سه‌شنبه ۱ آذر ۱۳۹۰ - ۱۴:۲۱
نويسندگان برگزيده‌ی كودك و نوجوان تجليل شدند

پانزدهمين جشنواره‌ي كتاب سال دفاع مقدس در حوزه‌ي كودك و نوجوان دو نويسنده‌ي برگزيده و سه تقديري داشت.

ايبنا نوجوان: پانزدهمين جشنواره‌ي كتاب سال دفاع‌مقدس شب گذشته (سي‌ام آبان ماه) با معرفي آثار برگزيده و شايسته‌ي تقدير و اهداي جايزه به نويسندگان آن‌ها به كار خود پايان داد. 

در بخش داستان كودك و نوجوان با داوري مصطفي خُرامان و محمدرضا بايرامي كه حسين فتاحي سرداوري آن‌ را بر عهده داشت، كتاب «باغ كيانوش» نوشته‌ي علي‌اصغر عزتي پاك، رتبه‌ي سوم را از آن خود كرد.

علي‌اصغر عزتي‌پاك در «باغ كيانوش» ماجرايي را در قالب داستان روايت مي‌كند كه در حاشيه‌ي‌ جنگ تحميلي عراق عليه ايران رخ مي‌دهد. اين رمان را انتشارات كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان در قالب طرح «رمان نوجوان امروز» منتشر كرده است. خط اصلی داستانی در روستایی از توابع شهر همدان شكل می‌گيرد. 

در بخش شعر كودك و نوجوان نيز كه جعفر ابراهيمي(شاهد) و آتوسا صالحي داور و بابك نيك‌طلب، سرداور بودند، «تا پل رنگين‌كمان» اثر مريم هاشم‌پور و «مثل قلب پروانه» سروده‌ي مهدي مرداني تقدير شدند.

«ياد يوسف» نوشته‌ي يوسف قُوجُق در بخش زندگي‌نامه‌ي داستاني اين جشنواره تقدير شد كه روايت زندگي شهيد يوسف ملك‌شامران براي نوجوانان است. این کتاب در 85 بخش کوتاه، گوشه‌ای از زندگی شهید کامبیز(یوسف) ملک شامران از نویسندگان کتاب‌های کودک و نوجوان را به صورت داستانی برای نوجوانان روایت کرده است. 

داوري اين بخش را مهدي كاموس و جهانگير خسروشاهي با مديريت نصرت‌الله محمودزاده بر عهده داشتند.

در بخش نمايش‌نامه و فيلم‌نامه كه از زيرمجموعه‌هاي گروه هنر محسوب شد نيز اثري به نام «كودك و فرشته» رتبه‌ي دوم را كسب كرد. اين فيلم‌نامه، قصه‌ي دو نوجوان به نام‌هاي مصطفي و فرشته را روايت مي‌كند كه در اوج حوادث روزهاي آغازين جنگ تحميلي و سقوط خرمشهر، خانواده‌شان را در جريان حمله‌ي عراق به ايران و اصابت گلوله به خانه‌شان از دست داده‌اند. فيلم «كودك و فرشته» نيز به كارگرداني مسعود نقاش‌زاده بر اساس اين فيلم‌نامه ساخته شده است.

داوري گروه هنر جشنواره را مريم جمالي، مهدي بوستاني، رضوان بوستاني و ايرج افشاري به سرداوري تورج زارع بر عهده گرفتند. 

آيين پاياني پانزدهمين جشنواره‌ي كتاب سال دفاع مقدس شب گذشته در تالار خليج‌فارس باغ‌موزه‌ي دفاع‌مقدس با حضور «محمدرضا رحیمی» معاون اول رییس جمهور، «غلامعلی حدادعادل»، ريیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و «سيدمحمد باقرزاده» رييس بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع‌مقدس برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها