چهارشنبه ۲ آذر ۱۳۹۰ - ۱۳:۵۳
زندگی «رابينسون كروزو» بار ديگر ترجمه شد

«رابينسون كروزو» يكي از رمان‌هاي كلاسيك است كه لقب «پدر رمان انگليسي» را براي نويسنده‌اش به ارمغان آورد. اين كتاب به‌تازگي با ترجمه‌ي «مرجان رضايي» براي نوجوانان منتشر شده است.

ايبنا نوجوان: آثار کلاسیک ادبی، میراث ماندگار و بدون مرز فرهنگ و هنر بشری هستند كه اغلب به زبان‌هاي گوناگون ترجمه شده‌اند. يكي از اين آثار كتاب «رابينسون كروزو» نوشته‌ي «دانيل دفو» است.
اين كتاب كه پيش از اين هم به فارسي ترجمه شده، به‌تازگي با ترجمه‌ي «مرجان رضايي» براي نوجوانان منتشر شده است.

قهرمان اصلي اين كتاب كه نامش به عنوان نام كتاب هم انتخاب شده، تاجري ثروتمند است كه زندگي مرفه خود را رها و سفرهاي ماجراجويانه‌ي دريايي را آغاز مي‌كند.
اما اين سفر آن‌طور كه او پيش‌بيني مي‌كرد پيش نمي‌رود: كشتي دچار مشكل مي‌شود و آسيب مي‌بيند. البته رابينسون اين شانس را پيدا مي‌كند كه زنده بماند و زندگي جديدي را در جزيره‌اي دور افتاده آغاز كند.

البته زندگي جديد كروزو ويژگي‌هايي دارد كه تا پيش از اين نداشته؛ او مجبور است به تنهايي زندگي كند چرا كه تنها او از حادثه‌ي كشتي نجات يافته‌ است و در جزيره‌ هم هيچ علامتي از زندگي انساني نيست.
او طي بيست و هشت سالي كه تنها در جزيره زندگي مي‌كند، خودش خانه مي‌سازد و ياد مي‌گيرد كه همه‌كاره‌ي خودش باشد. شايد براي اين‌كه او دور از پول و ثروت دوباره استعدادهايش را كشف كند لازم بود تا مدتي طولاني دور از همه زندگي كند.

اما پس از بيست و هشت سال، چيزي پيدا مي‌شود كه زندگي يكنواخت، به دور از هياهو و حتي ملال‌آور رابينسون كروزو را به هم مي‌ريزد: ديدن يك رد پا روي شن‌هاي ساحل! 

با ديدن اين رد پا رابينسون دچار بيم و اميدي مي‌شود كه طي اين سال‌ها كمتر تجربه‌اش كرده بود. هم‌زمان سوال‌هاي بي‌شماري به ذهنش مي‌رسد: «آيا غير از او كسي هم در جزيره زندگي مي‌كند؟»، «اگر بله پس چرا طي اين سال‌ها او را نديده؟»، «نكند اين رد پاها متعلق به خودش باشد و او تنها دچار توهم شده باشد؟» و «آيا ممكن است اين مسآله براي رابينسون خطرناك باشد؟» و يا «كسي هست كه بتواند او را از جزيره نجات دهد؟»

سرنوشت رابينسون بعد از ملاقاتش با يكي از بوميان جزيره كه نامش را «جمعه» گذاشت، تغيير پيدا مي‌كند كه البته اين تغيير چندان هم ساده و راحت نيست.

خواندن ماجراهاي زندگي رابينسون كروزو در كتاب بسيار لذت‌بخش‌تر از خواندن خلاصه‌ي آن‌ها در اين خبر است. شاهد اين موضوع هم فيلم‌ها، كارتون‌ها و بازي‌هاي رايانه‌اي است كه با اقتباس از اين اثر ماندگار تهيه شده است.

اين كتاب كه پيش از اين هم به فارسي برگردانده شده بود، بار ديگر توسط «مرجان رضايي» براي نوجوانان ترجمه شده است.
«رابينسون كروزو» را انتشارات مركز در 400 صفحه و با قيمت 7900 تومان منتشر كرده است.

درباره‌ي «دانيل دفو» نويسنده‌ي «رابينسون كروزو» هم بد نيست بدانيد كه او احتمالاً بين سال‌هاي 1659 تا 1661 در انگلستان متولد شده است. 


در نوجواني زبا‌‌‌ن‌های فرانسوی و اسپانيولي را آموخت در درس‌هاي تاريخ و جغرافیا تسلط یافت. دفو سپس به تجارت خارجی روی آورد و به فرانسه و اسپانیا سفر کرد. البته در كنار تجارت گاهي مقاله‌هاي سياسي به زبان طنز مي‌نوشت.
او در سال 1719 رمان «رابينسون كروزو» را نوشت و به‌خاطرش لقب «پدر رمان انگليسي» را به دست آورد. 

اين نويسنده آخرین رمانش را به نام رکسانا در سال ۱۷۲۴ نوشت و در ۲۴ آوریل ۱۷۳۱ در لندن درگذشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها