یکشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۵
پورتال كنسرسيوم محتواي ملي گسترش مي‌يابد

معاون برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات دانشگاه تهران در مراسم رونمايي از پورتال كنسرسيوم محتواي ملي گفت: رونمایی از این پورتال حاصل یک همت جمعی است و كار در اين كنسرسيوم تسامح و گذشت می‌خواهد. خوشبختانه سازمان اکو نیز تفاهمنامه‌ای را با کنسرسیوم محتوای ملی امضا کرده و ناشران اتحادیه جهان اسلام هم قصد دارند تا تفاهمنامه‌ای را امضا کنند. این کنسرسیوم ظرفیت جهانی شدن دارد.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، دكتر سعیدرضا عاملی معاون برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات دانشگاه تهران اولین سخنران مراسم رونمايي از پورتال كنسرسيوم محتواي ملي بود. اين مراسم عصر ديروز (28 آبان‌) در تالار حوزه هنري و با حضور جمعي از مسوولان كتابخانه‌اي كشور برگزار شد.

عاملي در ابتدای سخنانش با تاکید بر ظرفیت‌های فضای مجازی گفت: در ریاضیات چهار عمل اصلی جمع، منها، ضرب و تقسیم وجود دارد که در واقع منشا اصلی این چهار عمل باز هم جمع و تفریق است. فضای مجازی یک جمع کردن عظیم و یک منها کردن عظیم است. 

وی ادامه داد: در منها کردن، فضای مجازی کوچک کردن عظیمی را انجام داده است. باید گفت آنچه که جهان را جهان می‌کند فاصله است، این در حالی‌ است که در فضای مجازی این فاصله از بین رفته  و شما با یک کلیک در این فضا می‌توانید از یک کشور به کشور دیگر سفر کنید. 

عاملي در ادامه درباره قدرت فزاینده فضای مجازی گفت: در محیط مجازی ما از توان جدیدی صحبت می‌کنیم. در این فضا قدرت فزاینده محیط به گونه‌ای است که پدیده‌ها را به لحاظ افزایش متمایل به بی‌نهایت می‌کند. 

وی تصریح کرد: به طور مثال کتاب در فضای مجازی با تیراژ معنا و وجود دارد اما وقتی کتاب در فضای مجازی قرار می‌گیرد متمایل به بی نهایت مصرف می‌شود.

عاملی همچنین به زمان مجازی و کار مجازی اشاره کرد و گفت:  اساس قانون نسبیت انشتين بر سه عنصر قرار دارد؛ سرعت، حرکت، فاصله؛ هر چه سرعت بیشتر شود فاصله کوتاه‌تر می‌شود. اما همین زمان در فضای مجازی وقتی فاصله‌ای در آن وجود ندارد چه معنایی می‌تواند پیدا کند؟ بنابراین خورشید در فضای مجازی غروب نمی‌کند. 

وی اضافه کرد: کار مجازی نیز با کار دستی و مکانیکی متفاوت است. در جهان فیزیکی کار به مثابه یک تلاش و به مثابه تولید، توزیع و مصرف است اما در فضای مجازی کار به مثابه متمایل بی‌نهایت تولید، توزیع و مصرف است. 

معاون برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه باید در این فضا ذهن مجازی داشته باشیم، گفت: اگر با ذهن آنالوگ در این فضا کار کنیم، باختیم. باید ذهنمان مجازی باشد.

وقتي اينترنت داريم يعني واردات داريم
مهدی اخوان، قائم مقام وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات سخنران بعدی این مراسم بود. وي با اشاره به ارتباط تنگاتنگ فناوری اطلاعات و ارتباطات با تولید محتوا گفت: هم‌اكنون دو دیدگاه راجع به فناوری اطلاعات و ارتباطات وجود دارد.
 
وی به دیدگاه سنتی در این‌باره پرداخت و گفت: این دیدگاه به حوزه ICT می‌پردازد و به تعاریف مخابراتی اشاره دارد، اما در دیدگاه جدید دنیا عوض شده و مباحثی به نام مخابرات چندان جايي ندارد. دیدگاه جديد به استفاده از مجموعه فایل‌های صوتی و تصویری و نیز متون می‌پردازد. 

وی با اشاره به سرمایه‌گذاری روی زیرساخت‌ها برای عرضه پهنای باند گفت: ما روی واردات خودرو حساس هستیم اما در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات و تولید محتوا نمی‌توانیم صادر کننده باشیم چون وقتی اینترنت داریم یعنی واردات داریم و این واردات نابود کننده است. پس باید در این زمینه تولید محتوا کنيم.

مراسم رونمایی از پورتال کنسرسیوم محتوای ملی عصر شنبه با حضور حجت‌الاسلام سيد مهدي خاموشی ريیس سازمان تبلیغات اسلامی،‌ مهدي اخوان قائم مقام وزیر ارتباطات و فناوري اطلاعات، محمد مهدي‌نژاد معاون پ‍ژوهشي وزير علوم، سعيدرضا عاملي معاون برنامه‌ريزي و فناوري اطلاعات دانشگاه تهران، رسول جعفريان رييس كتابخانه مجلس شوراي اسلامي، اسحق صلاحي رييس سازمان اسناد و كتابخانه ملي و جمعي ديگر از صاحب‌نظران در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد.

اين كنسرسيوم به نشاني اينترنتي www.icnc.ir در دسترس علاقه‌مندان است. در اين كنسرسيوم مجموعه‌اي از سازمان‌ها و نهادها محتواي علمي و پژوهشي خود را منتشر و عرضه مي‌كنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها