دوشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۰ - ۱۵:۱۸

شهر «برمن» «مارلنه اشتریرویتس» را برای تازه‌ترین رمانش با عنوان «رنج‌آفرين» به عنوان برنده جایزه ادبی خود موسوم به جایزه «برمر» در سال 2012 معرفی کرد./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از خبرگزاری آلمان، رمان «رنج‌آفرين» که امسال در جمع فینالیست‌های جایزه کتاب 2011 آلمان نیز جای داشت، مخاطب خود را در خطر یک دنیای غیرقابل کنترل قرار می‌دهد و هیات داوران به خاطر همین ویژگی، این رمان را شایسته دریافت این جایزه 20 هزار یورویی دانسته است. 

«اشتریرویتس» 61 ساله که به عنوان نویسنده، کارگردان، نمایشنامه‌نویس و نویسنده نمایشنامه‌های رادیویی نیز فعالیت دارد تاکنون برای آثار خود جوایز متعددی را کسب کرده است. او که در وین و برلین زندگی می‌کند آثار ادبی زیادی را به رشته تحریر درآورده که «نیویورک. نیویورک. الیسیان پارک» 1993، «عشق لیزا» 1997، «آیندگان» 1999، «نورما دسموند» 2002، «جسیکا 30» 2004، «من، یوهانا ای» 2009 و «برایم هیچ اتفاقی نخواهد افتاد» 2010 از جمله آثار او است. 

همچنین جایزه تشویقی ادبی «برمر» به ارزش 6 هزار یورو به «یوآخیم میرهوف» نویسنده و بازیگر آلمانی برای نخستین رمانش با عنوان «همه مردگان به بالا پرواز می‌کنند. آمریکا» اهدا می‌شود. «میرهوف» که متولد 1967 است از سال 2005 عضو «بورگ تئاتر» شهر وین است.
 
جایزه ادبی «برمر» سال 2012 و جایزه تشویقی آن در ماه ژانویه در محل شهرداری شهر برمن اهدا می‌شود. این جایزه ادبی از جمله جوایز قدیمی و معتبر کشور آلمان است که از سال 1954 هر سال به نویسندگان آلمانی زبان برای یکی از آثار آنان اهدا می‌شود. این جایزه تا سال 1960 از سوی سنای شهر برمن اهدا شد و پس از آن با تاسیس بنیاد «رودولف الکساندر شرودر» اهدای آن از سال 1962 به این بنیاد واگذار شد. نخستین دوره اهدای این جایزه مصادف با هفتاد و پنجمین سال تولد «رودولف الکساندر شرودر» (1987 -1962) نویسنده، شاعر، مترجم و هنرمند آلمانی و برای تقدیر از وی به «هاینریش اشمیت بارین» اهدا شد. همچنین از سال 1977 به این جایزه یک جایزه تشویقی نیز افزوده شد. 

از برندگان اخیر این جایزه می‌توان به فریدریکه می روکر، کلمنس جی زتس، مارتین کلوگر، هانس یوآخیم شدلیش، فلیسیتاس هوپه، راینهارد ییرگل و بریگیته کروناور اشاره کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها