یکشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۰ - ۱۶:۲۰
اخوان‌ثالث کمک بزرگی به شعر نیمایی کرده است

مراسم اختتامیه جشنواره «شعر ققنوس» در تالار جلیل شهناز خانه هنرمندان برگزار شد. معرفی برگزیدگان این جشنواره، یادی از مهدی اخوان‌ثالث و تجلیل از مفتون امینی از برنامه‌های این مراسم بودند. مرتضی کاخی در این مراسم گفت: زبان شعری اخوان‌ثالث متفاوت از زبان شعری نیماست و این مساله کمک بزرگی‌ از سوی او به شعر نیمایی است._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مراسم اختتامیه نخستین جشنواره «شعر ققنوس»، عصر دیروز (28 آبان) با پخش سرود جمهوری اسلامی ایران و تلاوت آیاتی از قرآن آغاز شد. فاطمه سالاروند نیز اجرای این برنامه را برعهده داشت.

در ابتدای مراسم، فاطمه راکعی، مدیر عامل انجمن شاعران ایران، ضمن خوشامدگویی به ميهمانان این مراسم، شعر «ققنوس» نیما یوشیج را قرائت و نکاتی درباره ارزش و اهمیت شعر نیما ارایه کرد. وی همچنین درباره اهداف جشنواره «شعر ققنوس» و چگونگی شکل‌گیری این جشنواره صحبت کرد.

در ادامه این مراسم شعر «قاصدک» سروده مهدی اخوان‌ثالث با صدای این شاعر پخش شد که مقدمه‌ای برای دعوت از مرتضی کاخی و صحبت پیرامون شعر اخوان‌ثالث بود.

سالاروند ضمن دعوت از کاخی به کتاب «باغ بی برگی»، یادنامه اخوان‌ثالث به اهتمام کاخی اشاره کرد و گفت: نکته قابل ستایش درباره کاخی، احترام زیادی‌ست که برای نمونه‌های اصیل شعر قائل است.

کاخی نیز در سخنان خود اشاره‌هايی به جایگاه اخوان‌ثالث در شعر معاصر داشت و اظهار کرد: اخوان‌ثالث یکی از پیروان بزرگ شعر نیمایی و خود نیما یوشیج است. هرچند گاهی در خلوت و تنهایی خود، گله‌هایی هم داشت، البته نه از شعر نیما بلکه از گردش روزگار.

وی افزود: زبان اخوان‌ثالث با زبان شعری نیما یوشیج تفاوت دارد و این مساله شعر كمكي است که شعر اخوان‌ثالث به شعر نیمایی کرده است. 

آثار رسیده  به دبیرخانه جشنواره «شعر ققنوس» در مرحله نخست از سوی هیات انتخاب این جشنواره بررسی و برای شرکت در مرحله داوری انتخاب شدند. اسماعیل امینی، فاطمه سالاروند و امیرحسین نیکزاد،اعضای هیات انتخاب این جشنواره بودند. از میان 600 اثر رسیده از حدود 100 شاعر در نهایت 10 شاعر برای شرکت در مرحله پایانی جشنواره «شعر ققنوس» انتخاب شدند.

در بخش بعدی مراسم اختتامیه این جشنواره، امینی از اعضای هیات انتخاب به قرائت بیانیه اعضای این هیات پرداخت و توضیحاتی درباره نحوه بررسی آثار در این بخش ارایه کرد.

کورش آقامجیدی، علیرضا رجب‌زاده کاشانی، معین زروان، سعید سلطانی طارمی، علی سلیمانی، محمدعلی شاکری یکتا، آرش شفاعی، حسن فرازمند، سید مرتضی معراجی و انسیه موسویان، شاعرانی بودند که آثار آن‌ها به مرحله نهایی این جشنواره راه‌یافته‌ بود. این شاعران در بخش‌های مختلف برنامه به شعرخوانی پرداختند.

در ادامه غلام‌حسین سالمی دقایقی درباره نیما و شعر نیمایی سخنرانی كرد و دو قطعه از اشعار نیما را برای حاضران در جلسه خواند.

وی در سخنان خود توضیح داد: در این مراسم درباره چیزی باید صحبت کنم که حقانیت آن ثابت شده است. شعر نو همیشه بوده و زاییده نیازی اجتماعی‌ است که همیشه وجود داشته است. شاعر امروز دوشادوش حوادث روزگار خود گام می‌گذارد و شعر نو دو جنبه اصولی نگاه و ساختار تازه را داراست.

طبق اعلام قبلی، قرار بود در این مراسم از مفتون امینی، تجلیل شود. البته امینی به دلیل بیماری نتوانست در این مراسم حضور داشته باشد، اما در غیاب او سهیل محمودی صحبت‌هایی پیرامون شعر امینی و جایگاه این شاعر ارایه و از او به عنوان یکی از شاگردان خلف نیما یاد کرد که بی‌واسطه نیما یوشیج را دیده است.

در این بخش از تابلو فرشی که قرار بود به مفتون امینی اهدا شود، رونمایی شد.

در بخش دیگر از این مراسم ساعد باقری از اعضای هیات داوران مطالبی را پیرامون نحوه داوری‌های انجام شده در این جشنواره با اشاره به جزئیات این داوری‌ها و تشریح نکات ضروری در شعر هر یک از شاعران ارایه کرد.

در ادامه علی‌رضا طبایی بیانیه هیات داوران را قرائت کرد. کاخی، طبایی، باقری و محمودی، اعضای هیات داوران این جشنواره بودند.

بخش پایانی اين مراسم به معرفی برگزیدگان و اهدا جوایز به این افراد اختصاص داشت که از سوی راکعی، افشین علا، سالمی، محمودی و باقری صورت گرفت.

در بخش شعر این جشنواره، سعید سلطانی طارمی به عنوان نفر اول، علی‌رضا رجبعلی‌زاده کاشانی به عنوان نفر دوم و حسن فرازمند و آرش شفاعی به ‌طور مشترک به عنوان نفر سوم معرفی شدند. همچنین در این بخش محمدعلی شاکری یکتا با نظر ویژه به شعرهای «هیتلر کنار رود سن» و «دنیای مجازی» شایسته تقدیر شناخته شد.

از سوی دیگر در بیانیه هیات انتخاب آمده بود، در بخش مقاله از میان مقاله‌های رسیده به دبیرخانه به دلیل مطرح نکردن بحث‌های پیش‌برنده‌ و نبودن نگاهی نو و تحلیل‌گر در این آثار، هیچ‌یک از مقالات برای داوری مرحله نهایی انتخاب نشدند، اما مقاله لیلا کردبچه، به دلیل جامعیت گردآوری مباحث پیش‌تر مطرح شده و طرحی مدون، شایسته تقدیر شناخته شد.

در حاشیه این مراسم نمایشگاه تخصصی کتاب‌های شعر در خانه هنرمندان برپا بود. 

مراسم اختتامیه نخستین جشنواره «شعر ققنوس»، عصر دیروز‌ (28 آبان) در تالار جلیل شهناز خانه هنرمندان برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط