از نظر تعداد کشورهای شرکت کننده در این نمایشگاه به جای گذاشته می شود. 

در این نمایشگاه بر فیلم های اقتباسی که با الهام از ادبیات شکل گرفته اند تاکید ویژه ای می شود و از آثار نویسندگانی چون جوزف دیوید پنکار، اردشیر ایرانی، ساتیاجیتراکش ، ریتویک گاتاک و دیگر کارگردانانی که در این حوزه فعالیت کرده اند، قدردانی می شود. 

در این نمایشگاه که با حضور «کاپیل سیبال» وزیر توسعه منابع انسانی و «فرخ شیخ» بازیگر سینمای هند افتتاح می شود، 300 کتاب که درباره سینمای هند توسط بنیاد ملی کتاب چاپ شده در معرض دید عموم قرار می گیرد. 

نمایشگاه دهلی از سال 1957 برای دسترس قرار دادن ادبیات خوب به مردم شروع به کار کرده و مقامات مسوول قصد دارند این نمایشگاه را با الگوهای نمایشگاه بین المللی کتاب فرانکفورت توسعه دهند و آن را به رویدادی سالانه تبدیل کنند. انتظار می رود این نمایشگاه از سال 2015 به صورت سالانه به فعالیت بپردازد. 

اسکندر در این زمینه توضيح داد: مسوولان این نمایشگاه در تلاشند تا وابستگی های این رویداد فرهنگی را نسبت به دولت کمتر کنند و با توسعه ارتباط های عمومی و خصوصی این نمایشگاه را گسترش دهند. 

نمایشگاه كتاب هند از این پس بر کتاب های الکترونیک نیز تمرکز بییشتری می کند و آثار کودکان این حوزه را نیز گسترش می دهد تا مخاطبان بیشتری را به دست آورد. این مقام مسوول گفت با امضای قراردادی با گوگل الکترونیک کردن و بازاریابی این کتاب ها به این شرکت جهانی سپرده شده است. 

بنیاد ملی کتاب سالانه 1200 عنوان کتاب به 30 زبان مختلف منتشر وتجدید چاپ می کند. این فعالیت ها با همکاری دانشگاه کلکته انجام می شود. 

با توجه به حضور گسترده سینمای هند انتظار می رود این دوره نمایشگاه بیش از هر سال میزبان جوانان باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها