دوشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۰ - ۱۵:۱۹
كتاب «بازيگري در قرن بيستم» وارد بازار كتاب شد

کتاب «بازیگری در قرن بیستم» نوشته آلیسون هوج، با ترجمه هاجر هوشمندی، وارد بازار کتاب ایران شد. استانیسلاوسکی، مه‌یرهولد، گروتوفسکی، پیتر بروک و برخی دیگر از بزرگان تئا‌تر معاصر در این کتاب معرفی شده‌اند./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، استانیسلاوسکی، مه‌یرهولد، گروتوفسکی، پیتر بروک و بسیاری دیگر از بزرگان تئا‌تر معاصر در کتاب «آموزش بازیگری در قرن بیستم» حضور دارند. ویراستار کتاب السون هوج معتقد است بازیگری مهم‌ترین پیشرفت در تولید تئا‌تر مدرن غرب است. 

اهمیت بازیگری در آغاز قرن بیستم از یک سو به دلیل آشنایی با سنت‌های شرقی در تئا‌تر و بازیگری و از سوی دیگر به دلیل مطالعات علمی و تجربی در رشته‌های دیگری چون روانکای و بیومکانیک بود. همچنین تولد جایگاه شاخص «کارگردان» در تئا‌تر قرن بیستم نقش مهمی در این پیشرفت داشت.

مجموعه مقالاتی که در این کتاب گرد آمده‌اند به دیدگاه برجسته‌ترین چهره‌های تئا‌تر مدرن از آغاز تا امروز در زمینه‌ بازیگری می‌پردازند. نکته‌ جالب اینجاست که بسیاری از این چهره‌ها نه بازیگران، که کارگردانان تئا‌ترند. اما این کارگردانان علاوه بر نظریه‌پردازی در حوزه‌ بازیگری معمولا با بازیگران ثابت در طول سال‌ها همکاری داشته‌اند و نظریات آنان درباره بازیگری در تعامل با این بازیگران شکل گرفته و منجر به مکتب‌های مختلف در بازیگری چون مکتب استانیسلاوسکی یا مکتب مه‌یرهولد شده است.

هاجر هوشمندي مترجم كتاب در گفتگو با «ايبنا» دليل انتخاب اين كتاب را براي ترجمه، گردآمدن تمام نظريات مهم اين حوزه در يک كتاب بيان كرد و گفت: ما كمتر چنين كتابي سراغ داريم كه به شكل جدي به تمام نظريات و مكتب‌هاي مدرن بازيگري پرداخته باشد و بسياري افراد كه در ديگر منابع صرفا نامي از آنها ذكر شده، در اينجا در فصل‌هاي مجزا مورد مطالعه قرار گرفته‌اند. 

وی افزود: همچنين انتشارات معتبر «راتلج» كه ناشر اصلي اين كتاب است هم آن را به عنوان يک منبع آموزشي معتبر در زمينه‌ بازيگری تئاتر معرفي كرده است. در فصل‌هاي مختلف علاوه بر نظريات به تئاترهاي شاخصي هم كه بر مبناي اين نظريات اجرا شده‌اند، پرداخته  و تمرينات اين كارها شرح داده شده‌اند.

هوشمندي همچنين تشكر ويژه‌اي از دكتر عطاالله كوپال استاد ادبيات نمايشي و ويراستار علمي اين كتاب داشت كه ترجمه را مطالعه كرده و ايرادهاي آن را برطرف كرده است.

چشم‌انداز کلی کتاب در ‌‌نهایت گویای این نکته است که یک سیستم جهانی یا یک رویکرد واحد نسبت به بازیگری وجود ندارد. امروز بازیگر می‌تواند بر پایه‌ نظریه‌های مکاتب مختلف، راه شخصی خود را در بازیگری بیابد.

مقالات «آموزش بازیگری در قرن بیستم» را نویسندگان مختلف نوشته‌اند؛ ویراستار اصلی کتاب آلیسون هوج است و ویراستار علمی ترجمه فارسی عطاءالله کوپال.

«آموزش بازیگری در قرن بیستم» را شرکت نشر نقد افکار در ۳۶۵ صفحه، با ترجمه هاجر هوشمندی و شمارگان دوهزار و ۲۰۰ نسخه و با قیمت ۹هزار و ۵۰۰ تومان منتشر کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها