سه‌شنبه ۸ آذر ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۸

کتابخانه دانشگاه لایپزیک بخشی از کتاب‌های مسروقه در دوران حکومت نازی‌ها در آلمان را در جریان نمایشگاهی در معرض بازدید علاقه‌مندان قرار داده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از خبرگزاری آلمان، «الریخ یوهانس اشنایدر» مدیر این کتابخانه اظهار كرد: ما در نظر داریم در مرکز این نمایشگاه به سرنوشت مالکان کتاب بپردازیم و پر واضح است که این مساله از مساله سرقت کتاب دشوارتر است. از این‌رو این نمایشگاه، راوي داستان زندگی برخی از شخصیت‌هایی است که در دوران حکومت نازی‌ها تحت تعقیب قرار داشتند. 

«کلاودیا رویس» از مسوولان این کتابخانه دو سال تمام به همراه یکی از کارکنان به بررسی و جستجوی آن دسته از کتاب‌های این کتابخانه که تا سال 1973 تهیه و توسط رژیم نازی مصادره شده بودند پرداختند و بدین ترتیب مشخص شد که در حدود نیمی از 12 هزار کتاب بررسی شده جزو آثار مسروقه هستند. این دو پژوهشگر همچنین به جستجوی وارثان قانونی مالکان این کتاب‌ها نیز پرداختند. پس از یافتن این وراث، بعضی از کتاب‌ها به آن‌ها بازپس داده شد ولی قرار است  بخشی از این کتاب‌ها که آثاری ارزشمند و کمیاب هستند بنا به میل مالکان فعلی آن‌ها در این کتابخانه باقی بمانند. 

این نمایشگاه از روز یکشنبه 27 نوامبر (6 آذر) در این کتابخانه افتتاح شده و تا 18 مارس 2012 (28 اسفند) ادامه دارد. ساعت بازدید از این نمایشگاه از ساعت 10 تا 18 و بازدید از آن رایگان است. کتابخانه دانشگاه لایپزیک که به آن کتابخانه آلبرتینا نیز گفته می‌شود ،کتابخانه مرکزی دانشگاه شهر لایپزیک است و از سال 2005 ریاست آن بر عهده «الریخ یوهانس اشنایدر» است. تاریخچه احداث این کتابخانه به سال 1543 بازمی گردد و در حال حاضر در حدود 5 میلیون جلد کتاب و 8700 دست‌نوشته نفیس در این کتابخانه نگهداری می‌شود. 

منظور از آثار مسروقه در دوران نازی‌ها آن دسته از آثار ادبی و فرهنگی است که در این برهه زمانی سرقت شدند و مالکان آنها افرادی بودند که از سوی حکومت تحت تعقیب قرار داشتند. مجموع آثار به سرقت رفته در طول سال‌های 1933 تا 1945 افزون بر 600 هزار اثر بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها