شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۰ - ۱۴:۰۶
موسسه را پاتوق همه اهالي فلسفه مي‌كنيم

نخستين نشست خبري حجت‌الاسلام عبدالحسين خسروپناه، رييس موسسه حكمت و فلسفه ايران، برگزار شد. وي از قصدش براي تبديل اين موسسه به پاتوق و خانه همه اهل فلسفه ايران خبر داد.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين نشست صبح امروز (شنبه، 21 آبان) در موسسه حكمت و فلسفه ايران برگزار شد.

خسروپناه در ابتداي نشست، به فعاليت‌هاي اين موسسه به ويژه پس از انقلاب اسلامي اشاره كرد و گفت: اين موسسه كه پيش از انقلاب اسلامي با عنوان «انجمن فلسفه ايران» شناخته مي‌شد، تصحيح و انتشار آثار حكماي پيشين و همچنين برگزاري نشست‌هاي آزاد را بر عهده داشت.

وي افزود: اين موسسه از سال 1380 فعاليت‌هايش را به صورت مستقل زير نظر وزارت علوم و فناوري پي‌گرفت. طي مديريت بيست و شش ساله دكتر غلامرضا اعواني، كارهاي ارزشمندي انجام گرفت كه مي‌توان به تصحيح و احياي فلاسفه و حكماي گذشته اشاره كرد. همچنين از گروه‌هايي شش‌گانه اين موسسه، آثار ارزشمندي به عرصه انديشه فلسفي كشور راه يافتند.

خسروپناه، مديريتش در موسسه حكمت و فلسفه ايران را داراي دو تدبير و اصل راهبردي دانست و گفت: استمرار فعاليت‌هاي گذشته موسسه يكي از اين تدابير است. در همين راستا، احيا و انتشار آثار فلسفي كلاسيك، مثل دوران مديريت گذشته دنبال مي‌شود. براي اين كار، شوراي نظارت بر تصحيح آثار قدما را كه تنها محدود به ابن‌سينا نمي‌شود، در موسسه تشكيل داديم كه مديريت علمي احيا و تصحيح آثار را بر عهده دارد.

وي درباره برنامه‌هاي موسسه حكمت و فلسفه درباره بخش آموزش گفت: به فعاليت‌هاي گذشته در اين حوزه ادامه مي‌دهيم، علاوه بر اين كه راه‌اندازي رشته‌هاي جديدي مانند دكتري كلام و منطق را نيز در دستور كار داريم.

خسروپناه به برنامه‌هاي جديد اين موسسه اشاره كرد و گفت: بنا داريم با برگزاري نشست‌هاي مختلف در حوزه فلسفه اسلامي، غربي و مضاف، موسسه حكمت و فلسفه را به پاتوق و خانه همه اهل فلسفه ايران، اعم از تهراني و شهرستاني تبديل كنيم، حتي آن دسته از فلاسفه‌اي كه تاكنون كمتر با موسسه ارتباط داشته‌اند. اميدوارم اهالي فلسفه ايران، اين موسسه را مركز كارهاي علمي خود بدانند.

وي همچنين از توسعه كلاس‌هاي آزاد موسسه خبر داد و گفت: قصد داريم كلاس‌هاي آزاد موسسه را افزايش دهيم، به حدي كه بتوانيم چند كلاس در يك روز برگزار كنيم تا افراد مطابق سليقه خود در آن‌ها شركت كنند. مباحث كلامي، عرفاني فلسفه اسلامي، غربي و حتي شرقي در اين كلاس‌ها بررسي مي‌شوند. اكنون دو كلاس «شرح منظومه» در موسسه برقرارند و به شيوه حوزه‌هاي علميه، دانشجو مختار به انتخاب استاد كلاس خودش است.

خسروپناه ادامه داد: سومين فعاليتي كه قصد اجراي آن را در موسسه داريم، ايجاد تشكل اهالي جوان فلسفه است. دانشجويان زيادي علوم عقلي را فرامي‌گيرند، اما پاتوقي براي گردهمايي و طرح ايده‌ها و تبادل نظراتشان ندارند.

وي تقويت مباني فلسفي در عرصه علوم انساني را از ديگر برنامه‌هاي موسسه حكمت و فلسفه در دوره مديريت جديد دانست و گفت: تحول در علوم انساني، از ضورت‌هاي جامعه ماست. انديشمندان علوم انساني كشورمان معتقد به اين تحول‌اند اما از پارادايم فلسفي موثري برخوردار نيستند. موسسه بايد اين غرض را تامين كند. بنابراين، نشست‌هايي را با استادان فلسفه و سپس استادان علوم انساني برگزار مي‌كنيم تا از ارتباط اين استادان با يكديگر، مباني فلسفي علوم انساني تقويت و فرآيند تاثير آن بر علوم انساني مشخص شود.

خسروپناه تاكيد كرد: تحول در علوم انساني بدون كمك گرفتن از استادان غيرممكن است و با آيين‌نامه و دستورالعمل، عملي نمي‌شود. البته موسسه حكمت و فلسفه ايران متولي تحول در علوم انساني نيست اما مي‌كوشد به لحاظ فلسفي، اين هدف را دنبال كند. ما در انجام اين كار از دانشجويان ارشد و دكتري نيز كمك مي‌گيريم، زيرا معتقديم ساختن آينده جز از طريق ارتباط با دانشجويان امكان‌پذير نيست.

وي با اشاره بر تقويت فلسفه‌هاي مضاف در برنامه‌هاي آينده موسسه حكمت و فلسفه گفت: نشست‌هاي روز جهاني فلسفه با عنوان «فلسفه و علوم پايه» كه 29 آبان برگزار مي‌شود، به فسلفه‌هاي مضاف اختصاص دارند. اين نشست‌ها كه ساعت 14 آغاز مي‌شوند، رابطه رياضيات، زيست‌شناسي و فيزيك را با فلسفه بررسي مي‌كند. رونق فلسفه‌هاي مضاف به تحول در علوم انساني كمك مي‌كنند.

خسروپناه درباره پنل‌هاي سه‌گانه روز جهاني فسلفه گفت: نشست «فلسفه منطق و رياضيات»، «فلسفه و زيست‌شناسي» و «فلسفه فيزيك» موضوع اين پنل‌هايند.

سپس محمدجواد اسماعيلي، دبير همايش روز جهاني فلسفه امسال، گفت: به دليل مصادف بودن اين برنامه با سالگرد درگذشت علامه طباطبايي، دكتر غلامحسين ابراهيمي‌ديناني در نشست پاياني، درباره وي سخنراني مي‌كند.

در پايان اين نشست، خسروپناه به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت. وي در پاسخ به سوال خبرنگار «ايبنا» مبني بر اين كه موسسه حكمت و فلسفه ايران چه برنامه مشخصي را نظير تصحيح آثار ابن‌سينا، براي تصحيح و انتشار آثار ساير فلاسفه دارد، گفت: به همين منظور شورايي را تاسيس كرديم تا آثاري را كه ضرورت دارند، تصحيح و منتشر كنند. پيش از اين در موسسه حكمت و فلسفه ايران بر انتشار آثار ابن‌سينا اهتمام ويژه‌اي وجود داشت. ما علاوه بر پيگيري اين طرح، قصد داريم با سرعت بيشتري آثار ساير فلاسفه را نيز تصحيح و منتشر كنيم.

وي از افزايش پژوهشكده‌هاي موسسه از دو پژوهشكده به سه پژوهشكده خبر داد و گفت: اگر اين طرح با تاييد وزارت علوم اجرا شود، موسسه به پژوهشگاه تبديل خواهد شد. همچنين بنا داريم براي سال 91، در رشته‌هاي كلام اسلامي و تطبيقي و منطق دانشجوي دكتري بگيريم.

خسروپناه ارتباط با انستيتوهاي فلسفه خارجي اعم از غرب و شرق را از ديگر برنامه‌هاي موسسه معرفي كرد و گفت: اين ارتباط پيشتر نيز وجود داشت و ما قصد داريم آن را گسترش دهيم. به همين دليل، در سفر اخير به روسيه و گرجستان، با اين انستيتوها وارد مذاكره شدم. خوشبختانه مراكز فلسفي كشورهاي مختلف به برقراري ارتباط علمي با ايران علاقه‌مندند و تبليغ‌هاي منفي رسانه‌هاي غربي عليه ايران بر آنها اثري نداشته است. رايزني‌هايي را هم با مراكز فلسفي آلمان، ايتاليا و فرانسه انجام داده‌ايم.

وي از برگزاري همايش بين‌المللي «فلسفه در آسيا» از سوي اين موسسه در سال آينده خبر داد و گفت: بدون شك براي توسعه فلسفه بايد ارتباط بين‌المللي را حفظ و تقويت كنيم. تلاش مي‌كنيم كتاب‌هاي انديشمندان فلسفه كشورمان را به زبان‌هاي ديگر ترجمه كنيم. گفت‌وگوهايي را با رايزني‌هاي فرهنگي ايران انجام داده‌ايم تا آثار فلسفي ترجمه شده از فارسي را در اختيار مخاطبان آنها در كشورهاي مختلف قرار دهند. فلاسفه ايراني به چالش‌هاي معاصر پاسخ داده‌اند و با ترجمه و انتشار كتاب‌هاي آنان در ديگر كشورها، فلاسفه غيرايراني نيز از اين مواجهه آگاهي مي‌يابند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط