جمعه ۲ دی ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۰
انجمن علمي چاپ ايران راه‌اندازي مي‌شود

انجمن علمي چاپ ايران به همت تني چند از استادان و دانش‌آموختگان صنعت چاپ كشور در كميسيون انجمن‌هاي علمي وزارت علوم،‌ تحقيقات و فناوري به زودي راه‌اندازي مي‌شود. اين انجمن با اهداف مختلف علمي، آموزشي و پژوهشي فعاليت خواهد كرد._

محمد بيطرفان، بنيانگذار انجمن علمي چاپ ايران با اعلام اين خبر به خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، گفت: متاسفانه پس از دو قرن از ورود اولين دستگاه چاپ سنگي و يك قرن از ورود دستگاه چاپ سربي به كشور، هيچ انجمن علمي‌ در كشور براي پيگيري كارهاي چاپي تاسيس نشده است.

وي ادامه داد: راه‌اندازي تشكل و مجموعه‌اي كه تمام امور علمي، پژوهشي صنعت چاپ كشور را دنبال كند، يكي از كليد‌ي‌ترين قطعات پازل اين صنعت است كه پيش از اين هيچ تفكري براي شكل‌گيري آن وجود نداشت.

بيطرفان با بيان اين‌كه شكل‌گيري اين انجمن در سال‌هاي مختلف از نگاه دست‌اندركاران مغفول مانده است، اظهار كرد: اين انجمن در تلاش است به عنوان يكي از بازوهاي علمي، پژوهشي، تحقيقاتي، مشاوره‌اي و علمي خانواده صنعت چاپ فعاليت كند و اين صنعت را به جايگاه اصلي خود برساند.

وي تصريح كرد: انجمن علمي چاپ ايران پل ارتباطي بين محققان، پژوهشگران، دانشگاهيان و مجموعه‌هاي دست‌اندركار صنعت چاپ ايجاد مي‌كند تا مشكلات موجود در اين حوزه برطرف شود.

مدير چاپخانه بيطرفان با اشاره به فعاليت دفتر ارتباط با صنعت در دانشگاه‌هاي چاپ سراسر كشور، يادآور شد: انجمن در ارتباط با اين دفاتر، نتيجه تحقيقات و امور پژوهشي دانشجويان صنعت چاپ را به بدنه صنف منتقل مي‌كند تا ارتباط خوب و مستحكمي بين بدنه تحصيلكرده و دانش‌آموخته برقرار شود.

وي در بخش ديگر سخنان خود با اشاره به مشكلات كنوني صنعت چاپ، يادآور شد: اين انجمن با برنامه‌ريزي مدون و منظمي، مطالبات و مشكلات صنعت چاپ را با پشتوانه علمي، پژوهشي و آكادميك به دولت و مجلس منتقل مي‌كند.

بيطرفان با بيان اين‌كه يكي از مشكلاتي كه موجب شده است خواسته‌ها و مشكلات صنعت چاپ به سرانجام نرسد، نبود پشتوانه علمي است، افزود: اميدواريم با تكميل اين پازل بتوانيم مطالبات اين صنعت را با پشتوانه‌اي قوي به دولت و مجلس ارايه كنيم.

وي همچنين درباره اولويت كارهاي اين انجمن،‌ توضيح داد: انجمن در تلاش است تمام امور علمي، پژوهشي، تحقيقاتي و آموزشي صنعت چاپ را نيازسنجي و طرح و ايده‌هاي جديد را به اين صنعت ارايه كند.

بنيانگذار انجمن علمي چاپ ايران، با اشاره به فعاليت تشكل‌هاي صنفي مختلف در اين صنعت، اظهار كرد: اكنون اتحاديه‌ها و انجمن‌هاي مختلفي در حوزه صنعت چاپ فعاليت مي‌كنند و انجمن اميدوار است در تعامل با اين تشكل‌ها، پيوند محكم و ناگسستني به وجود آورد.

به گفته بيطرفان، اين انجمن با حضور جمعي از استادان و مدرسان دانشگاهي حوزه‌هاي مرتبط با صنعت چاپ تاسيس شده است تا علاوه بر شناسايي و آسيب‌شناسي مشكلات موجود در اين حوزه، زمينه رشد و ارتقاي آن را فراهم سازد.

وي با بيان اين‌كه ارتباط دست‌اندركان صنعت چاپ اغلب محدود به فعالان اين حوزه است، گفت: رشته‌ها و گرايش‌هاي مختلفي در صنايع ديگر وجود دارد كه مي‌توانند به رشد و ارتقاي چاپ كمك كنند، استادان و محققان ساير رشته‌هاي مرتبط مانند شيمي، مكانيك، الكترونيك،‌ گرافيك و... نيز مي‌توانند به پوياتر شدن فعاليت‌هاي اين صنعت كمك كنند.

وي خاطرنشان كرد: تزريق اطلاعات و دانش محققان رشته‌هاي مختلف در صنعت چاپ به قوي و پوياتر شدن برنامه‌ها و تصميم‌گيري‌هاي اين حوزه كمك مي‌كند. 

انجمن علمي چاپ ايران به ابتكار 12 نفر از دانشجويان، پژوهشگران و متخصصان رشته‌هاي مختلف و مرتبط با صنعت چاپ تا پايان سال 1390 راه‌اندازي مي‌شود.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۵
    اميدوارم بتوانم به عنوان يكي از دانشجويان دوره كارشناسي رشته چاپ كمك كوچكي در تمام زمينه هاي مرتبط با اين رشته بنمايم از لطف تمامي اساتيد و دوستان خوب هم بسيار سپاسگذارم كه اين انجمن را راه اندازي نموده اند
  • ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۶
    با سلام امیدوارم هر چه زودتر این مهم محقق گردد. با آرزوی موفقیت امینی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها