شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۰ - ۱۶:۳۷
پيك كتاب آماده دريافت كتاب‌هاي اهدايي

معاون سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در نشست خبري ظهر امروز(21 آبان) برنامه‌هاي هفته كتاب اين سازمان را تشريح كرد. وي از برگزاري طرح اهداي كتاب در ايام هفته كتاب خبر داد و گفت: در دو نقطه از كتابخانه ملي پايگاه‌هايي براي دريافت كتاب‌هاي اهدايي راه‌اندازي شده است.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)،‌ دکتر حبیب‌الله عظیمی، معاون سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در نشست خبري كه ظهر امروز  در كتابخانه ملي برگزار شد، برنامه‌هاي هفته كتاب اين سازمان را تشريح كرد.

وي گفت: پژوهشگران، ناشران، اشخاص حقیقی، حقوقی، مراكز دولتی و غیردولتی می‌توانند آثار مكتوب و غیر مكتوب خود شامل نسخه خطی، كتاب چاپ سنگی و چاپی، سند، نقشه، پوستر، فیلم، لوح فشرده، نشریه ادواری، كارت پستال را به سازمان اسناد و كتابخانه ملی ایران اهدا كنند.

عظيمي گفت:سازمان اسناد و كتابخانه ملي براي اين هفته چهار برنامه را پيش‌بيني كرده است؛ اولين برنامه را پيش از آغاز اين هفته و به مناسبت بزرگداشت استاد عزيزالله عطاردي، محقق تاريخ فرهنگ و اسلام ايران برگزار كرديم.

وي ادامه داد: دومين برنامه نيز همايش ملي مباني نظري و فلسفي علم كتابداري و اطلاع‌رساني است كه 22 آبان‌ماه برگزار مي‌شود.اين برنامه با سخنراني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و دبيركل نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور همراه خواهد بود.

عظيمي به برگزاري يازدهمين دوره همايش حاميان نسخ خطي  اشاره كرد و  گفت: اين برنامه نيز در آخرين روز از هفته كتاب مصادف با 29 آبان‌ماه در مشهد مقدس برگزار مي‌شود. در اين برنامه استانداري خراسان رضوي و آستان قدس با ما همكاري دارند.

معاون سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران  در ادامه از برگزاري جشنواره اهداي كتاب به اين كتابخانه به عنوان چهارمين برنامه اين سازمان خبر داد و اضافه كرد: در سازمان واحدي به نام مبادله و اهدا وجود دارد كه در طول سال نيز فعال است. در سال تعدادي از ناشران كتابهايشان را به ما اهدا مي‌كنند. همچنين برخي از كتابخانه‌هاي علما و دانشمندان و ... نيز تعدادي كتاب هديه مي‌كنند، بنابراين در طول سال فهرستي از كتاب‌هاي اهدايي را بررسي مي‌كنيم.

وي ادامه داد: كتابخانه ملي تعدادي از كتاب‌هاي اهدايي را براي خارج از كشور و كتابخانه‌هاي ديگر كشورها ارسال مي‌كند و برخي  نيز در كتابخانه‌هاي داخلي نگهداري مي‌شود. در حوزه داخلي كتابخانه‌هاي روستايي براي ما اولويت دارند و بنا داريم تا كتاب‌هاي اهدايي را به اين مناطق ارسال كنيم.

ارايه 14 مقاله برتر در همايش مباني نظري و فلسفي علم كتابداري و اطلاع‌رساني
معاون سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در ادامه درباره همايش ملي مباني نظري و فلسفي علم كتابداري و اطلاع‌رساني توضيحاتي  ارايه كرد و گفت: در مجموع از یكصد مقاله ارسالی به این همایش، 14 مقاله برتر در قالب سه نشست و 11 مقاله نیز به صورت پوستر ارایه می‌شود.

وي گفت: در این همایش در نظر داریم در زمینه مسایلی چون بومی‌سازی علم كتابداری، باز تعریف علم كتابداری، اخلاق كتابداری در غرب و راهكارهای اعمال این روش با در نظر گرفتن مبانی اعتقادی و طبقه‌بندی علوم و سازمان دهی منابع به بحث و بررسی بپردازیم.

وی افزود: با توجه به آن‌كه كتابخانه ملی اكنون دارای دو میلیون و 500 هزار جلد كتاب است، این همایش سعی داریم دو روش شیوه كنگره ال سی آمریكا و دیویی در چینش كتاب‌ها را مورد ارزیابی قرار داده و به یك راهكار جدید دست یابیم.

عظیمی درباره محورهای این همایش گفت: هویت كتابداری و اطلاع‌رسانی، نظریه‌پردازی در كتابداری و اطلاع‌رسانی، چالش‌های موجود در كتابداری، طبقه‌بندی علوم، اخلاق اطلاعات و فرا نظریه‌ها در كتابداری و اطلاع‌رسانی از جمله این محورها به شمار می‌رود.

وی افزود: بنا داریم این همایش را اردیبهشت سال آینده به صورت بین‌المللی برگزار كرده و مقالات برتر نخستین همایش را با حضور اندیشمندان داخل و خارج از كشور مورد بررسی قرار دهيم و به یك نتیجه نهایی در علم كتابداری برسیم.

معاون سازمان اسناد و كتابخانه ملی ادامه داد: كرسی‌های آزاد اندیشی در حوزه كتابداری از حدود دو سال قبل با حضور استادان كتابداري و مدیران كتابخانه ملی برگزار شد و ابداعات در علم كتابداری و اطلاع‌رسانی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
 
وي در ادامه سخنان خود از حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي براي اهداي جوايز اين همايش و نيز سخنراني منصور واعظي، دبيركل نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور در اختتاميه اين مراسم خبر داد.

عظیمی درباره بزرگداشت حامیان نسخ خطی كه در 29 آبان ماه برگزار مي‌شود، گفت: در این همایش از هفت مقاله، سه پایان‌نامه و 14 كتاب برتر تقدير مي‌شود.

وی افزود: قرار است در این همایش، از چهار شخصیت علمی نسخه‌شناسی خراسان شامل مرحوم «كاظم شانه چی» استاد دانشگاه فردوسی، مرحوم «محمود فاضل مطلق» استاد دانشگاه فردوسی، مرحوم «عبدالله نورانی» استاد دانشگاه تهران و مرحوم «مهدی ولایی» استاد نسخه‌شناسی آستان قدس رضوی تجلیل شود. 

وي گفت: دوره اول تا هشتم اين همايش توسط كتابخانه مجلس برگزار مي‌شد كه پس از مدتي متوقف شد و ما دوره‌هاي نهم و دهم را با تغييراتي اجرا كرديم. در اين دوره‌ها به غير از آثار علمي، پايان‌نامه‌ها و مقالات مرتبط با موضوعات نسخه‌شناسي، فهرست نسخه‌هاي خطي و تصحيح و تحقيق متون خطي نيز بررسي شد.

معاون سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران از برگزاري دوره‌هاي ديگر اين همايش در استان‌هاي مختلف خبر داد  و گفت: 22 داور مقالات ارسال شده به اين همايش را داوري كرده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها