یکشنبه ۴ دی ۱۳۹۰ - ۱۷:۵۰
معلم، مرجع اصلي معرفي كتاب و ساير رسانه‌هاست

دبير نهمين جشنواره «كتاب‌هاي آموزشي رشد» در مراسم اختتاميه اين جشنواره كه دقايقي پيش در پژوهشكده فرهنگ، هنر و معماري برگزار شد، عنوان كرد: معلم مرجع اصلي معرفي كتاب و ساير رسانه‌هاست.-

 به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، در اين مراسم كه ساعت 15 امروز ،چهارم دي ماه با حضور ناشران و مولفان كتاب‌هاي كمك آموزشي برگزار شد، محمد ناصري، دبير اين جشنواره اظهار كرد: امروز در حالي مراسم پاياني نهمين جشنواره كتاب‌هاي آموزشي رشد را برگزار مي‌كنيم كه «سند تحول بنيادين آموزش و پرورش» ابلاغ شده است. در بندهاي گوناگون اين سند بر استفاده از منابع آموزشي متنوع و تاسيس كتابخانه در مدارس و تنوع‌بخشي به محيط‌هاي يادگيري به شكل ويژه‌اي تاكيد شده است.

وي ادامه داد: خوشبختانه، مجموع فعاليت‌هاي سامان‌بخشي كتاب‌هاي آموزشي و محتواي مصوبه 828 شوراي عالي آموزش و پرورش با راهكارهاي مصوب سند تحول بنيادين آموزش و پرورش به طور كاملي هم‌سو است و اين معنا، همه ما را در اجراي هرچه بهتر آيين‌نامه سامان‌دهي منابع آموزشي و تربيتي(مواد و رسانه‌ها) بيش از گذشته مصمم مي‌سازد تا گام‌هاي محكم‌تري در اين حوزه برداريم.

دبير نهمين جشنواره «كتاب‌هاي آموزشي رشد» افزود: به زودي دوره جديد فعاليت‌هاي مرتبط با كتاب و ساير منابع آموزشي و تربيتي با تدوين و ابلاغ آيين‌نامه شوراي سياستگذاري و آيين‌نامه شوراي اجرايي مصوبه 828 در سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي شروع خواهد شد. اميدوارم در اين دو شورا نمايندگان و توليدكنندگان منابع آموزشي و تربيتي در بخش خصوصي حضوري فعال و پررنگ داشته باشند.

ناصري عنوان كرد: اكنون بيش از 10 سند و راهنماي توليد كتاب و رسانه‌هاي گوناگون براي تصويب به شوراي هماهنگي علمي سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي ارسال شده‌اند و گروه‌هاي كارشناسي در حال تدوين 10 سند و راهنماي توليدند كه پس از تصويب به عنوان استانداردهاي توليد منابع آموزشي مكتوب و غيرمكتوب به اطلاع عموم خواهند رسيد. اميدوارم اين امر هرچه سريع‌تر به سرانجام برسد و همگام با تغيير ساختار سازمان و با ايجاد دبيرخانه مركزي بتوانيم مجموعه فعاليت‌ها حوزه كتاب و كتابخواني انسجام بيشتري بخشيم. همچنين معرفي كتاب‌هاي برگزيده و تقديري جشنواره رشد در پايان كتاب‌هاي درسي مطابق با مصوبه 828 جدي‌تر از گذشته پي‌گيري خواهد شد.

وي با اشاره به ويژگي‌هاي نهمين جشنواره «كتاب‌هاي آموزشي رشد» گفت: در اين جشنواره، 1348 اثر در مقطع متوسطه نظري در 18 رشته درسي و 529 اثر در حوزه فني و حرفه‌اي در 12 رشته درسي و 39 گرايش، در مجموع 1877 كتاب توسط 137 داور مورد قضاوت قرار گرفتند. از آنجايي كه داوري محتواي آثار بايد بر اساس اهداف و رويكردهاي برنامه درسي صورت مي‌پذيرفت، لذا اغلب اعضاي گروه داوران، متشكل از كارشناسان برنامه درسي و معلمان با تجربه بودند.

دبير نهمين جشنواره «كتاب‌هاي آموزشي رشد» با بيان اين‌كه در اين جشنواره مانند جشنوار هشتم كتاب‌هاي مرجع به عنوان بخش مستقلي بررسي شدند، اظهار كرد: آثار در فرايند داوري به صورت چرخشي در اختيار داوران قرار مي‌گرفتند و نظرات آنان با لحاظ معيارهاي مشخصي در برگه‌هاي ويژه‌اي ثبت مي‌شد. آثاري كه حائز بالاترين امتيازها بودند به مرحله دوم داوري راه يافتند. در مرحله پاياني داوران ضمن توجه به امتياز كتاب‌ها به تبادل‌نظر درباره كيفيت هر اثر پرداختند، سرانجام آثار برگزيده و شايسته تقدير مشخص شدند.

ناصري عنوان كرد: مانند جشنواره‌هاي گذشته، در صورتي كه اثري متعلق به داوران بود، از چرخه داوري حذف نشد. دليل اين امر روشن است، پديدآورندگان كتاب تنها نويسنده و مترجم نيستند و از سهم مهم ناشران نبايد غفلت كرد. به همين دليل در چنين مواردي از ارزيابي داور مشاور كه جايگزين داور صاحب اثر بود، استفاده شد.

در ادامه حجت‌الاسلام محي‌الدين بهرام محمديان، رييس سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي كه سخنران بعدي اين مراسم بود ضمن قدرداني از تلاش ناشران و مولفان كتاب‌هاي آموزشي و كمك آموزشي نهمين جشنواره كتاب‌هاي آموزشي رشد، بيان كرد: چنانچه روزي صحبت از يك نشر با كيفيت در حوزه كتاب‌هاي كمك آموزشي بود، امروز اين آرزو تبديل به يك هدف تحقق يافته در نظام آموزش و پرورش شده است.

وي ادامه داد: چنانچه در گذشته انتظار داشتيم كه خانواده‌ها به كتاب اهميت دهند و آن را به عنوان يكي از كالاهاي اصلي در سبد خريد خود به شمار بياورند، امروز در بازار كتاب شاهد حضور خانواده‌ها همراه با فرزندانشان هستيم كه به كتاب به عنوان يك كالاي ضروري در زندگي مي‌نگرند.

محمديان افزود: امروز مباحث مربوط به كتاب و كتابخواني در برنامه درسي ملي به عنوان يك راهبرد كلان براي دسترسي به اهداف تحول در نظام آموزش و پرورش تبديل شده‌اند اين درحالي‌ است كه روزي آرزو داشتيم كتاب در برنامه درسي ملي تبديل به يك اولويت شود.

رييس سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي اظهار كرد: شكوفايي فطرت الهي، عنصر اساسي برنامه درسي ملي محسوب مي‌‌شود كه در سال تحصيلي جاري موفق شديم بخشي از محتواي آموزشي كتاب‌هاي درسي به ويژه كتاب‌هاي پايه نخست ابتدايي را بر اين اساس بازتوليد كنيم و به توليد بسته‌هاي آموزشي پرداختيم. همچنين بر اساس اين طرح، معلمان اين پايه براي آشنايي با شيوه‌هاي تدريس كتاب‌هاي تازه‌تاليف، دوره‌هاي بازآموزي را گذراندند.

وي با بيان اين كه در نظام آموزش و پرورش نبايد تنها به محتواي كتاب‌ها بسنده كرد، گفت: سند تحول راهبردي نظام آموزش و پرورش بيانگر اين مطلب است كه در ارايه محتواي آموزشي بايد برنامه‌محور باشيم نه كتاب‌محور. بنابراين معلمان بايد بر اساس برنامه درسي ملي دست به توليد محتواي آموزشي بزنند و تنها به محتواي كتاب‌هاي درسي براي آموزش موضوع مورد نظر اكتفا نكنند.

محمديان عنوان كرد: تنوع محيط‌هاي يادگيري از ديگر اولويت‌هاي برنامه درسي ملي به شمار مي‌آيد. به اين معنا كه محيط آموزشي نبايد به فضاي داخل كلاس محدود شود، بلكه معلمان و مديران مدارس در فرآيند ياددهي ـ يادگيري بايد از فضاهاي متنوع آموزشي مانند كتابخانه‌ها، آزمايشگاه‌ها، نمازخانه‌ها، محيط‌ باز حيات مدرسه، محيط‌هاي خارج از مدرسه مانند گردش‌هاي علمي، بازار و حتي محيط‌هاي مجازي استفاده كنند.

رييس سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي ادامه داد: در سند ملي آموزش و پرورش نگرش كلي نسبت به معلم نيز تغيير كرده است. در اين سند معلم بايد مانند يك استاد عمل كند و تنها انتقال‌دهنده مفاهيم نباشد، بلكه بايد به عنوان يك پژوهشگر و راهبر آموزشي باشد.

وي بيان كرد: نظام آموزش و پرورش امروز سند چند تاليفي را در پيش گرفته است. به طور مثال كتاب درسي جغرافي در استان‌هاي مختلف كشور با عنوان «استان‌شناسي» بر اساس ويژگي‌هاي جغرافيايي استان مورد نظر به قلم كارشناسان جغرافي همان استان نوشته شده است . اميدوارم در حوزه كتاب‌هاي آموزشي و كمك آموزشي نيز با پيش گرفتن سياست چند تاليفي، شاهد توليد آثار بيشتر و با كيفيت‌تري در استان‌هاي مختلف كشور باشيم.

حجت‌الاسلام محمديان در پايان گفت: در سال تحصيلي آينده شاهد اجراي نظام 3 ـ3 ـ6 در پايه ششم ابتدايي خواهيم بود. اميدواريم ناشران و مولفان كتاب‌هاي درسي در اين پايه نيز كتاب‌هاي كامل و مناسبي را در قالب بسته‌هاي آموزشي توليد كنند و در اختيار دانش‌آموزان قرار دهند.

در پايان مراسم اختتاميه نهمين جشنواره «كتاب‌هاي آموزشي رشد» از سه ناشر برگزيده «فاطمي»، «مدرسه» و «مبتكران» تجليل شد. همچنين از مولفان و ناشران 45 اثر برگزيده نهمين جشنواره «كتاب‌هاي آموزشي رشد» تجليل شد.

نهمين جشنواره «كتاب‌هاي آموزشي رشد» امروز(4 دي) با حضور ناشران و مولفان حوزه كتاب‌هاي آموزشي و كمك آموزشي در پژوهشكده فرهنگ، هنر و مهماري برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط