جمعه ۲۷ آبان ۱۳۹۰ - ۱۵:۱۵
جشن« ماه توسعه کتاب» براي فيليپين از راه رسيد

15 سال است که ماه نوامبر برای مردم فیلیپین معنای خاصی دارد و هر فردی می تواند با شرکت در برنامه های مختلف جشن« ماه توسعه کتاب» سهمی هرچند کوچک در افزایش سرانه مطالعه کتابخوانی در این کشور داشته باشد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از بیزینس ورلدآنلاین،پانزدهمین جشن ماه توسعه کتاب با حمایت شورای ملی توسعه کتاب و دایره منتقدان مانیل درپایتخت فیلیپین با عنوان«کافه کتاب بزرگ فیلیپین» در حال برگزاری است. 

این جشن فرصتی است تا توجه مردم به ذهن های ایده پردازی که در کشور،کتاب های برجسته خلق می کنند جلب شود ؛گروهی از مردم هم برای مطالعه،نیاز به یادآوری دارند و بدون آن،شاید هرگز سراغ کتاب نروند . به این ترتیب می توان گنجینه های ادبی ناشناخته فیلیپین را به آنها یادآوری کرد.

نوامبر فرصتی برای ناشران فیلیپینی است تا میزان پیشرفت و حجم توسعه این صنعت را در کشور بررسی و ارزیابی کنند و فعالان این عرصه برای برداشتن گام های بعدی به منظور پیشرفت و توسعه نشر،با یکدیگر به توافق برسند.

یکی از نقاط عطف ماه جشن توسعه کتاب،برگزاری سی امین جایزه کتاب ملی است که هر سال در موزه ملی مانیل برپا می شود و این بار نیز نام بهترین کتاب های سال 2010 فیلیپین در قالب این جشن در 12 نوامبر اعلام شد. جایزه ملی کتاب فیلیپین بخش های مختلف داستانی،غیرداستانی، شعر، تاریخی، هنر، علوم اجتماعی، تفریحی و طراحی دارد و در هر بخش نیز چندین نفر برنده می شوند. 

امسال در بخش کتاب های داستانی «فرشته آبی،سایه سفید» رمانی از«چارلسون اونگ»،«زیر رشته کوه های گریان» اثر«کریسلدا یابس» و«دختر دلال اسلحه» نوشته «جینا آپوستول» این جایزه را به خود اختصاص دادند.

در بخش کتاب های غیرداستانی نیز سی امین جایزه ملی کتاب این کشور به «خاطرات بیمارستان در ایبا پانگ »نوشته «رومولو پی.باکوئیران»، «داستان سارنا:فقدان پادشاهی» به قلم «کریسلدا یابس» و«سازنده پل ها» اثر «رودی کوئنسا»تعلق گرفت.

برندگان بخش شعر نیز «گل ها در آب:اشعاری برای عشق و تنفر» نوشته «ماریا ژوزفین»،«امور روزمره» به قلم «فیدلیتو سی.کورتس» و «اگر این شعر را برای تو بنویسم،آن را پرواز می دهی؟» سروده «سیمون دوم دوم» بودند.

این جایزه فرصتی بود تا مردم بتوانند با بهترین نویسندگان و طراحان کتاب کشور که اثر خود را به چاپ رسانده اند،آشنا شوند.

واقعه مهم دیگر این ماه نیز دومین فستیوال ادبی بین المللی مانیل است که که از 16 تا 18 نوامبر به همت شورای ملی توسعه کتاب در موزه آیالا در ماکاتی سیتی برگزار شد و نویسندگان پرجایزه خارجی و داخلی در سخنرانی،همایش و جلسات مختلف درباره ادبیات بحث و گفت و گو کردند.کار این شورا به همین جا ختم نمی شود و در 28 و 29 نوامبر نیز با همکاری مجمع توسعه کتاب فیلیپین در یک گردهمایی دوروزه،درباره آینده کتاب ها بحث و بررسی می شود.

«بابارا تاچمن»،برنده نوبل کتب تاریخی معتقد است کتاب ها انسانیت چاپ شده و دربرگیرنده تمدن هستند.بدون کتاب تاریخ ،خاموش است ؛ادبیات گنگ است ؛علم متوقف شده و تفکر و اندیشمندی گرفتار سکون می شود.

شورای ملی توسعه کتاب همکاری نزدیکی با آژانس ها و بخش های دولتی مانند بخش آموزش ،کمیسیون تحصیلات عالی،ناشران کتاب،موسسات علمی،کتابخانه ها، رسانه های مختلف و... دارد و فعالیت هایی برای تشویق و ترغیب عموم مردم به مطالعه و دوست داشتن کتاب ها دارند.این شورا همچنین تلاش می کند تا میزان سرمایه گذاری در بخش صنعت کتاب را افزایش دهد و بازار کتاب را رونق بخشد.

دایره منتقدان مانیل نیز یک سازمان غیرانتفاعی است که در سال 1981 پایه گذاری شد و شامل منتقدان ادبی برجسته و یادداشت نویس های روزنامه است.این گروه معتقدند کتاب های فیلیپین شایسته توجه بیشتر رسانه های تجاری و عموم مردم است و این قبیل برنامه ها می تواند منجر به افزایش سرانه مطالعه در جامعه شود.

آینده از آن جوانان است پس با شعار«امروز بخوان،فردا رهبری کن» باید چشم انتظار آینده سازانی اندیشمند باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها