یکشنبه ۶ آذر ۱۳۹۰ - ۱۷:۱۷
ادينبورگ ادبي‌ترين شهر جهان نام گرفت

بر اساس گزارش نشريه نشنالجيوگرافيك«ادينبورگ»،«دوبلين» و «لندن» ادبي‌ترين شهرهاي جهان و پس از آنها پاريس در جايگاه چهارم قرار گرفته است._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) به نقل از روزنامه اكسپرس فرانسه، مجله سرشناس نشنال جيوگرافيك تراولر با در نظر گرفتن ده‌ها معيار علمي، تاريخي و اجتماعي براي طبقه‌بندي ادبي‌ترين شهرهاي جهان، شهرهاي «ادينبورگ»، «دوبلين»، «لندن» و «پاريس» را به ترتيب در بالاترين سطوح ارزيابي مي‌كند.

پاريس با كافه دو ماگوي سرشناس خود كه بارها در روايت‌هاي ارنست همينگوي به گوش رسيده، با آرامگاه اسكار وايلد در گورستان پرلاشز، موزه‌هاي متعدد نويسندگان نامداري چون ويكتور هوگو و انوره دو بالزاك و هتل لوپاويون آن كه اتاق‌هايش بر اساس حروف الفبا هر يك نام يكي از بزرگان دنياي ادبيات را يدك مي‌كشد هرگز نتوانست صداي ادبياتش را رساتر از ادبيات انگليسي‌زبان به گوش دنيا برساند.

اما بر اساس ارزيابي نشنال جيوگرافيك، ادينبورگ با برگزاري بزرگترين جشنواره سالانه ادبي در جهان تحت عنوان «جشن بين‌المللي كتاب ادينبورگ» مدال طلاي ادبي‌ترين شهر جهان را بر گردن آويخته است. شركت سالانه بيش از 800 چهره برجسته دنياي ادبيات و دويست هزار بازديد‌كننده از سراسر جهان در جشن ادبي ادينبورگ، آسمان ادبي اين شهر را بيش از ساير شهرهاي جهان نوراني و ستاره‌باران كرده است.

اين شهر اسكاتلندي بيش از 500 نويسنده كلاسيك چون رابرت برنز در قرن هجدهم ميلادي و چهره‌هاي معاصري چون يان رانكين و الكساندر مك كال اسميت را در دامانش پرورده است. وانگهي موزه نويسندگان ادينبورگ هر سال نمايشگاه‌هاي متعددي براي گراميداشت چهره‌هاي ماندگار دنياي ادبيات چون سر والتر اسكات شاعر و رابرت لوئيس استيونسون نويسنده «جزيره گنج» و «ماجراي عجيب دكتر جكيل و آقاي هايد» برپا مي‌كند.

پس از پاريس، «سن پترزبورگ» در جايگاه پنجم و به دنبال آن «استكهلم»، «پورتلند»، «واشنگتن»، «ملبورن» و «سانتياگو» ادبي‌ترين شهر‌هاي جهان هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها