شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۱
نويسندگان به نيازهاي جاري و نوپديد جامعه توجه كنند

مولف و محقق حوزه قرآن و حديث با اشاره به برخي از آسيب‌هاي حوزه‌هاي مطالعاتي، از نويسندگان به ويژه محققان حوزه دين و انديشه خواست با خروج از دنياي جهان‌شناخت خود، به فضاي واقع‌گرايي جامعه نزديك شوند و به تاليف آثاري بينديشند كه به نيازهاي جاري و نوپديد جامعه توجه دارند.-

حجت‌الاسلام دكتر علي نصيري در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، با تاكيد بر اين كه لازم است فضاي واقع‌گرايي به جاي آرمان‌گرايي بر نگارش‌ها غالب شود، اظهار كرد: نويسندگان بايد از جهان‌بيني و اطلاعات شخصي خود خارج شوند و آثارشان را به حقيقت و نيازهاي روز جامعه نزديك‌تر سازند.

مدير گروه قرآن و متون اسلامي دانشگاه معارف اسلامي قم يادآور شد: محققان و مولفان حوزه علم و دين بايد با شناخت واقعي از جهان، خودشان و آثارشان را به متن جامعه نزديك كنند.

وي با اشاره به پايين بودن شمارگان كتاب در كشورمان گفت: فرايند توزيع و رساندن كتاب به دست مخاطب، از اهميت بالايي برخوردار است و مشكلات حوزه توزيع آثار، بر روند تحقيقات تاثير منفي مي‌گذارند. متاسفانه توزيع نامناسب مكتوبات اكنون به مافياي پنهاني تبديل شده، معضلي كه براي نويسندگان و ناشران آزاردهنده است!

مدير موسسه معارف وحي و خرد، رفاقتي شدن و دخالت برخي از ارگان‌ها و نهادها در خريداري و ارايه آثاري خاص را از جمله مشكلات اين حوزه ياد كرد كه در شان فضاي كتاب و علم نيست. وي اظهار كرد: از ديگر مشكلات اين عرصه مي‌توان به كاهش ميزان مطالعه و كتابخواني در جامعه اشاره كرد، مشكلي كه بايد از ابعاد گوناگون بررسي شود.

عضو هيات رييسه انجمن قرآن‌پژوهان حوزه علميه قم با تاكيد بر اين كه سرانه مطالعه در كشورما فاصله زيادي با استاندارد جهاني دارد، گفت: با وجود آن كه جامعه جواني داريم، سرانه‌ پايين مطالعه، در شان كشورمان نيست. بايد علت اصلي اين ميزان از مطالعه و پايين بودن انگيزه كتابخواني را ارزيابي كنيم.

وي در پاسخ به اين پرسش كه «نقش مخاطبان در توليد و توزيع آثار مناسب و به طور كلي در چرخه نشر چيست؟» گفت: مخاطبان اثر نيز در توليد و نشر آن نقش اثرگذارند. ما گاهي اوقات براي يك كالاي ساده يا يك وعده غذايي كه تنها يك ربع يا 20 دقيق ميهمان ماست، هزينه‌هاي گزافي مي‌پردازيم اما از ارزش كتاب كه سال‌ها مي‌تواند همراه ما باشد و از مطالبش در كتابخانه‌هايمان استفاده كنيم، غافليم و توجهي نداريم كه يك اثر چه مراحلي را از زماني كه در ذهن يا دست‌يافته‌هاي مولف و محقق است، مي‌گذراند تا بر صفحه كاغد نقش ببندد، از سوي ناشران پذيرفته شود و مراحل گوناگون چاپ و نشر تا توزيع را طي كند.

نويسنده كتاب «آشنایی با تاریخ و منابع حدیث» با انتقاد از توليد و رايج شدن مطالعه برخي از مكتوبات موسوم به «كتاب‌هاي بازاري» كه محتواي ارزشي، علمي و اخلاقي ندارند، گفت: مطالعه هر كتابي سودمند نيست، چنانچه برخي از رمان‌ها، پيام و محتواي خاصي ندارند يا كتاب‌هايي مانند تعبيرخواب‌ها را مي‌بينيم كه آثاري بازاري و در شمار كتابسازي‌ محسوب مي‌شوند. توسعه و ترويج چنين كتاب‌هايي، بر بازار كتاب تاثير منفي مي‌گذارد و آسيب‌هاي فراواني در پي‌دارد.

دكتر نصيري يادآور شد: همچنان كه مخطبان در عرصه سينما بر توليد و ارايه آثار فاخر و ارزشمند يا آثار سطحي و مبتذل اثرگذارند، در عرصه توليد و نشر كتاب نيز مخاطبان نقش اساسي ايفا مي‌كنند. وقتي سينمايي با آثار مبتذل، هجو و سطحي پر از مخاطب مي‌شود و در نقطه مقابل، هنگام اكران فيلم‌هاي سينماي معناگراي يا ارزشي، سينما خالي از مخاطب است، زمينه توليد آثار سطحي بالا مي‌رود و گيشه، فروش بيشتري پيدا مي‌كند. در حوزه توليد آثار فاخر مكتوب نيز ما با رويكرد مخاطبان مواجهيم.

وي در پاسخ به اين پرسش كه «نوع برخورد مخاطب با كتاب چه تاثيري در تاليف و نشر يا جهت‌دهي به توليد مكتوبات دارد؟» عنوان كرد: نوع برخورد مخاطب با پديده كتاب و تاليف مي‌تواند تعيين كننده و جهت‌دهنده باشد. اين امر از طريق رويكرد مخاطبان در انتخاب و تهيه آثار ارزشي يا سطحي و تاثير آن بر چرخه نشر كشور مشخص مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط