سه‌شنبه ۱ آذر ۱۳۹۰ - ۱۹:۴۵
«به آن چشم‌ها نگاه كن» در مرز زندگينامه و داستان است

نشست نقد و بررسي كتاب «به آن چشم‌ها نگاه كن» به اين نتيجه رسيد كه اين اثر مي‌توانست وصف دقيق و كامل‌تري از شهيد سرلشكر منصور ستاري به خواننده ارايه بدهد. همچنين در قالب زندگينامه آغاز شده و بعد از آن در قالب روايت داستاني به نگارش در آمده كه اين وضعيت‌ خواننده را با ديدگاه‌ها متفاوت مواجه مي‌كند./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، آخرين نشست نقد و بررسي آثار برگزيده ايثار و شهادت نشر شاهد، عصر امروز (اول آذر ماه 90) در كتابخانه ايثار و شهادت با حضور نويسندگان، منتقدان و كارشناسان حوزه دفاع‌مقدس برگزار شد.

علي‌الله سليمي در ابتداي اين نشست گفت: عزت‌الله الوندي به عنوان شاعر و نويسنده حوزه كودك و نوجوان شناخته شده و به مرور به نگارش اثر براي بزرگسالان در قالب زندگينامه داستاني روي آورده است.

وي اظهار كرد: در كتاب «به آن چشم‌ها نگاه كن» از اين نويسنده با چند نگاه مواجه ايم. در ابتداي اثر در زمان حال به سر مي‌بريم و در ميانه كتاب به يك سردرگمي مي‌رسيم كه راوي كتاب مشخص نيست. اين چند نگاه داشتن، به اثر ضربه مي‌زند.

وجیهه علی اکبری سامانی هم درباره اين اثر گفت: خواننده به دليل نثر روان احساس خستگي نخواهد كرد. ولي به دليل پراكندگي ديدها و مشخص نبودن راوي با كلافگي مواجه مي‌شود. جملات و تعابيري هم در «به آن چشم‌ها نگاه كن» ديده مي‌شوند كه قالب داستاني ندارند و فقط اطلاعاتي ارايه شده اند. 

وي افزود: سرلشكر منصور ستاري، شخصيت مورد نظر كتاب از شهيداني است كه بعد از جنگ تحميلي عراق عليه ايران به شهادت رسيده و اطلاعات و منابع درباره او در دسترس اند. اين اثر مي‌توانست وصف دقيق و كاملي از اين شهيد به خواننده بدهد. به ويژه از دوران تحصيل در آمريكا، چگونگي انتخاب شدن ستاري به عنوان فرمانده نيروي هوايي ارتش و اقداماتي كه در دوران هشت سال دفاع‌مقدس داشته است.

در ادامه نشست نقد و بررسي كتاب «به آن چشم‌ها نگاه كن»، محمدعلي گوديني اظهار كرد: محوريت زندگي كودكي روستايي در اين اثر و نثر روان و ساده كتاب، آن را در گروه سني نوجوانان قرار مي‌دهد.

البته وي معتقد است: نام كتاب ارتباطي با شخصيت سرلشكر شهيد منصور ستاري ندارد و اسم اين اثر بايد با دقت بيشتري انتخاب مي‌شد. متن پشت جلد كتاب كه از زبان دختر شهيد بازگو شده نيز با اسم كتاب ارتباط ندارد.

سپس شيرين اسحاقي اظهار كرد: كارهاي سفارشي با عجله و در زماني خاص به نگارش در مي‌آيند و بايد در قالب داستان باشند ولي به دليل فرصت كوتاه، كتاب‌ها به صورت زندگينامه نوشته مي‌شوند و يكي از نقاط ضعف اين اثر هم همين مساله است.

وي ادامه داد: از صفحه نخست كتاب «به آن چشم‌ها نگاه كن» تا صفحه 60 پيش داستاني در قالب زندگينامه است و بعد از آن موضوع اصلي در قالب روايت داستاني به نگارش در آمده، اين تعدد قالب‌ خواننده را با ديدگاه‌ها متفاوت مواجه مي‌كند. ديالوگ‌هاي طولاني، اگر چه اطلاعاتي از شخصيت اصلي به خواننده مي‌دهند، اما باعث خستگي مخاطب مي‌شوند.

ابراهيم زاهدي مطلق هم به عنوان ديگر از منتقدان حاضر در نشست نقد و بررسي كتاب «به آن چشم‌ها نگاه كن» گفت: شهيد منصور ستاري يك انسان خاص با اراده در خلباني و فرماندهي نيروي هوايي ارتش بوده، اما در اين كتاب به آنها پرداخته نشده است.

وي افزود: همچنين نقش شهيد ستاري به عنوان طراح رادارهاي هوايي براي عمليات والفجر 8 نشان داده نشده است. اين اثر بيشتر دوران كودكي او را نشان مي‌دهد و مختصري از سرگذشت شهيد ستاري در دوران جنگ تحميلي عراق عليه ايران را بيان كرده است.

وي اظهار كرد: كتاب «به آن چشم‌ها نگاه كن» نه در قالب زندگينامه است نه در قالب داستان و نقطه ضعف اين اثر به حساب مي‌آيد.

در پايان نشست، عزت‌الله الوندي، نويسنده كتاب گفت: شروع نگارش اين اثر در سال 1383 بوده و در سال 1384 اين اثر را به نشر شاهد تحويل دادم. بعد از 4 سال كتاب «به آن چشم‌ها نگاه كن» منتشر و در طول اين مدت مطالبي از اين اثر كم و زياد شدند. به همين دليل نقاط ضعف آن را قبول دارم. 

كتاب «به آن چشم‌ها نگاه كن» كه زندگينامه سرلشكر خلبان شهيد منصور ستاري را به تصوير كشيده، رتبه سوم گروه «زندگينامه داستاني» سيزدهمين جشنواره انتخاب كتاب سال دفاع‌مقدس را از آن خود كرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها