چهارشنبه ۷ دی ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۶
«بدن من» پاسخی به پرسش‌های كودكان درباره بدنشان

«بدن من» عنوان يكي ديگر از كتاب‌هاي مجموعه‌ «دايرة‌المعارف كوچك من» است كه انتشارات محراب قلم منتشر كرده است. كودكان با مراجعه به اين كتاب مي‌توانند پاسخ بسياري از سوالاتشان را درباره كاركرد اعضاي بدن پيدا كنند.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، «دايرة‌المعارف كوچك من» درباره «بدن من» با استفاده از تصاوير متنوع بخشي از اطلاعات مورد نياز كودكان درباره ساختار بدن را در اختيار آن‌ها قرار مي‌دهد. 

شباهت‌ها و تفاوت‌هاي انسان‌ها، معرفي اعضاي خاص بدن همچون پوست، مو، استخوان‌ها و  ماهيچه‌ها از جمله بخش‌هاي اين دايرةالمعارف است. 

در اين قسمت علاوه بر معرفي اين بخش‌ها درباره كاركردهاي خاص هر بخش نيز مطالبي آورده شده است. به عنوان نمونه در اين كتاب مي‌خوانيم: «چون ماهيچه داري، مي‌تواني بپري، بدوي و ... ماهيچه‌ها به استخوان‌ها وصل هستند، وقتي ماهيچه‌ها را مي‌كشي، استخوان‌ها هم به حركت در مي‌آيند.»
 
«مغز براي هر كاري كه انجام مي‌دهي، دستور مي‌دهد.» اين بخش از كتاب با معرفي برخي از كاركردهاي مغز، اين عضو كمتر شناخته شده را معرفي مي‌كند. عكس‌العمل نشان دادن، فكر كردن، ياد گرفتن، بازي كردن، خوابيدن، هضم كردن غذا و اعلام پيام‌هاي خطر از جمله اين كاركردهاست. در اين قسمت بخش كوتاهي نيز به اعصاب اختصاص يافته و از آن‌ها به عنوان يكي از بخش‌هاي بدن ياد شده است كه بين مغز و ساير اندام‌ها ارتباط برقرار مي‌كند. 

يكي ديگر از بخش‌هاي كتاب «براي كشف كردن دنيا» نام دارد. اين بخش حواس پنج‌گانه را برشمرده و با ذكر مثال‌هايي تجربيات كودكانه از حواس مختلف را بازگو مي‌كند، به عنوان مثال درباره ويژگي حس لامسه در سراسر پوست بدن آمده است: «با پوست بدنت هم حس مي‌كني. براي همين، ريش نتراشيده بابا زبر است.» 

خوردن، نوشيدن، هضم كردن، خوابيدن از ديگر عملكردهاي بدن است كه به دليل ماهيت خاصشان ممكن است پرسش‌هايي را در ذهن كودكان به‌وجود آورند. برخي از اين پرسش‌ها در اين بخش از كتاب پاسخ داده شده است: «وقتي مي‌خوابي، مغز كار مي‌كند و باعث مي‌شود خواب ببيني.»

«بدن تو حرف مي‌زند» كودكان را با تعدادي از عكس‌العمل‌هاي طبيعي بدن همچون خنده، گريه، رنگ‌پريدگي و مانند آن آشنا مي‌كند. مراقبت از بدن، پاكيزه نگه داشتن آن و راهنمايي‌هايي درباره بيماري‌ها و زخم‌هاي كوچك بخش كاربردي ديگر اين كتاب است.
 
توصيف حالت‌هايي مانند تب كه ممكن است كودكان بارها آن را تجربه كنند به آن‌ها كمك مي‌كند تجربه بيماري را ساده‌تر پشت سر بگذارند: «وقتي تب داري، احساس خستگي مي‌كني و مي‌لرزي. اين وقتي است كه ميكروب‌ها به بدن حمله كرده‌اند. در اين حالت گلبول‌هاي سفيد خون براي دفاع از بدن به سرعت زياد مي‌شوند. در نتيجه دماي بدن بالا مي‌رود و تب مي‌كني.» 

مراحل رشد و اطلاعاتي اوليه درباره تولد بچه از ديگر بخش‌هاي كتاب است. در اين بخش برخي از مراحل رشد مانند افتادن دندان‌هاي شيري و رشد دندان‌هاي اصلي توضيح داده شده است. 

بخش پاياني كتاب با نام «ركوردها»‌، «ترين»‌هاي بدن را معرفي كرده است. بزرگترين و كوچك‌ترين استخوان و بلندترين عضو بدن از آن جمله است. 

«دايرة‌المعارف كوچك من» درباره «بدن من» نوشته‌ «آگنس واندويل» و «ميشل لانسيا» است. اين كتاب را «رويا خويي» ترجمه كرده و واحد كودك و نوجوان انتشارات محراب قلم(كتاب‌هاي مهتاب) آن‌ را به همراه تصاوير «آليس شاربن» در شمارگان 3300 نسخه، 36 صفحه و به بهاي 3500 تومان روانه‌ بازار كتاب كرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها