جمعه ۲۰ آبان ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۰
بوکر عربی نامزدهایش را معرفی کرد

فهرست اولیه جایزه بین المللی رمان عربی که به بوکر عربی معروف است، برای سال 2012 اعلام شد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از سایت این جایزه، این فهرست که دربرگیرنده نام 13 رمان است دیروز پنجشنبه 10 نوامبر اعلام شد. این فهرست با بررسی 101 کتاب از 15 کشور که در 12 ماه اخیر منتشر شده بودند، به دست آمد. 

در مجموع نویسندگانی از 7 کشور عرب به این فهرست راه یافتند که 4 نویسنده از لبنان و مصر و یک نویسنده از کشورهای سوریه، الجزایر، عراق، تونس و اردن دیگر حاضران این فهرست را تشکیل می دهند.
امسال شماری از رمان ها موضوع جنگ لبنان را دستمایه کار خود قرار داده اند در حالی که در برخی از آثار نیز موضوع هایی چون جابه جایی مکانی در تجربیات عرب ها برجسته شده و برخی هم آن هایی هستند که عشقی گمشده در دوران کودکی داشته اند و چالش برای بازیافتن ریشه ها و هویت را مطرح می کنند. 

یوسف زیدان که این جایزه را در سال 2009 برای رمان «عزازیل» دریافت کرد امسال با رمان «نباتین» در این فهرست حضور دارد. در کنار او سه نامزد قبلی این جایزه که تا فهرست نهایی نیز جلو آمده بودند حضور دارند که شامل جبور دواحی برای «باران ژوئن» در سال 2008، حبیب سلمی برای «بوی خوش ماری کلر» در سال 2009 و ربیع جابر برای «آمریکا» در سال 2010 هستند. عزالدین چوکری فیشر نیز در سال 2009 برای «مراقبت متمرکز» در سال 2009 به فهرست اولیه این جایزه راه یافته بود. 

این کتاب ها از سوی گروهی متشکل از 5 متخصص در حوزه ادبیات عرب انتخاب شده اند. نام داوران در تاریخ 7 دسامبر (16 آذر) در قاهره همزمان با فهرست نهایی اعلام می شود. 

فهرست اولیه امسال شامل این اسامی است :
«سرمدا» نوشته فادی اعظم از سوریه از انتشارات تقوا
«فرش کردن دریا» نوشته رشید الدیف از لبنان از انتشارات ریاض الرایض
«خانه به دوش» نوشته جبور دوایحی از لبنان از انتشارات دار النهار
«ایمان آوردن روی پل بروکلین » نوشته عزالدین چوکری فیشر از مصر از انتشارات دار العین
«دروزی بلگراد» نوشته رابعه جابر از لبنان از انتشارات المرکز التقوی العرب
«بی کار» نوشته نصر عراق از مصر از انتشارات دار المصریه اللبنانیا
«وسیله ای برای آتش» نوشته بشیر موفی از الجزایر از انتشارات الایختیلف
«زیر آسمان کپنهاگ» نوشته حورا الندوی از عراق/دانمارک، از انتشارات دارالساقی
«چمدان خاطره» نوشته شاربل قطان از لبنان از انتشارت نافل
«مخلوقات شبانه غم» نوشته محمد الرافعی از مصر از انتشارات دارمریت
«زن البساتین» نوشته حبیب سلمی از تونس از انتشارت دارالادب
«سفر شگفت انگیز خیر الدین ابن زرد» نوشته ابراهیم الضرور از اردن از انتشارات دار فدات
«نباتین» نوشته یوسف زیدان از مصر از انتشارات دارالشروق 

رییس گروه داوری گفت پنجمین دوره جایزه بین المللی داستان عربی در حالی برگزار می شود که بسیاری از مردم کشورهای عرب دربرابر رژیم های استبدادی خود که دهه های طولانی در برخی مناطق عرب تثبیت داشتند، قیام کرده اند. در واقع رمان هایی که نامزد دریافت این جایزه شده اند به نوعی فرارسیدن بهار عربی را پیش بینی کرده اندو در حقیقت تصویری واقعی از شرایط خفقان شایع قبل از طغیان مردم را در آثارشان منعکس کرده اند. با این کتاب ها خواننده به جهان زیرزمینی اعتراض ها برده می شود و از سویی با قهرمانان و شخصیت هایی روبه رو می شود که تشنه آزادی هستند و از سوی دیگر شخصیت های فرصت طلبی را می شناسد که با نیروهای مخفی و پلیس همکاری می کنند. 

این جایزه که امسال پنجمین دوره خود را تجربه می کند برای قدردانی از داستان معاصر عرب و تشویق خوانندگان به خواندن ادبیات عرب در گستره بین المللی و تشویق نویسندگان به نوشتن به زبان عربی اهدا می شود. 

در 4 سال گذشته برندگان این جایزه در کشورهای مختلف شناخته شدند که شامل بها طاهر در سال 2008، یوسف زیدان در سال 2009، عبدو خال در سال 2010 و محمد آچاری و رجا عالم بود که در سال 2011 این جایزه را به صورت مشترک دریافت کردند. آثار این نویسندگان نیز به زبان های مختلف ترجمه و منتشر شدند. 

کتاب «غروب آبادی» طاهر به زبان انگلیسی ترجمه شد و پس از آن به 8 زبان دیگر نیز ترجمه و راهی کشورهای مختلف شد. «عزازیل» زیدان نیز در آوریل 2012 از سوی انتشارات آتلانتیک به زبان انگلیسی منتشر می شود . کتاب های عبدو حال و محمد آچاری نیز در بهار سال 2012 از سوی بلومزبری قطر به بازار می آید. «طوق کبوتر» رجا عالم نیز به تازگی به زبان انگلیسی منتشر شده است. 

هر یک از 6 اثری که به فهرست نهایی این جایزه راه یابند مبلغ 10 هزار دلار و برنده نهایی مبلغ 50 هزار دلار دریافت می کند. این جایزه از سال 2007 در ابوظبی با همکاری بنیاد بوکر تاسیس شد. 

برنده اصلی رقابت امسال در 27 مارس 2012 (7 فروردین 1391) در ابوظبی و در نمایشگاه بین المللی کتاب ابوظبی معرفی می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها