پنجشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۹
داستانك‌نويسان پايداري با قالب آثار خود بيشتر آشنا شوند

جواد محقق،‌ دبير علمي دومين جشنواره داستان كوتاه پايداري گفت: اگر برگزاري اين جشنواره، تداوم پيدا كند و نويسندگان علاقه‌مند، آشنايي بيشتري با اين قالب پيدا كنند، با متمايز كردن كارشان از نظر شكلي و محتوايي با ديگر آثار، به نقطه اوج اين حوزه خواهند رسيد._

جواد محقق‌ در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) جشنواره داستان كوتاه پايداري را اقدامي لطيف و دوست‌داشتني خواند و اظهار كرد: شركت‌كنندگان در اين جشنواره، با تمام وجود كار كرده بودند و از اين جهت، كاري ارزشمند محسوب مي‌شود.

وي با اشاره به پيشينه ناشران خصوصي برگزاركننده اين جشنواره گفت: انتشاراتي‌هاي هزاره‌ققنوس و سفير اردهال، با توجه به انس و علاقه‌ خود به حوزه دفاع‌مقدس و با يك ابتكار شخصي، جشنواره داستان كوتاه پايداري را برگزار كردند و قصد دارند كه آن را ادامه دهند.

اين شاعر و نويسنده پپشكسوت بر لزوم حمايت نهادهاي رسمي و سازمان‌هاي متولي از اين جشنواره و همچنين اِعمال نظم و مديريت در آن تاكيد كرد و افزود: هنوز داستان‌هاي كوتاهِ كوتاه، در جامعه تعريف شده نيستند و به همين دليل، ‌بسياري از شركت‌كنندگان، داستان‌هاي كوتاه خود را به دبيرخانه ارسال كرده بودند. اما برگزاركنندگان جشنواره، تاكيد كرده‌اند كه داستان كوتاه در دوره بعدي، پذيرفته نخواهد شد.

دبير علمي دومين جشنواره داستان كوتاه پايداري در ادامه درباره نوع نگاه به جنگ تحميلي تاكيد كرد: جنگ تلخ است. اما بسته به اين‌كه در كجاي آن ايستاده‌ايم و از چه زاويه‌اي به جنگ نگاه كنيم، اهميت دارد. اگر از سمت و سوي مدافع به جنگ نگاه كنيم، يك وظيفه ملي است و در همه كشورها در برابر متجاوزان مي‌ايستند و رزمندگان خود را تقديس مي‌كنند.

محقق در تشريح سطح كيفي آثار داوري شده در دومين جشنواره داستان كوتاه پايداري اظهار كرد: با توجه به اين‌كه بسياري از نويسندگان، جوان بودند و پيش از اين، فعاليت زيادي در حوزه ادبيات نداشته‌اند، جزو نوقلمان ادبيات داستاني محسوب مي‌شوند.

وي در پايان از محدود بودن آثار آموزشي درباره داستان‌هاي كوتاهِ كوتاه ياد كرد و گفت: اگر برگزاري جشنواره داستان كوتاه پايداري، تداوم پيدا كند و نويسندگان علاقه‌مند، آشنايي بيشتري با اين قالب پيدا كنند، با متمايز كردن كارشان از نظر شكلي و محتوايي با ديگر آثار، به نقطه اوج اين حوزه خواهند رسيد.

آيين اختتاميه دومين جشنواره داستان كوتاه پايداري 24 آبان ماه به همت انتشاراتی‌های هزاره ققنوس و سفیر اردهال و با مشارکت معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خانه کتاب و سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط