سه‌شنبه ۱ آذر ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۴
كامل‌ترين ويرايش «علوم‌العربيه» منتشر شد

انتشارات خاتم‌الانبياء اصفهان به تازگي ويرايش جديد كتاب «علوم العربيه» تاليف مرحوم سيدهاشم حسيني تهراني را با عنوان «علوم العربیه؛ قسم النحو» وارد بازار كتاب كرده است. اين كتاب، كامل‌ترين منبع در علوم نحو عربي محسوب مي‌شود.-

محمدامين شريعتي، مدير انتشارات خاتم‌الانبياء (ص) اصفهان، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، با اعلام اين خبر اظهار كرد: كتاب‌هاي ديگر كه با موضوع نحو در بازار نشر موجودند، هر يك بخشي از اين كتاب را با نامي منتشر كرده‌اند يا گزيده‌اي از علوم‌العربي به شمار مي‌آيند.

شريعتي افزود: كتاب «علوم العربیه؛ قسم النحو» 880 صفحه دارد و به زبان عربي نوشده شده و كامل‌ترين مرجع در علوم نحو عربي است كه بعد از 30 سال متن كامل آن توسط انتشارات خاتم‌الانبياء (ص) احيا و تصحيح شده است.

وي درباره نحوه ويرايش اين كتاب گفت: نسخه اصلي موجود از علوم‌العربيه فهرست نداشت و ايرادهاي ويراستاري زيادي داشت كه در انتشار ويرايش جديد و كامل آن،‌ حجت‌الاسلام سيد محسن موسوي آن را فهرست‌نويسي و به صورت كامل تصحيح و ويرايش كرده است.

مدير انتشارات خاتم‌الانبياء (ص) اصفهان درباره اين كتاب اظهار كرد: از آنجا كه تمام مثال‌هاي بيان شده در كتاب علوم‌العربيه، برگرفته از آيات قرآنند و اين كتاب شامل آيات بسياري است، نياز به ارجاع‌نويسي براي تكميل آن كاملا احساس مي‌شد كه اين ارجاعات در ويرايش انجام گرفته توسط انتشارات خاتم‌الانبياء (ص) صورت گرفت و منبع هر آيه مشخص شد.

شريعتي همچنين از تجديد چاپ «رسائل جامع خواجه عبدالله انصاري» توسط انتشارات خاتم‌النبياء (ص) خبر داد و گفت: اين كتاب شرحي بر مجموعه هشت رساله اخلاقي و عرفاني خواجه عبدالله در 14 جلد است كه در حال تجديد چاپ برخي جلدهاي آنيم.

وي افزود: چاپ‌ نخست اين كتاب در ايران به قبل از دهه 50 برمي‌گردد و به جز اوايل انقلاب، ديگر چاپ تازه‌اي از آن نداشتيم تا اين كه در سال 82 آن را در انتشارات خاتم‌الانبياء (ص) تصحيح و منتشر كرديم و اكنون نيز چاپ چهارم در دست انتشار است. 

ويراستار «رسائل جامع خواجه عبدالله انصاري» اظهار كرد: اين كتاب مربوط به قرن پنجم هجري است كه انتشار آن، نياز به ويراستاري فني داشت. به عنوان مثال، خواجه عبدالله گاه در متن به كلمه‌اي از آيات و احاديث اشاره كرده بود كه ما در تصحيح خود، اين آيه يا حديث را به طور كامل در پانويس آورديم.

ناشر كتاب‌هاي حوزوي همچنين از انجام ويرايش كتاب «شرح مكاسب شيخ انصاري» در انتشارات خاتم الانبياء(ص) خبر داد و افزود: آيت‌الله جمشيد سميعي اين ويرايش را به عهده دارد.

وي با بديع خواندن اين شرح در عرصه كتاب‌هاي حوزوي، گفت: ساختار اين كتاب به اين صورت است كه متن عربي و ترجمه آن، هر يك در صفحه‌اي جداگانه و مقابل هم آورده شده‌اند و پس از هر دو صفحه عربي و ترجمه آن، شرح آن به صورت مفصل چند صفحه‌اي و در قالب پرسش و پاسخ ارايه شده كه كار تازه‌اي در عرصه كتاب‌هاي حوزوي محسوب مي‌شود.

شريعتي افزود: اين مجموعه، يك «كتاب كار» حوزوي و براي آموزش از را ه دور مناسب است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط