جمعه ۲۷ آبان ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۷
بهره‌گيري از کلام‌الله مجید و اسرار نماز براي خلق داستان

حجت‌الاسلام محسن قرائتی در آیین اختتامیه نخستین همایش نویسندگان ایران، قرآن مجید را منبعی غنی برای خلق آثار داستانی و علمی دانست و گفت: بهتر است نویسندگان ما با روایات و اسرار نماز و قرآن آشنایی داشته باشند و سوژه‌های قرآنی را استخراج و استفاده کنند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، حجت‌الاسلام قرائتی در مراسم اختتامیه نخستین همایش نویسندگان ایران که عصر دیروز، پنجشنبه ۲۶ آبان، با حضور جمعی از مسوولان فرهنگی در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و معماری برگزار شد، سخنرانی کرد.

سخنان وی درباره موضوعات مرتبط با نویسندگی که با لحنی طنز توام بود، سبب شاد شدن فضای برنامه شد، به طوری که حاضران با صدای بلند می‌خندیدند و در ‌‌نهایت برخی از نویسندگان از وی خواستند تا در وقت سخنران بعدی نیز صحبت کند.

این پژوهشگر علوم دینی در ابتدا گفت: خداوند به قلم قسم خورده و آیا آن قلم از نوع همین قلم‌هایی است که در دست ماست؟ رسالت قلم آن است که ابدیت پیدا کند.

وی به طولانی شدن بسیاری از سریال‌های تلویزیونی اشاره کرد و افزود: عادت کنیم از پرگویی و اطناب در آثارمان چه در ساخت سریال‌های تلویزیونی که این روز‌ها فقط با «آب بستن» پر می‌شود و چه در نوشتن، پرهیز کنیم و سعی داشته باشیم که هدفمندانه به خلق اثر بپردازیم.

قرائتی در ادامه به فضای طنز کشور در سال‌های اخیر نیز اشاره کرد و گفت: باید یاد بگیریم خواندنی بنویسیم و مردم را به طرز مفید بخندانیم. ما این روز‌ها به جای آن‌که باهم بخندیم به هم می‌خندیم و به این دلیل است که هنر خنداندن نداریم و فکر می‌کنیم با مسخره کردن می‌توان خنداند؛ در حالی‌که همان‌طور که خوب بلدیم بگریانیم، باید راه‌های خنداندن را نیز یاد بگیریم و حتی برای آموختن آن، کلاس و درس برپا کنیم.

این مفسر قرآن در ادامه به لزوم بهره‌گیری از تعالیم اسلامی در خلق آثار ادبی اشاره کرد و توضیح داد: بهتر است زیبایی‌های اسلام را در نوشتن فراموش نکنیم؛ اسلام دینی است با جاذبه‌های فراوان که باید آن‌ها را استخراج کنیم و دستمایه خلق اثر قرار دهیم.

وی اضافه کرد: در نماز ۲۰۰ سرنخ مبتنی بر نیازهای تکاملی انسان پیدا شده است و وقتی قلم هدفمند باشد، از تعالیم نماز و اخلاق و امانت و صداقت دور نمی‌ماند.

این پژوهشگر، قرآن مجید را منبعی غنی برای خلق آثار داستانی و علمی دانست و گفت: هر کلام قرآن موضوع یک پایان‌نامه دکتری رشته پزشکی است. بهتر است نویسندگان ما با روایات و اسرار نماز و قرآن آشنایی داشته باشند و سوژه‌های قرآنی را که منجر به تعالی جامعه انسانی است، استخراج کنند.

وی به نویسنگان پیشنهاد عضویت در ستاد نماز را داد و گفت: شما می‌توانید عضو ستاد نماز شوید و می‌توانیم در امر نوشتن به یکدیگر کمک کنیم تا هم برای این دنیا و هم آخرتمان مفید باشد.

قرائتی با بیان این‌که لازم است به جای مقلد غرب بودن، غربی‌ها را به تقلید از خود واداریم، گفت: خاصیت غرب برای ما چیزی جز تحقیرشدن نیست. ما باید نیازهای نسل نو و مشکلات واقعی مرم را واکاویم و بعد از آن‌که موضوع را تشخیص دادیم، با استفاده از محتوای قرآنی، رکن سوم که‌‌ همان زیبا نوشتن است را به کار ببریم.

وی در پایان با بیان این‌که لازم است نیت‌ها برای نوشتن خالصانه و معنوی باشد، یادآور شد: وقتی نیت‌ها صاف باشد در امور دنیوی تاثیر گذار خواهد بود. ارتباط متواضعانه با خدا دل‌ها را پاک و رقیق خواهد کرد؛ چرا که فکر مردم امانت است و بدون اخلاص کار‌ها پیش نمی‌رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها