شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۰ - ۱۳:۵۸
وزیر ارشاد: رسانه ملی به هفته کتاب بیشتر توجه کند

سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین گشايش هفته کتاب، این رویداد را فرصتی مغتنم برای ایجاد شوق مطالعه در جامعه دانست و از رسانه‌ها، از جمله رسانه ملی خواست تا به هفته کتاب بیشتر اهميت دهند. وی درخواست کرد: همان‌گونه که در تلویزیون برنامه‌های سینمایی «هفت» تولید می‌شود برنامه‌هایی نیز درباره کتاب ساخته شود.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) آیین گشایش نوزدهمین دوره هفته کتاب با حضور سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، بهمن دری معاون این وزارتخانه، علی اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری و حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی صبح امروز در تالار وحدت برگزار شد.
 
سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با ابلاغ سلام گرم رییس جمهور، درباره علت حضور نیافتن دکتر احمدی‌نژاد در این مراسم گفت: ایشان به علت برنامه‌های سنگین و فشرده سفرهای استانی، فرصت حضور در این مراسم را پیدا نکردند. 

وی در ادامه همه اقشار جامعه را نیازمند مطالعه خواند و بیان کرد: در دنیای امروز تحولات سریع‌تر از گذشته است و فرد نمی‌تواند تنها با آنچه آموخته اكتفا کند. در فرهنگ ما ائمه اطهار نیز بر مطالعه تاکید فراوان داشته‌اند و دایماً شاگردانشان را به مطالعه تشویق می‌کردند. 

حسینی به آشنایی غرب با تمدن اسلامی در طول جنگ‌های صلیبی اشاره کرد و ادامه داد: در قرن‌های اخیر حاکمان فاسد و نالایق مانع از رشد و پویایی جوامع اسلامی شدند که خوشبختانه در سال‌های اخیر بیداری در جوامع اسلامي محقق شده است. 
 
وزير ارشاد با اشاره به دیدار خود با وزیر فرهنگ عربستان گفت: در این دیدار با توجه به انتخاب شهر مدینه به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام از ما خواسته شد تا در این زمینه با آن‌ها همکاری کنیم. 

او افزود: سال گذشته نیز با توجه به تجربه‌های گرانبهای ایران در معرفی اصفهان به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام به شهر دوحه در این زمینه کمک کردیم که این امر باعث شد امسال در نمایشگاه کتاب دوحه ما را به عنوان ضیف و شرف نمایشگاه دعوت کنند.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هفته کتاب را فرصتی مغتنم برای ایجاد شوق مطالعه در جامعه عنوان کرد و از رسانه‌ها، از جمله رسانه ملی خواست تا به هفته کتاب بیشتر اهميت دهند. 

وي درخواست کرد: همان‌گونه که در تلویزیون برنامه‌های سینمایی مانند برنامه هفت تولید می‌شود برنامه‌هایی نیز درباره کتاب ساخته شود. 

حسینی در پایان با اشاره به سفر خود به حج گفت: بسیاری از شهروندان مصری و عرب در مراسم حج بر کمک فکری جمهوری اسلامی در زمینه بیداری اسلامی تاکید می‌کردند.
 
وی افزود: الان یک فرصت ایجاد شده، یک بیداری و تحول در منطقه ایجاد شده است که اگر از آن درست استفاده نشود قطعا به تهدید تبدیل خواهد شد.

دکتر علی اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری، یکی دیگر از سخنرانان بود. وی با اشاره به نیاز امروزه جوانان به اعتماد به نفس و شناخت فرهنگ و تاریخ خود گفت: اخیرا این را در ذهن جوانان ما جا می‌اندازند که همه آدم‌های درجه یک از آن طرف آب می‌آیند. 

وی ادامه داد: تلاش من در کتاب‌هایم باز‌شناسی فرهنگ و تاریخ ایرانی اسلامی است. 

دکتر ولایتی به نبودن اسم بزرگان فرهنگ و دین در کتاب‌های درسی اشاره کرد و افزود: باید این فرهنگ را جا بیندازیم که دانش آموزان ما هم بگویند ما می‌توانیم. 

او با اشاره به استفاده از زبان توسط بیگانگان برای جداسازی فرهنگ‌ها گفت: آن‌ها در کتاب‌های خود پان ترکیسم، پان عربیسم و پان ایرانیسم را تشویق کردند و نوشتند خدمات جهان اسلام کار جهان عرب بوده است. 

مجید حمید‌زاده، دبیر علمی جایزه کتاب سال نیز در افتتاحیه نوزدهمین دوره هفته کتاب سخنرانی کرد. وی گفت: در دوره دولت‌های نهم و دهم ما به اندازه ۲۲ سال پس از انقلاب در جایزه کتاب سال منتخب داشتيم. 

او افزود: در ۲۲ دوره گذشته ۸۶۹ عنوان کتاب برگزیده شده‌اند و از شروع دولت نهم تاکنون  ۳۷۰ عنوان کتاب منتخب داریم و پیش بینی ما این است تا پایان دولت دهم این تعداد از کل ۲۲ سال گذشته بیشتر شود. 

حمیدزاده حضور بخش جدیدی به نام ترجمه‌های قرآن مجید را از دیگر ویژگی‌های بیست و هشتمین دوره جایزه کتاب سال دانست و ادامه داد: در این دوره تمام ترجمه‌های قرآن کریم پس از انقلاب بررسی شد.
 
وي تصریح کرد: در بیست و نهمین دوره جایزه کتاب سال نیز ترجمه‌های قرآن مجید از سال ۱۳۸۱ تا ۱۳۹۰ بررسی می‌شوند و میزان این ترجمه‌ها دو برابر ترجمه‌هایی است که پس از انقلاب چاپ شده است.

در افتتاحیه نوزدهمین دوره هفته کتاب از شایستگان تقدیر بیست و هشتمین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی ایران نیز قدردانی شد. مترجمان و مولفان ۴۵ اثر که سال گذشته در بیست و هشتمین دوره کتاب سال در بخش‌های اصلی و جنبی به عنوان منتخب معرفی شدند در افتتاحیه هفته کتاب، تقدير شدند.

تجلیل از ۱۰ خادم علمی یکی دیگر از برنامه‌های افتتاحیه نوزدهمین دوره هفته کتاب بود. حجت‌الاسلام محسن قرائتی مولف برگزیده، حجت‌الاسلام محمدعلی کوشا منتقد و مقاله‌نویس برگزیده، حجت‌الاسلام محمدعلی مهدوی راد پژوهشگر برگزیده حوزه دین، حجت‌الاسلام فاطمی نیا کتاب‌شناس برگزیده، سیاوش جمادی مترجم، دکتر مهدی محقق مصحح، علی معلم دامغانی شاعر برگزیده، دکتر علی اکبر ولایتی پژوهشگر برگزیده حوزه فرهنگ و تمدن ایران و اسلام، دکتر زاهدی مدیر کتابخانه شایسته تقدیر و وفادارمرادی فهرست‌نویس شایسته تقدیر، خادمان علمی بودند که در این مراسم از آن‌ها قدردانی شد.

در آیین گشایش نوزدهمین دوره هفته کتاب از خادمان نشر نیز تجلیل شد. اسامی این ناشران به شرح زیر است: 

ابوالقاسم علمی از انتشارات جاویدان، علی‌اکبر صبایی از انتشارات صبایی، سید رضا یکرنگیان از انتشارات و کتابفروشی خجسته، سیداحمد عربشاهی از انتشارات راه اندیشه، محمد سینجابی جاسبی از انتشارات پیام عدالت، ‌ حجت‌الاسلام والمسلمین سید مجتبی موسوی لاری از انتشارات معارف اسلامی در جهان، سیدمحمدرضا محمودزاده حسینی از انتشارات و کتابفروشی قدس، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدعلی دستور از انتشارات و کتابفروشی امامت‌، فریدون طاعتی از انتشارات طاعتی، محمد جواد محبت از انتشارات صبح روشن، محمد دانشی از انتشارات و کتابفروشی طاها‌، محمد جزینی از انتشارات کنکاش، احمد عضدی از انتشارات عضدی، غلام فتاحی از انتشارات بهروز، حجت‌الاسلام الهی خراسانی و اصغر عباسپور از انتشارات آیدین.

رونمایی از تمبر یادبود نوزدهمین دوره هفته کتاب از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

نوزدهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «یادگار ماندگار» ۲۲ تا ۲۹ آبان ماه سال جاری در سراسر کشور برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها