پنجشنبه ۸ دی ۱۳۹۰ - ۱۴:۳۷
نوسانات قيمت ارز و خطرهاي جدي در حوزه چاپ

نخستين گزارش ميزگرد ايبنا درباره موانع صادرات صنعت چاپ در ايران با حضور بابك عابديني، نايب رييس اتحاديه صادركنندگان صنعت چاپ و عباس ابوالفتحيان، عضو هيات مديره اين اتحاديه در خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) برگزار شد. در این نشست موضوعاتي مانند تعيين تعرفه گمركي ويژه براي واردات مواد اوليه صنعت چاپ، مشكلات موجود در حوزه صادرات صنعت چاپ و پيشنهادهای موجود در اين بخش بررسي شدند و اکنون در گزارش دوم صحبت​ها با محوريت راهکارهاي بهبود صادرات و توليد در حوزه چاپ پيش مي​رود.-

با توجه به ضرورت صادرات در حوزه چاپ، ايبنا با دعوت از بابك عابديني، نايب رييس اتحاديه صادركنندگان صنعت چاپ و عباس ابوالفتحيان عضو هيات مديره اين اتحاديه، موانع موجود در صادرات صنعت چاپ كشور، مشكلات ناشي از افزايش گمرکي مواد اوليه صنعت چاپ، راهكارهاي حل مشكلات و برنامه‌هاي آتي اين حوزه را بررسي كرده است.

ايبنا: به نظر می‌رسد با اين اوصاف، يكي از آسيب‌ها و خطرهاي جدي در اين حوزه مي‌تواند قاچاق مواد اوليه باشد.
عابديني: بله. افزايش كالاهاي قاچاق از جمله پيامدهايي است كه در صورت استمرار اين روند رخ مي‌دهد. زماني كه چاپخانه‌دار نتواند از مجاري قانوني مواد اوليه مورد نياز خود را خريداري كند، مجبور مي‌شود براي ارايه سفارش‌هاي خود، از طريق شيوه‌هايي مانند سفارش قاچاقي مواد اوليه كار خود را انجام دهد. اگر چه اين رفتار اصلا مورد تاييد نيست ولي معمولا افراد سودجويي در كمين چاپخانه‌داران هستند. از سوي ديگر توليد داخلي مواد اوليه مانند (BOPP) فقط مي‌تواند 30 درصد نياز چاپخانه‌داران كشور را تامين كند.

ابوالفتحيان: با توجه به اين‌كه توليد اين مواد به صورت انحصاري در اختيار سه كارخانه است و اغلب اين كارخانه‌ها نيز چاپخانه‌اي كوچك در محيط خود ايجاد كرده‌اند كه علاوه بر توليد مواد اوليه، كالاهاي چاپي را نيز توليد مي‌كنند و رقابتي نامتوازن ايجاد كرده‌اند. اين كارخانه‌ها گاهي مشتري ديگر واحدهاي چاپي را جذب خود مي‌كنند و به اين شيوه بر مشكلات دست‌اندركاران مي‌افزايند.

ايبنا: آيا شما مشكلات خود را به وزارت صنعت، معدن يا تجارت و يا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي منعكس كر‌ده‌ايد؟

عابديني: به تازگي پيشنهادي به وزارت صنعت، معدن و تجارت داده‌ايم كه با توجه به افزايش نرخ ارز تمام قيمت‌ها، سياست‌هاي حمايتي در پيش گيرند. به عنوان مثال از آوريل سال 2011، كشور اندونزي براي حمايت از توليد داخلي و رقابتي شدن توليدات تعرفه گمركي بسياري از مواد اوليه صنايع را به صفر رسانده است. در مقابل نيز مبلغ گمركي مواد تكميلي وارداتي به اين كشور افزايش يافته است. در كشور تركيه نيز اين سياست پيش گرفته شده است و ايران نيز مي‌تواند در اين زمينه از تجربيات آن‌ها استفاده كند.

ايبنا: فكر كنم با توجه به اين‌كه ايران نيز كشوري واردكننده است، بيشتر از ساير كشورها نسبت به اين موضوع آسيب‌پذير است.

ابوالفتحيان: دقيقا همينطور است. سهم واردات ايران از صادرات آن در بخش‌هاي مختلف بالاتر است و هر چه نرخ ارز بيشتر مي‌شود به قيمت تمام شده كالاهاي ما ضربه مي‌زند. با توجه به اين‌كه در كشورهايي مانند چين و هندوستان نيروي كار ارزان‌تري نسبت به ايران دارند، قدرت رقابت ايران با اين كشورها سخت‌‌تر مي‌شود. با توجه به افزايش قيمت دلار در كشور، اغلب توليدكنندگان داخلي ضرر ديده‌اند و به مرور زمان از بازار رقابتي دور مي‌شوند و نمي‌توانند در جهان حرفي براي گفتن داشته باشند.

اي
بنا: در اين ميان بايد بي‌توجهي برخي توليدكنندگان به طراحي را نيز از جمله موانع صادرات كالاهاي ايراني نام برد.
ابوالفتحيان: بله. طراحي و بسته‌بندي كالاهاي ايراني در سال‌هاي اخير ضرر زيادي به صنعت چاپ ايران وارد كرده است، يك مشتري زماني كه به مغازه مي‌رود به دنبال كالاهايي است كه طرح و فرم جذابي داشته باشد، كمتر به محتواي آن كار دارد و بيشتر به دنبال رنگ و لعاب است، مشكلي كه متاسفانه هيچ يك از توليدكنندگان و طراحان ايراني به آن توجهي نمي‌كنند. به عنوان مثال يك كتاب وقتي از طرح جلد مناسب و صحافي خوب برخوردار باشد، مشتري رغبت بيشتري به خريداري آن دارد تا زماني كه يك كتاب با جلد سفيد و يك عنوان بزرگ سياه منتشر شود. اين‌ها از جمله ظرايفي است كه بايد به آن دقت شود.

ايبنا: در اين ميان چگونه مي‌توان طراحان را متوجه اين نكته مهم و حياتي كرد؟
ابوالفتحيان: طراحان صنعتي و عكاسان بايد با فنون چاپ آشنا باشند. گاهي يك طراح طرحي ارايه مي‌دهد كه در دستگاه‌هاي چاپ قابل اجرا نيست،علت آن هم اين است كه آن‌ها دروس را به صورت تئوري مي‌آموزند و خيلي كمتر با كار عملي آشنايي دارند.

ايبنا: به نظر شما شوراي سياستگذاري صنعت چاپ مي‌تواند در اين زمينه نقش به‌سزايي داشته باشد؟

عابديني: بله. زيرا افرادي كه در اين شورا هستند به خوبي با مشكلات و مسايل موجود در اين حوزه آشنا هستند.

ايبنا: آيا از اعضاي اتحاديه صادركنندگان صنعت چاپ كشور در اين شورا عضوي داريد؟

عابديني: خير. تاكنون از هيچ يك از اعضاي اتحاديه براي حضور در شوراي سياستگذاري صنعت چاپ دعوتي نشده است.
ايبنا: چرا؟
عابديني:با توجه به تعاملات و رايزني‌هاي خوب اين اتحاديه و دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي‌، كمك و مساعدت‌هاي اين دفتر در رفع مشكلات، ‌اين موضوع براي ما هم قابل تامل است.

ايبنا: اتحاديه صادركنندگان صنعت چاپ چه كارهايي را در برنامه‌هاي آتي خود گنجانده است؟

عابديني: حضور در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي مختلف و معرفي زمينه‌هاي صادراتي از جمله موضوعاتي است كه در اولويت كاري مجموعه قرار دارد، زيرا تجربه نشان داده است كه حضور در مجامع بين‌المللي به سود شركت‌ها و توليدكنندگان داخلي است. به عنوان مثال در هفته آتي، دو نفر از اعضاي هيات مديره اتحاديه چاپخانه‌داران كشور پاكستان كه در نمايشگاه چاپ و بسته‌بندي دبي با صنعت چاپ ايران آشنا شده بودند، به ايران سفر مي‌كنند و در جريان اين سفر راهكارهاي تعامل و ديدار با صنعت چاپ ايران در قالب‌هاي مختلف بررسي مي‌شود.

ابوالفتحيان: در نمايشگاه دبي يك قرارداد كاري با چاپخانه‌اي نيجريه‌اي براي توليد مواد اوليه صنعت چاپ تنظيم شد كه به دلايل مختلف تاكنون اجرايي نشده است. اين شركت به تازگي از طريق سفير نيجريه در ايران پيشنهاد ساخت كارخانه‌اي با مشاركت دو كشور ارايه كرده است تا با استفاده از دانش فني و مهندسي ايران و سرمايه‌گذاري بخش‌ دولتي و خصوصي نيجريه كارخانه مواد اوليه در اين كشور راه‌اندازي شود. در اين كارخانه مواد شيميايي مانند داروهاي ظهور فيلم و زينك، افزودني‌هاي مورد نياز صنعت چاپ و پاك‌كننده‌ها  توليد مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط