دوشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۰ - ۱۳:۴۴
کتاب «رویکردهای معاصر در آموزش هنر» به چاپ رسيد

کتاب ««رویکردهای معاصر در آموزش هنر»» شامل مقالاتي از«ايوان گوداليوس» و «پگ اسپيرز» با ترجمه فرشته صاحب قلم منتشر شد. محور اغلب مقالات اين كتاب به رابطه ميان اجتماع، هنر و آموزش اختصاص يافته‌ است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «رویکردهای معاصر در آموزش هنر» تألیف «ايوان گوداليوس» و «پگ اسپيرز» با ترجمه فرشته صاحب‌قلم منتشر شد.

این کتاب حاصل جمع‌بندی و تنظیم مقالات نویسندگان پیرامون موضوع‌های اجتماع، هنر و آموزش است. این مقالات براساس تجربه‌های حاصل از تدریس در کلاس‌های درس فراهم آمده‌اند و از همین رو جنبه کاربردی موثری دارند. ویژگی دیگر اين مجموعه، روزآمد بودن اطلاعات و همچنین به‌کارگیری رویکردهای نو در تألیف مقالات است. 

تمركز متون اين كتاب اغلب بر مسايل معاصر چون هویت، سیاست و محیط پیرامون است. این مسايل در دل جهان هنر و نظریه انتقادی و مبحث آموزش هنر بررسی شده‌اند. نویسندگان اين اثر می‌کوشند برای بیان این مسایل با رویکرد‌های مبتنی بر تدریس، ایده‌های تازه‌ای برای آموزگاران و دانشجویان سطوح مختلف داشته باشند. در حقیقت این کتاب ترکیبی از دیدگاه‌های نظری با طرح و برنامه ملموس و عملی برای تولید محتوا و روش‌های آموزشی است. 

كتاب  گزیده مقالات «رویکردهای معاصر در آموزش هنر» در سه بخش تنظیم شده است. بخش نخست چارچوب‌های نظری است. در فصول زیرمجموعه این بخش چشم‌اندازهای نظری مختلف با تمرکز بر موضوع‌هایی چون جامعه پسامدرن، فمینیست و چندفرهنگی، فرهنگ عامه و فرهنگ تصویری مرور می‌شوند. 

بخش دوم كتاب بر ابعاد تولید محتوای متون درسی، به‌ویژه برای سال‌های ابتدایی تمركز يافته است؛ مسايلی چون هویت و تمایز، فرهنگ بصری،‌ رسانه‌های عمومی و مسايل هنری در کلاس‌های ابتدایی.

بخش سوم به طرح و برنامه‌های «پداگوژیک»(شیوه‌های نوین تدریس) می‌پردازد. مباحث این فصل حول محور رابطه پداگوژی و محتوا طرح شده‌اند؛ بحث‌هایی نظیر طرح و برنامه‌های خاص آموزشی و ارزیابی مسايل محتوایی براساس برنامه‌های درسی. 

نويسندگان اين اثر در مقدمه‌اي بر آن نوشته‌اند:«متونی که در این کتاب گرد آمده‌اند، هر دو رویکرد نظری و عملی به مسايل معاصر را در برمی‌گیرند. برای ما اهمیت بالایی دارد که خوانندگان‌مان میان مطالبی که در کتاب می‌خوانند، اطلاعاتی که می‌گیرند و تجربه زیسته خود رابطه برقرار کنند. برای تسهیل این امر،‌ هر فصل را با پرسش‌ها و طرح مساله‌هایی آغاز می‌کنیم و خوانندگان را تشویق می‌‌کنیم که به این پرسش‌ها و پاسخ به آن‌ها بیندیشند و از آن‌ها به‌عنوان چارچوبی برای شکل مطالعه و دنبال کردن فصل استفاده کنند.»

در پایان هر فصل اين كتاب پرسش‌هايي مطرح می‌شوند تا خواننده در پرتو درک توسعه‌یافته حاصل از مطالعه و پی‌گیری مباحث فصل، دوباره در پاسخ‌های اولیه خود تامل کند و به تفاوت‌های احتمالی پاسخ‌هایش در ابتدا و پايان فصل بیندیشد.

نویسندگان اين كتاب در عین ارايه رویکرد اندیشمندانه به قلمرو ایده‌ها و مفاهیم پیچیده اجتماعی، سیاسی و آموزشی در فراگیری مسايل هنری، زبانی مستقیم و سرراست دارند. همچنان‌كه خواننده در سیر کتاب با تنوع راه‌های تدریس مباحث هنری آشنا می‌شود و درک درستی از این تنوع پیدا می‌کند.

کتاب «رویکردهای معاصر در آموزش هنر» را که دربرگیرنده مقالاتی از ايوان گوداليوس و پگ اسپيرز است نشر «نظر»‌با ترجمه فرشته صاحب‌قلم، در ۵۲۸ صفحه و به بهای ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان منتشر کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها