سه‌شنبه ۱ آذر ۱۳۹۰ - ۱۵:۱۲
جشنواره ملي قرآن كريم دانشجويان فردا آغاز مي‌شود

معاون فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در نشست خبري بيست و ششمين جشنواره ملي قرآن كريم دانشجويان گفت: اين مسابقه در شش بخش از جمله تفسير و ترجمه برگزار مي‌شود. برگزيدگان اين مسابقه به مسابقات بين‌المللي قرآن دانشجويان كشورهاي مسلمان راه مي‌يابند.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)،‌ اين نشست خبري صبح امروز (سه‌شنبه، 1 آذر) در وزارت علوم، تحقيقات و فناوري برگزار شد.

غلامرضا خواجه‌سروي، معاون فرهنگي و اجتماعي اين وزارتخانه، در ابتداي سخنان خود با اشاره به ضرورت توجه به قرآن در فضاي آموزشي دانشگاهي كشور گفت: قرآن كتاب هدايت بشر است. اين كتاب، نقشه راهي است كه ما را به عبوديت الهي رهنمون مي‌شود. بنابراين، از حوزه آموزش عالي انتظار مي‌رود كه قرآن را در زيربناي آموزش‌ها و همچنين امور فرهنگي خود قرار دهد.

وي افزود: توجه به قرآن تاكنون به خوبي در حوزه آموزش عالي محقق نشده، زيرا آن‌چنان كه شايسته است، شاهد خط و سير قرآني در آموزش و پژوهش و همچنين امور فرهنگي نيستيم. به همين دليل شوراي عالي انقلاب فرهنگي در اقدامي ديرهنگام پس از گذشت سي و دو سال از پيروزي انقلاب اسلامي، به وزارت علوم و فناوري تكليف كرد كه بخشي از فعاليت‌هايش را به آموزش و پژوهش قرآن اختصاص دهد. اين امر مي‌تواند سبب نظام‌سازي قرآني در دانشگاه‌هاي ايران شود.

خواجه‌سروي با ابراز خرسندي از تخصيص بودجه به فعاليت‌هاي قرآني دانشگاه‌ها از سوي مجلس شوراي اسلامي گفت: با وجود گذشت هشت ماه از سال 90، هنوز اين بودجه به دست ما نرسيده است! درباره رقم اين بودجه نيز اخبار متفاوتي وجود دارد. عده‌اي از بودجه هزار و هفتصد ميليارد توماني و عده‌اي از بودجه صد و شصت ميليارد توماني خبر مي‌دهند كه هنوز هيچ‌يك از آنها به دست ما نرسيده است.

وي افزود: دانشگاه‌ها پس از اختصاص يافتن اين بودجه، طرح‌هايي را ارسال كردند كه بودجه بر اساس آن تصويب شد. اگر بر اين باوريم كه قرآن، كتاب هدايت است، استفاده از مباني آن در آموزش عالي نيازمند سرمايه‌گذراي است. ما تاكنون از فعاليت‌هاي دانشگاهي كه با هدف ترويج فرهنگ قرآني انجام مي‌گيرند، حمايت كرده‌ايم. برگزاري مسابقات و فعاليت‌هاي قرآني را نيز از سطح دانشجويان به كاركنان و اعضاي هيات علمي حوزه آموزش عالي تسري داديم.

خواجه‌سروي از تصميم وزارت علوم و فناوري براي برگزاري المپياد علوم و معارف قرآن خبر داد و گفت: مذاكرات اوليه در اين باره انجام شده و وزير علوم و فناوري نيز موافقت خود را اعلام كرده اما كيفيت و زمان برگزاري آن هنوز مشخص نشده است. 

وي سپس درباره جشنواره ملي مسابقه قرآن دانشجويان گفت: 450 نخبه قرآن در اين جشنواره شركت دارند كه 27 درصد آنها مربوط به دانشگاه‌هاي وزارت علوم‌اند. 10 درصد از شركت‌كنندگان از وزارت بهداشت، 17 درصد از دانشگاه‌هاي آزاد اسلامي، 14 درصد از دانشگاه‌هاي پيام نور، 10 درصد از دانشگاه علوم و معارف قرآني، 9 درصد از دانشگاه‌هاي جامع علمي كاربردي و 6 درصد از دانشگاه‌هاي مربوط به آموزش و پرورش‌اند.

معاون فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، جشنواره مسابقات ملي قرآن دانشجويان را «مسابقه مسابقه‌ها» نام برد و گفت: شركت‌كنندگان در اين مسابقه، پس از برگزيده شدن در چندين مسابقه منطقه‌اي به اين مرحله رسيده‌اند.

وي اين مسابقه را داراي دو بخش شفاهي و كتبي دانست و گفت: مسابقات بخش شفاهي، در شش بخش و مسابقات كتبي در سه بخش برگزار مي‌شود. شركت‌كنندگان گروه شفاهي در بخش‌هاي تلاوت به شكل تحقيق و ترتيل، حفظ پنج جزء، 10 جزء، 20 جزء و حفظ كل قرآن كريم رقابت مي‌كنند. رقابت‌هاي گروه كتبي نيز در دو بخش تفسير و ترجمه جريان دارد.

خواجه‌سروي ادامه داد: 48 درصد شركت‌كنندگان را پسران دانشجو و 52 را دانشجويان دختر تشكيل مي‌دهند. چهار تيم داوري هم براي اين مسابقات در نظر گرفته شده‌اند كه از افراد برجسته قرآني‌اند و تنها از ميان كارشناسان قرآني تهراني انتخاب نشده‌اند. افتتاحيه جشنواره مسابقات ملي دانشجويان فردا با قرائت پيام آيت‌الله صافي‌گلپايگاني آغاز مي‌شود. اين مسابقات جمعه، چهارم آذر، به پايان مي‌رسد.

وي از اختصاص مبلغ 600 ميليون ريال براي بخش جوايز مسابقات خبر داد و گفت: در اين مسابقات 42 برگزيده خواهيم داشت كه اين برگزيدگان به مسابقات بين‌المللي قرآن دانشجويان كشورهاي مسلمان راه مي‌يابند. امتياز ارتقاي تحصيلي نيز از ديگر مواردي محسوب مي‌شود كه در پاداش برگزيدگان لحاظ شده است.

در پايان اين جلسه، جليل دارا، مديركل امور فرهنگي وزارت علوم و فناوري، در پاسخ به سوال يكي از خبرنگاران درباره وضعيت كتابخانه‌هاي دانشگاهي گفت: اگر كتابخانه‌هاي دانشگاهي را در سطح كلان وزارت علوم در نظر بگيريم، در سه مرحله اين كتابخانه‌ها را تجهيز كرديم. 5000 كتاب از سوي مركز پژوهش‌هاي كتابخانه مجلس شوراي اسلامي به وزارتخانه اهدا شد. شهرداري نيز مبلغ 400 ميليون ريال براي خريد كتاب به وزارتخانه اهدا كرد. 160 هزار جلد كتاب نيز با موضوع فرهنگي به دانشگاه‌ها ارسال شد.

وي افزود: همچنين مصوب شده است با همكاري نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور، هر ماه يك مسابقه كتابخواني در دانشگاه‌ها برگزار كنيم. علاوه بر آن قرار شد كتابخانه‌هاي دانشگاهي داراي بيش از 700 عضو، زير نظر نهاد كتابخانه‌هاي عمومي قرار بگيرند. بن كتاب نيز براي فعالان فرهنگي وزارت علوم و فناوري در نظر گرفته شده است كه اميدوارم با مبلغ بالايي در اختيار ما قرار بگيرد.

همچنين خواجه‌سروي از كمك 300 ميليون توماني معاونت امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي براي ارسال كتاب به كتابخانه‌هاي دانشگاه‌ها در هفته كتاب خبر داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط