جمعه ۲ دی ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۱
«سايه تن درشكه‌چي» بر قفسه كتاب‌فروشی‌ها افتاد

«سایه تن درشكه‌چی» اثر پتر وایس با ترجمه نگار نصیری منتشر شد. این اثر روایت‌های فردی است كه در اتاق زیرشیروانی‌اش دراز می‌كشد و غرق در خیالات می‌شود. او برای این‌كه بتواند از لابه‌لای اشک‌هایش، تصاویر را براق و هندسی ببیند، چند دانه نمک درون چشمانش می‌پاشد...

به گزارش خبرگزاری كتاب ایران (ایبنا)، وایس در سال 1982 میلادی و در سن 65 سالگی درگذشت. او نویسنده، نقاش و هنرمند آلمانی است كه با نمایشنامه هایی چون «مارا/ساد» و «استنطاق» شناخته می‌شود.

«سایه تن درشكه‌چی» را می‌توان داستانی تجربی دانست كه نویسنده در آن داستان‌ ساده و البته كوتاهش را با جزییات نسبتا زیاد توصیف می‌كند؛ گویی در صدد است نشان دهد یک نویسنده چه كارهایی با زبان و ادبیات می‌تواند انجام دهد. برای مثال او در بخشی از داستان، آشپزخانه را این‌گونه توصیف می‌كند: «ما شام را مثل وعده‌های دیگر غذا، پشت میز آشپزخانه می‌خوردیم. با آنكه ظرف در كمد دیواری فراوان است، بشقاب، لیوان، كاسه و قاشق را چیده‌اند، طوری كه بشود پیش غذا و پس غذا را هم در همان بشقاب غذای اصلی، یعنی بشقابی گود از جنس چینی سفید خورد.»

تاكید نویسنده در این داستان بیشتر بر توصیف است و می‌كوشد تحلیل‌های خود را وارد داستان نكند و تنها فضای داستان را به مخاطبش نشان می‌دهد. مترجم این كتاب نیز در مقدمه شرح مختصری از زندگی نویسنده و مهمترین آثار او ارایه كرده و در توصیف این رمان كوتاه نوشته: «شكل بدیع این اثر باعث شد تا بسیاری به تقلید از او بپردازند. جنبه مهم این رمان، شیوه توصیف دقیق و پوچ‌گرایانه آن است كه اشیا را از آغاز تا پایان به دقت توصیف می‌كند.»

«سایه تن درشكه‌چی» اثر پتر وایس با ترجمه نگار نصیری در 75 صفحه با شمارگان هزار و 100 نسخه و به بهای دو هزار و 500 تومان از سوی «كتاب نشر نیک» منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها