دوشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۰
جاي «آداب سفر در اسلام» در دانشگاه‌ها خالي بود

انتشارات «سيماي دانش» چاپ دوم كتاب «آداب سفر در اسلام» را منتشر كرد. نويسنده اين كتاب با اشاره به تاكيد اسلام بر اهميت سفر بيش از ساير اديان الهي، گفت: جاي چنين كتابي در ميان كتاب‌هاي دانشگاهي خالي بود.-

دكتر حسين ياوري در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، درباره كتاب «آداب سفر در اسلام» اظهار كرد: دين مبين اسلام بيش از ساير اديان الهي به سفر پرداخته است و نگاه ويژه‌اي به اهميت و نقش سفر در بهبود سلامتي و به‌ويژه وضع روحي انسان دارد و اين موضوع، ‌مجال تحقيق در اين عرصه را گسترده كرده است.

ياوري افزود: از آنجا كه اين موضوع، عنوان يك درس دانشگاهي در مقطع كارشناسي رشته‌هاي جهانگردي است، به عنوان يك استاد دانشگاه، متوجه جاي خالي چنين كتابي در ميان كتاب‌هاي نوشته شده با موضوع جهانگردي و هتلداري شدم و تصميم به نگارش اين كتاب گرفتم و با صرف وقت زياد، نگارش آن را به پايان رساندم.

وي ادامه داد: در اين راستا با پرسش درباره اين درس از دانشجويانم متوجه شدم كه با وجود حضور استادان خوب در اين حوزه، ‌همواره از منابع و مطالب پراكنده‌اي براي تدريس اين موضوع استفاده شده و در واقع، من به اين مطالب نظم دادم. از همان ابتدا كه در حال كار روي اين موضوع بودم، متوجه جاي خالي اين كتاب در ميان كتاب‌ها و به‌ويژه كتاب‌هاي دانشگاهي شدم.

اين استاد دانشگاه با بيان اين‌كه «هنوز پژوهشگران ما آن‌طور كه شايسته است، به ابعاد دين اسلام پي نبرده و هنوز بسياري از نكات ضروري را از قرآن استخراج نكرده‌‌اند» گفت: پيامبر(ص) و امام جعفر صادق(ع) بيشترين نظرات را درباره سفر داده‌اند. با توجه به اين نظرات و همچنين با آگاهي از آراي دانشمندان مسلمان و غيرمسلمان درباره سفر، به نگارش در اين موضوع پرداختم.

ياوري كتاب «آداب سفر در اسلام» را كاملا مستند به آيات قرآن، سخنان پيامبر اسلام(ص) و فرمايشات امام صادق(ع) دانست و افزود: آيات قرآني مربوط به اين موضوع، بسيار متعدد و مفصلند، از جمله سوره‌هاي مومنون، بقره، انعام و صافات به اين مطلب اشاره دارند. نهج‌الفصاحه و نهج‌البلاغه نيز منبع نگارش من بوده‌اند.

وي ادامه داد: از ميان انديشمندان خارجي كه در آثارشان به موضوع سفر پرداخته‌اند، مي‌توان «ميدلستون» را نام برد. از ميان انديشمندان مسلمان نيز پيش از همه مي‌توان به ناصر خسرو اشاره كرد. نكته مهم اين است كه فرمايشات قرآن و بزرگان دين به‌ويژه حضرت محمد(ص) درباره سفر، با شرايط دنياي معاصر كاملا مطابقت دارد و از اين رو، كتاب «آداب سفر در اسلام» كتابي كاملا به‌روز است.

اين نويسنده گفت: به عنوان مثال، فرمايشي از پيامبر(ص) موجود است كه فرموده‌اند؛ «همسفر خود را از ميان افراد خوش‌خلق انتخاب كنيد تا سفر را براي خود و آنها لذت‌بخش نماييد» و نيز توصيه مي‌كردند؛ «با كساني كه در سطح مالي شما نيستند، سفر نكنيد.»

ياوري ادامه داد: دانستن اين نكات براي ما مسلمان‌ها ضروري است، حلاليت طلبيدن پيش از سفر، خواندن دو ركعت نماز پيش از سفر و نيز به جا آوردن نماز شكر پس از رسيدن به مقصد، ‌از ملزومات مورد تاكيد اسلام در سفرند، در حالي كه برخي از ما با حلاليت طلبيدن پيش از سفر، دچار تالم مي‌شويم اما اين، كار ثوابي است. در اسلام توصيه شده است كه با ذكر و ياد خدا سفر كنيم و هر جا رسيديم، سجده شكر به جا آوريم. در سوره صافات نيز تاكيد زيادي بر اين مطالب شده است.

وي درباره كتاب «آداب سفر در اسلام» اضافه كرد: در نگارش اين كتاب تلاش كردم براي توضيح بهتر مطالب از تصاوير كمك بگيرم. همچنين حجم كتاب و ميزان مطالب آن به گونه‌اي است كه براي دانشجويان و ساير محققان و نيز افرادي كه تمايل دارند به مكه، مدينه، عتبات عاليات سفر كنند يا حتي قصد سفرهاي سياحتي دارند، قابل استفاده و در سفر نيز قابل حمل و مطالعه است.

اين پژوهشگر در پايان با دعوت از محققان ايراني براي تعمق و تامل بيشتر در آيات و روايات عنوان كرد: يكي ازساده‌ترين و در عين حال عميق‌ترين سخنان در زمينه حكمت، اين سخن پيامبر(ص) است كه فرمود «حكمت گمشده مومن است.» در اين جمله معاني عميقي نهفته است. استخراج نكات نهفته در اين سخن، بر عهده انديشمندان است و در اين باره ما هنوز حق مطلب را ادا نكرده‌ايم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط