شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۰
قرائتي: خلاصه و مفيد بنويسيد تا كتاب‌هایتان خوانده شوند

حجت‌الاسلام و المسلمين محسن قرائتي، در آيين آغاز نوزدهمين دوره هفته كتاب جمهوري اسلامي ايران، با اشاره به اين‌كه براي هر قشری بايد آثار مرتبط با آن ارايه شود، بر تلخيص و مفيدگويي در نگارش كتاب تاكيد كرد و گفت‌: در عصر حاضر اطناب و درازگويي خريداري ندارند و مفيدگويي در نوشتن كتاب منجر به معرفي اثر و خوانده شدن آن خواهد شد.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، آيين آغاز نوزدهمين دوره هفته كتاب، صبح امروز، شنبه ۲۱ آبان، با حضور سيدمحمد حسيني، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و بهمن دري، معاون امور فرهنگي وی در تالار وحدت تهران برگزار شد.
 
در اين مراسم حجت‌الاسلام و المسلمين قرائتي كه بعد از سخنان دري، برای سخنراني دعوت شد، بر لزوم تلخيص و مفيدگويي در تدوین كتاب تاكيد كرد و گفت: مساله تلخيص از مهم‌ترين اصول نگارش كتاب و حتي كلام و سخن گفتن است. 

وي افزود: بيشترين سخنان حضرت علي (ع) كلمات قصارند. ما گاهي وقت‌ها براي گفتن يک حرف و منظور ساده بسيار زياد سخن مي‌گوييم و اين زياده‌گويي آفتي است كه دامن همه‌مان، از جمله منبري‌ها را گرفته است. 

قرائتي در ادامه گفت: برخي كتاب‌ها واقعا نياز به تلخيص و كوتاه شدن دارند و بعضي از آن‌ها نيز فقط برای خواص نوشته مي‌شوند. اين قبيل آثار بايد قدري به نظر عموم مردم نزديک شوند، چرا كه در نگارش كتاب بايد خواست توده مردم را هم لحاظ كرد. 

اين پژوهشگر حوزه دين در ادامه سخنانش كه با لحني طنزآمیز توام بود، ديدگاه‌هاي ديگري را درباره اهميت چگونگي نگارش كتاب مطرح كرد و گفت: از سويي نيز بايد ديد كه كتاب چه تعريفي دارد و چه نيازهايي از جامعه را بايد برطرف كند، ‌در اين راه بايد از رونق «بازار لفظ‌بازي» در نوشتن كتاب جلوگيري كنيم. 

مولف «تفسير نور» در ادامه سخنانش بر كتاب‌هاي تحقيقي پرحجم اشاره كرد و توضيح داد: برخي اوقات حجم زياد تحقيقات و پژوهش‌ها در حوزه‌هاي مختلف غير ضروري و بي‌فايده‌اند و همين مساله سبب مي‌شود كه محقق و علاقه‌مند به خواندن اين دسته آثار بي‌رغبت شود و به دليل نبود وقت يا غيرلازم بودن بخش‌هايي از مطالب كتاب از مطالعه آن باز بماند. 

قرائتي همچنين به نقش وزارت ارشاد در خريد كتاب و پرداختن حق تاليف به مولف اشاره كرد و گفت: كتاب بايد ارزان شود و در حق‌التاليف‌ها هم جابجايي صورت گيرد، به اين ترتيب كه وزارت ارشاد به مولفان حق‌الزحمه بدهد و از سوي ديگر نويسنده نيز بايد نازک و لطيف و مفيد بنويسد و غير واجبات را به كار نبرد. در دوره‌اي كه مردم ديگر حوصله پخت و پز ندارند و ساندويج فروشي زياد شده است، مولفان نيز بايد به امر خلاصه‌گويي توجه كنند!
 
وي اضافه كرد: خلاصه‌گويي، مفيدگويي و واجب‌گويي مهم‌ترين اركان نگارش‌اند و يكي از دلايل بي‌اعتنايي به كتاب‌ها، آوردن مطالب غيرضروري در آن‌ها است.

قرائتي در پايان گفت: اگر مي‌خواهيم كتاب‌ها در طاقچه نمانند، آن‌ها را نازك و لطيف بنويسيد و كتاب را ارزان كنيد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها