شنبه ۵ آذر ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۲
انجمن فهرست‌نگاران، فرصت سخن گفتن پيدا نكرد

هفته گذشته(29 آبان) يازدهمين آيين بزرگداشت حامیان نسخ خطی در مشهد برگزار شد. دبیر و سخنگوی انجمن فهرست‌نگاران نسخه‌هاي خطي ايران از برپايي اين مراسم به شكل منطقه‌اي و خارج از پايتخت به نيكي ياد كرد و در عين حال، از نبود فرصتي براي سخنراني اعضاي اين انجمن گله كرد.-

حجت‌الاسلام سيدصادق حسيني‌اشكوري كه از جمله حاضران اين نشست بود، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اظهار كرد: ابتدا قرار بود اين انجمن نيز در اين مراسم كه با همكاري مركز اسناد و كتابخانه ملي ايران و كتابخانه آستان قدس رضوي برپا شد، جايگاهي براي سخن گفتن داشته باشد اما اين امر در روز همايش محقق نشد.

اين پژوهشگر با اشاره به اين كه انجمن فهرست‌نگاران نسخه‌هاي خطي از جمله حاميان واقعي نسخ خطي‌اند، گفت: برگزاري يازدهمين دوره اين همايش در شهر مشهد و اختصاص فضايي خارج از تهران براي تشكيل اين همايش، از جمله اقدامات مثبت متوليان بود.

حجت‌الاسلام حسيني‌اشكوري با اشاره به برخي از محاسن اين همايش، به بيان برخي از كاستي‌هاي آن نيز پرداخت و عنوان كرد: با وجود آن كه مراسم امسال به تجليل از چهار شخصيت و محقق پركار اين حوزه «مرحوم حجت‌الاسلام كاظم مدير‌شانه‌چي»، «مرحوم دكتر محمود يزدي‌مطلق(فاضل)»،‌«مرحوم حاج ميرزا مهدي ولايي» و «مرحوم حجت‌الاسلام شيخ عبدالله نوري» اختصاص داشت اما در معرفي آثار، شخصيت و اقدامات اين پژوهشگران نسخه‌هاي خطي كتاب يا كتابچه‌اي براي ارايه در روز همايش تهيه نشده بود و تنها از دو تن از اين بزرگواران در پنج برگ ياد شده بود!

دبیر و سخنگوی انجمن فهرست‌نگاران نسخه‌هاي خطي ايران با اشاره به اين كه دو مركز و كتابخانه صاحب‌نام برپايي اين مراسم را عهده‌دار بودند، بيان كرد: انتظار مي‌رفت چنين همايشي با غناي علمي ـ پژوهشي بيشتري به ويژه در حوزه مكتوبات و توليد منابعي براي ادوار آينده همراه باشد و در بخش تجليل از حاميان نسخ خطي تنها به اهداي لوح تقدير و تابلويي به خانواده افراد ياد شده بسنده نشود. همچنين جا داشت دست كم كارشناساني دقايقي را به سخن گفتن از شخصيت، آثار و سيره علمي اين بزرگواران اختصاص مي‌دادند. 

رييس موسسه مجمع ذخاير اسلامي در پايان يادآور شد: چنان‌چه قرار است اين مراسم در سال‌ها آينده نيز به صورت منطقه‌اي و خارج از شهر تهران برگزار شود، توليد مكتوبات علمي و ارايه كتاب‌ها يا كتابچه‌هايي در روز همايش در تجليل از حاميان نسخه‌هاي خطي و انجام اموري كه نتايج آن‌ها ماندگار باشد، كمترين انتظاري است كه از متوليان اين مراسم مي‌‌رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط