یکشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۰ - ۱۳:۵۴
موضوعات ديني در طبقه‌بندي ديويي در حاشيه قرار دارد

رييس كتابخانه ملي با انتقاد از پذيرفتن رويكرد طبقه بندي علوم در غرب گفت: در غرب آموزه‌هاي توحيدگرايانه انكار مي‌شود و در حوزه كار كتابداري و طبقه‌بندي‌هاي كتابخانه‌اي هم ما مصاديق ظهور و بروز چنين نوع نگاه و رويكردي را مي‌بينيم و در رده‌بندي‌هاي ديويي موضوعات مربوط به علم ديني و وحياني در حاشيه قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اسحق صلاحي كه صبح امروز (22 آبان) در گشايش نخستين همايش ملي مباني نظري و فلسفه علم كتابداري و اطلاع رساني سخنراني مي‌كرد، افزود: طبقه‌بندي در علوم توسط دانشمندان غربي تبيين شده است و مبناي اين طبقه‌بندي بر پايه سه روش جهان‌شناسي، روش‌شناسي و معرفت‌شناسي اومانيستي است و اين طبقه‌بندي چه بر مبناي موضوع، روش و معرفت‌شناسي، رويكردي فارغ از نگاه توحيدي دارد.

وي اضافه كرد: انسان امروز در غرب به جاي آن‌كه خليفه خدا باشد، به عنوان جايگزين قرار گرفته است و از طرفي با گسترش رويكردهاي پوزيتيويستي، هرآن‌چه را كه بيرون از دايره تجربه و آزمايش باشد، كتمان مي‌كند و اين رويكردها و نوع نگاه سبب شده است، آموزه‌هاي توحيدگرايانه انكار شود.

وي تاكيد كرد: ضرورت دارد ما با رويكردي انتقادي در مواجهه با اين نوع طبقه‌بندي، با تكيه بر آموزه‌هاي بينش خويش و بهره‌گيري از روش‌هاي جديد به توليد دانش مبتني بر فرهنگ ديني برسيم.

صلاحي با اشاره به نگاه تحول‌گرا در عرصه علم و توليد دانش، ادامه داد: ما گرفتار سكوت تئوريزه شده هستيم و از وضعيت موجود راضي هستيم؛ پس از 32 سال از خود نپرسيده‌ايم چرا با وجود جهان‌بيني توحيدي و اسلامي، علومي با جهان‌بيني غربي را مي‌پذيريم.

وي طبقه بندي علوم را راهي براي انتقال جهان بيني دانست و افزود: بايد در روش شناختي، معرفت شناختي و جهان شناختي بر مبناي جهان‌بيني ديني عمل كنيم.

صلاحي با اشاره به تفكرات اومانيستي و پوزيتيويستي در طبقه‌بندي علوم فعلي جهان، آن را موجب به حاشيه رانده شدن دين و كتب ديني دانست و ادامه داد: امروز با تقسيم‌بندي علوم امكان توسعه جامعه، استفاده از تجارب گذشته و يافته‌هاي علمي فراهم شده است.

رييس سازمان اسناد و كتابخانه ملي با بديهي دانستن طبقه‌بندي علوم افزود: ما ناچار به پذيرش طبقه‌بندي علوم مبتني بر جهان بيني اسلامي و ايراني هستيم كه با جهان بيني غرب متفاوت است.

صلاحي، در سخناني با اشاره به اين‌كه كارهاي مقدماتي برپايي نشست‌هاي علمي ـ تخصصي اين همايش از مدت‌ها پيش آغاز شده است، گفت: ما در اين همايش رويكردي كاملا علمي داريم و اين همايش فارغ از برنامه‌هايي است كه براي پر كردن مناسبت هفته كتاب طراحي شده است.

رييس سازمان اسناد و كتابخانه‌ي ملي در ادامه با اشاره به اين نكته كه طبقه‌بندي در علوم به دو صورت جزيي و كلي انجام مي‌شود، افزود: در اين سخنراني به بخش كلان طبقه‌بندي در علوم مي‌پردازم كه داراي مبادي و مباني علمي است. در واقع، بين دانش و بينش يك تفاوت اساسي وجود دارد. ما مي‌توانيم از دستاوردهاي جديد علم و دانش دنيا بهره‌مند شويم و علم وارداتي باشد، اما نمي‌توانيم بينشي وارداتي داشته باشيم. بينش مبتني بر جهان‌بيني است و بنابراين ضرورت دارد كه ما با تأكيد بر آموزه‌‌هاي فرهنگي و برآمده از دين‌مان، بينش خود را تبيين كنيم. جهان‌بيني ما مبتني بر نگاه توحيدي است و ضرورتي ندارد براي بهره‌گيري از دانش، بينش خود را وابگذاريم.

وي در پايان اظهار اميدواري كرد، نتيجه اين همايش با رويكردي انتقادي در همايشي بين‌المللي و با حضور انديشمندان ساير كشورها ارايه شود و دستاوردهاي مناسبي در اين حوزه نصيب كشورمان شود. 

در ادامه اين مراسم، غلامرضا فدايي، دبير علمي همايش «مباني نظري و فلسفه علم كتابداري و اطلاع‌رساني» با اشاره به اهميت كتاب و كتابخانه در فرهنگ ايراني، از اين‌كه در شرايط امروزي جامعه ايران نسبت به كار و رشته علمي كتابداري بي‌اعتنايي مي‌شود، انتقاد كرد و متذكر شد: وقتي بحث كتابداري مطرح مي‌شود، براي بسياري اين واژه يا مجهول است يا آن‌قدر وزنش را پايين مي‌دانند كه اغلب آن را به دادن و گرفتن كتاب از كتابخانه يا نگهداري و حفاظت از مجموعه تنزل مي‌دهند. 

وي در بخش ديگري از سخنانش به انتقاد از سرفصل‌هاي آموزشي دانشجويان رشته كتابداري در دانشگاه‌ها پرداخت و خواستار توجه و اهتمام بيش‌تر به رشته كتابداري شد.

فدايي در بخش پاياني سخنانش با ارائه گزارشي درباره اين همايش  گفت: يك سال و نيم پيش، جلسه‌هايي با حضور علي‌اكبر اشعري با محور نظريه‌پردازي تشكيل شد و حدود 6 ماه هم طول كشيد تا فكر برگزاري همايش ملي و بين‌المللي شكل گرفت و قرار بود همايش آبان‌ماه سال گذشته و بعد هم ارديبهشت امسال برپا شود كه با تغييرات و جابه‌جايي‌هايي كه صورت گرفت، يك سالي به تأخير افتاد.
 
وي ادامه داد: با آن‌كه فكر نمي‌كرديم از همايش استقبال خوبي صورت بگيرد، در اندك مدتي، بيش از 110 چكيده مقاله به دست‌مان رسيد و در نهايت، 65 مقاله كامل به دبيرخانه ارسال شد كه پس از بررسي اعضاي هيأت علمي همايش، 15 مقاله براي ارائه و چاپ و 11 مقاله براي پوستر انتخاب شد. در عين حال با توجه به نو بودن و سنگيني مطالب نظري و فلسفي، استقبال خوبي از همايش شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط