سه‌شنبه ۱ آذر ۱۳۹۰ - ۱۴:۰۵
ادوارد ليمونوف در راه انتخابات رياست جمهوري روسيه است

امسال رمان «ليمونوف» اثر پرخواننده و پرفروش امانوئل كارر به دريافت جايزه رنودو 2011 در فرانسه نائل شد. محور اصلي اين رمان ادوارد ليمونوف چهره‌ سياسي سرشناس روسي نامزد رياست جمهوري انتخابات سال آينده روسيه است.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) به نقل از مجله كتاب فرانسه، ليمونوف نويسنده و مخالف سياسي سرشناس روسي، مؤسس حزب ملي بلشويك، ناسيوناليست افراطي و نئو-استالينيستي است كه به منظور نامزدي در انتخابات رياست جمهوري روسيه در ماه مارس 2012 (فروردين 91) شهروندي فرانسوي‌اش را ابطال كرد.

او روز گذشته به رسانه‌ها اعلام كرد پيش از شركت در انتخابات سال آينده، شهروندي فرانسوي‌اش را باطل كرده است. تابعيت فرانسوي ادوارد ليمونوف يادگار سال‌هاي تبعيد او همراه با همسر محبوبش ناتاليا مدودوفا از دهه 80 ميلادي در فرانسه بود.

وي در پيغامي رسمي مليت فرانسوي‌ خود را ملغي اعلام كرد و گفت: قصد داشتم در روزهاي آتي براي انتخابات سال آينده روسيه نامزد شوم، از اين رو احساس وظيفه اخلاقي‌ام در برابر مردم روسيه و  شهروندان روسي مرا به آن وا داشت تابعيت فرانسوي خودم را لغو كنم.

ادوارد ليمونوف 22 فوريه 1943 با نام واقعي ادوارد ساونكو در شهر صنعتي ژرژينسك به دنيا آمد. اين شهر در كنار رودخانه اوكا و شهر بزرگ نيژني نووگورود (شهر ماكسيم گوركي) واقع شده است. خانواده ادوارد به شهر خاركف در اكراين نقل مكان كردند و او در همانجا بزرگ شد. او در دهه 70 ميلادي تبديل به شاعر سرشناسي در مسكو شد تا آنكه از اتحاد جماهير شوروي تبعيد شد. در سال 1974 به نيويورك رفت و پس از آشنايي با ناتاليا مدودوفا سال 1982 به پاريس نقل مكان و با او ازدواج كرد. پس از 5 سال اقامت در فرانسه تابعيت اين كشور را به دست آورد و توانست در همان زمان نيز تابعيت و شهروندي روسي خود را توسط ميخائيل گورباچف باز پس گيرد.

رمان «ليمونوف» نوشته امانوئل كارر به همين زندگي اسرارآميز و بو دار ادوارد ليمونوف در آمد و شد بين روسيه، اكراين، تبعيد به آمريكا، رفتن به فرانسه و بار ديگر روسيه و آغاز فعاليتي ارتجاعي در عرصه سياسي روسيه مي‌پردازد. امسال هم نشر آلبين ميشل فرانسه در اقدامي متضاد با انتشار رمان «ليمونوف» از سوي (P.O.L)، يكي از كتاب‌هاي قديمي ادوارد ليمونوف را تحت عنوان «روزنوشت يك تبعيدي، شرارت‌ و تصوير شخصي يك راهزن در بزرگسالي» تجديد چاپ كرده است. از سوي ديگر نيز نشر ديلتانت فرانسه به نوبه خود كتابي ديگر از ليمونوف به نام «سخنراني كه كلاهي كارگري بر سر كشيده» به بازار ارايه كرده است.

از مجموع آثار و مقالاتي كه درباره ليمونوف يا به قلم خودش منتشر شده‌اند، چنين جمع‌بندي مي‌شود كه پس از فروپاشي اتحاد جماهير شوروي در سال 1991، ليمونوف به روسيه باز مي‌گردد و حزب ملي بلشويك روسي را بنيان مي‌گذارد. حزبي نئو-استالينيستي و بسيار ناسيوناليست كه ادامه فعاليت‌ آن در سال 2007 توسط حاكميت در روسيه ممنوع مي‌شود. او مجله «ليمونكا» (اشاره به شكل ليمويي نارنجك دستي F1 و چه بسا نام مستعارش كه از آن برگرفته شده است) را به راه مي‌اندازد كه در آن همواره به تبليغ عليه حاكميت روسيه و انتشار مقالات تند و شديد انتقادي مي‌پردازد. همچنين ليمونوف در همان ابتداي دهه 90 با افتخار از جنگ شانه به شانه در كنار صرب‌ها عليه بوسني و هرزگووين دم مي‌زند و دو سال هم به خاطر مالكيت سلاح در روسيه به زندان مي‌افتد.

او نماينده جرياني مخالف در حاشيه صحنه سياسي روسيه است كه همواره در سال‌هاي اخير به نقد رژيم حاكم و منتقدان ليبرال آن پرداخته است و در چندين تجمع ممنوع بر ضد حكومت ولاديمير پوتين نيز شركت كرده است. سرويس‌هاي امنيتي و اطلاعات روسيه نيز بارها ادوارد ليمونوف را به جلسات سوال و جواب و استنطاق كشانده‌اند.

ولاديمير پوتين رييس‌جمهور دو دوره روسيه از سال 2000 تا 2008 كه سرانجام جايش را به ديميتري مدودف سپرد و به سمت نخست وزيري رسيد، در نظر دارد براي سومين بار هم در انتخابات رياست جمهوري سال بعد شركت كند و بار ديگر بر مسند رياست جمهوري روسيه در كاخ كرملين تكيه زند. او ماه سپتامبر (مهرماه) امسال عزم خود براي نامزدي انتخابات سال 2012 روسيه را به صورت علني اعلام نمود. تا ماه‌هاي آينده نيز گزارش‌هاي بيشتري درباره آرايش نامزدهاي انتخاباتي رو در روي هم براي انتخابات رياست‌جمهوري روسيه منتشر خواهند شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها